Het is 25 jul 2025 04:12

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Welke zou het beter doen op Funda?
Foto 1 met daglicht 22%  22%  [ 2 ]
Foto 2 met flitslicht 78%  78%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 9
Auteur Huiskamer sfeer
 Huiskamer sfeer
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 10:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
De volgende opnames heb ik gemaakt voor de verkoop van een vakantiebungalow. De eerste foto heb ik uitgelicht met alleen daglicht. Hierdoor ontstaat een rustige misschien een beetje oubollig sfeertje.

1 Daglicht
Fotografie

De volgende foto is dezelfde huiskamer maar ik heb nu met behulp van een flitser de kamer uitgelicht. Met de juiste combinatie van sluitertijd en diafragma is de belichting buiten gelijk gebleven.

2 Flitslicht
Fotografie

Resultaat is een gelijke huiskamer met twee compleet verschillende sfeertjes zonder iets in de huiskamer aan te passen dan alleen het licht. Uiteraard zal het standpunt ook meespelen in de sfeer. In de foto met flitslicht heb ik geprobeerd de compositie wat strakker te maken en bij de foto met daglicht vanuit een schuin standpunt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Huiskamer sfeer
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 18:52 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Wat je zelf al zegt, het eerste wat opvalt is het verschil in standpunt, en om echt goed te kunnen vergelijken zou je het best het standpunt identiek kunnen houden.

De 2e oogt veel lichter, dus dat kan een pluspunt zijn voor zomerwoningen. De 1e oogt wat warmer/knusser en minder flets dan de 2e, maar lijkt kleiner. Vind het wel een mooier standpunt kwa foto.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Huiskamer sfeer
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 22:56 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Op welke vraag is dit het antwoord. Dat geldt voor vraag en aanbod altijd. Wie is je klant? Een ouder stel of een jong dynamisch yuppenstel? En dan nog. Hoe is de werkelijkheid? Anders wordt het zo'n afknapper als het niet is: what you see is what you get....

Huiskamer sfeer
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 23:16 
Lid
Fotografie

Ik heb voor foto 2 gekozen en wel hier om. Omdat de eerste foto een foto is die iedereen kan maken en dus een uit een dozijn. De 2e foto maakt meer van de ruimte en is dus frisser en zal veel meer kijkers trekken. Bij het verkopen van huizen, ruimtes en producten op bv Marktplaats bepaald de foto de exposure en het succes en de verkoop prijs. Ik heb ooit als Makelaar gewerkt en daar heb ik ook geleerd hoe je een lelijk fluthuis zo moet fotograferen dat het er gelikt en aantrekkelijk uit ziet zodat er bezichtigingen komen. Hoe meer hoe meer kans op een goede prijs en verkoop.

Het geldt ook voor MP plaatsingen. Soms zie je foto's van een fiets in de tuin met rommel erop, maar als je die fiets even poetst en mooi fotografeert dan levert het meer op. De bekende auto poets bedrijven die je wagen voor 150 euro poetsen daarvan weet vrijwel ook iedereen dat je dan 500 euro meer kunt vragen voor exact dezelfde auto en omstandigheden die niet gepoetst is.

Dus ja je kunt zeggen dat je de foto voor je doelgroep moet maken, maar zelfs voor suffe uitgerancheerden kan een lekkere strakke foto hen doen denken dat het in ieder geval schoon en goed onderhouden is. Maar ik zal je nog een tipje geven. Plaats ze beiden onder 2 accounts. Misschien trek je idd verschillende klanten door verschillende foto's en omschrijving en dus 2x zoveel exposure.

Verkopen is voor zo weinig mogelijk zoveel mogelijk krijgen en hoe je daar de potentiele klant mee vangt is niet in hun belang :)

Profiel op dit foto forum
 Huiskamer sfeer
BerichtGeplaatst: 02 jul 2010 09:31 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Vind d etweede aantrekkelijk, lekker licht en de kamer oogt ook veel groter :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp