Het is 27 jul 2025 13:27

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Little garden in the sun
 Little garden in the sun
BerichtGeplaatst: 16 mei 2012 22:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Oh wat was het heerlijk vandaag in ons kleine tuintje in de zon! Het dynamisch bereik van het beschikbare licht was veel groter dan dat mijn kamera'tje kan opnemen in een enkele opname. Perfect weer om iets te oefenen, en wel een bracketing serie maken uit de hand! Vanwege dat ik wat groothoek mis bij mijn Tamron 28-75, en ons tuintje aan de kleine kant is, heb ik mijn 18-55 kitlens onder het stof vandaan getrokken om hem op 18mm eens te laten werken.
De foto bestaat dus uit een bracketing serie van 5 foto's. Met behulp van Photomatix en PS bewerkt.

Sorry voor de kliko! :D

Exif van de 0ev foto: 18mm | 1/100sec | f/9 | ISO100

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Little garden in the sun
BerichtGeplaatst: 17 mei 2012 00:54 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
En dat nog wel uit de hand. Alleen de roodbruine plant lijkt wat bewogen te zijn, maar de bomen op de achtergrond weer niet. Al bij al een heel mooi resultaat!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Little garden in the sun
BerichtGeplaatst: 17 mei 2012 22:45 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Bedankt voor de reacties!
Inderdaad flashplash. Als ik er aan gedacht had, had ik hem daar ook geplaatst. Mods mogen hem verplaatsen als ze dat wensen.

Mijn doel was om te kijken hoe goed het plaatje eruit zou komen zien als je een bracketing serie maakt uit de hand. Of dat het bij elkaar voegen een beetje netjes gebeurt door photomatix. Dat werkt best wel goed eigenlijk! Je moet niet te krap gekaderd fotograferen, want links en rechts valt er nog wat af. Of je moet wel erg secuur te werk gaan.
Over de ghosting. In photomatix kan je aangeven of je (semie)automatisch de-ghosting wil laten uitvoeren. Bij semi-automatisch kan je dan aangeven waar je ghosting verwacht/ziet. Hier pakt hij dan een van de donkerdere plaatjes om het deel in te vullen. Ik had de rechterkant van de boom, de schelpjes aan de lamp en de wolken geselecteerd. De linkerkant van de boom niet, en de japanse esdoorn (rode boompje) ook niet. Daar kan je dus inderdaad wel wat ghosting zien.

Groetjes,
Mattie

En ohja, de flare links is echt. De zon rechtsboven is photoshop.. :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp