Het is 22 jul 2025 22:05

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Oude gemeentehuis van Bemmel
 Oude gemeentehuis van Bemmel
BerichtGeplaatst: 18 nov 2011 19:19 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Mijn eerste foto's! Ik ben sinds kort in het bezit van een Nikon D5100 en ben echt nog beginner. Alle tips zijn dus welkom! Ik heb vooral moeite met belichting. Deze foto's zijn op een zonnige middag genomen, en ik vind ze een beetje flets. Wat kan ik (tijdens het fotograferen) doen om onder deze omstandigheden toch een mooie plaat te schieten? (Niet dat ik deze niet mooi vind)

Fotografie

Fotografie
18mm - ISO 100
1/25sec – F/10
+0.3LW – Automatisch, 0,0

Fotografie

Fotografie
29 mm – ISO 100
1/250sec – F/4
+0.3LW – Automatisch, 0,0

Hopelijk is de info goed, want ik weet nog niet helemaal of de Exif er automatisch bij komt, of ik dat zelf moet doen... Ben benieuwd naar de reacties :D.

Laatst bijgewerkt door OrangeDaisy op 18 nov 2011 21:10, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 18 nov 2011 20:02 
Lid
Fotografie

ik weet nu niet wat je instellingen waren, de exif is geblockt , dus mag je er zelf even bij plaatsen ;)
beide foto's mogen zeker wat meer pit/contrast. ook jammer van de lucht. ook de foto's na het verkleinen altijd even na verscherpen ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2011 20:12 
Lid

Thanx voor je reactie, ik heb er wat meer info bijgezet. Ik zag dat mijn toestel nog op +0.3LW stond. Dat is vast niet bevorderlijk in deze situatie...

En je zegt dat ik moet verscherpen bij verkleinen. Ik heb de foto 'gewoon' geüpload in Picasa, maar die verkleind natuurlijk automatisch? Dus eigenlijk is het het best om de foto zelf op 800 pixels te zetten, te verscherpen en dan te uploaden?

BerichtGeplaatst: 18 nov 2011 20:37 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Zowieso is het sneller om zelf (een paar) foto's handmatig te verkleinen bijvoorbeeld in photoshop omdat het dan daarna sneller upload.
Er zijn ook verkleinprogramma's gratis te downloaden die massaal mappen verkleind.
Ik heb er met 2 gewerkt, maar de één werkte met percentages verkleinen, en de ander met pixels... dus het resultaat is in het begin een beetje vaag...
En de één is wat langzamer maar levert minder kwaliteitsverlies en de ander is sneller; dan denk je "Fijn !" maar dan komen ze er waziger uit...

Eén fotootje of een paar die kan je ook met imageshack uploaden. Tot 3 of 4 mb kan je ze door hun laten verkleinen ter plekke op 800. 900 is mooioer maar staat er niet bij. Dus zelf op 900 verkleinen met photoshop en daarna imageshack kan.
Echter komen er dubieuze foto's uit soms.
Nu probeer ik bijvoorbeeld mijn "amerikaanse auto's, deel ..." met photobucket te doen en hier te zetten en de kwaliteit lijkt O.K..
(dus eerst via photoshop op 900 en dan in photobucket laden)
Mijn computer trekt het bijna niet dus het is een wat zwaarder proces, maar voor een niet zo oude computer zal dat beter gaan.

BerichtGeplaatst: 18 nov 2011 20:47 
Lid
Fotografie

OrangeDaisy schreef:
Dus eigenlijk is het het best om de foto zelf op 800 pixels te zetten, te verscherpen en dan te uploaden?

:upc

BerichtGeplaatst: 18 nov 2011 21:12 
Lid

Hmmm.... I'm confused. Ik heb de foto's in Paint Shop Pro verkleind zodat de langste zijde 800 pixel is. Vervolgens heb ik de foto verscherpt en via Picasa geüpload. De onderste foto is de nieuwe, maar die vind ik veel minder scherp!

BerichtGeplaatst: 18 nov 2011 21:16 
Lid
Fotografie

dit soort weer met witte luchten is voor fotograferen een crime.
en dan ook nog opplussen.

overigens voor foto's zonder lucht is dit weer wegens het ontbreken van hard licht best prettig.

BerichtGeplaatst: 18 nov 2011 21:20 
Lid
Fotografie

Lastige belichting met de luchten is al benoemd, wil ik nog zeggen dat de opbouw van de eerste aangenamer wegkijkt dan de tweede, je snijdt bij de tweede het gemeentehuis voor mij wat te willekeurig door.

Aanloop met brug maakt het beeld van de eerste tot een beter geheel, dan de tweede met het kunstwerk ervoor :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp