Het is 28 jul 2025 09:25

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Canadian War Cemetary - Groesbeek
 Canadian War Cemetary - Groesbeek
BerichtGeplaatst: 25 feb 2012 20:17 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Gisteren ben ik op pad geweest met mijn camera. Ik ben nog een groentje, maar ik hoop met jullie hulp steeds beter te worden. Alle (opbouwende) kritiek is dus welkom!

f1:
Fotografie
65mm - ISO 360 (Auto) - 1/125 sec - F/5.6

f2:
Fotografie
52 mm - ISO 400 - 1/100 sec - F/5

f3:
Fotografie
200mm - ISO 200 - 1/60 sec -F/6.3

Vooral bij de laatste foto heb ik in stand A geëxperimenteerd, maar het lukt me maar niet om de omliggende stenen vaag te krijgen. (Nu mis ik bij de hele foto wel wat scherpte, maar dat terzijde)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 25 feb 2012 20:50 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Zal dan het commentaar wel per foto voor je doen :)
Vind foto 1 een beetje onscherp, verscherp je nog na in Photoshop of iets dergelijks (Unsharp Mask)?
Ook staat ie scheef, zou um even rechtzetten in Photoshop ;)
Het idee is heel goed, nu het nog perfect uitwerken! :)
Foto 2 is ook niet 100% scherp volgens mij :dk Ook staat er nu een boom op de achtergrond, voor het grote standbeeld met dat kruis, leidt erg af ;) Hij staat ook een beetje scheef geloof ik.. Mooi zou zijn geweest als je de rij kruizen links, die nu uit beeld verdwijnen naar de horizon toe, bijv. de eerste 2 kruizen van de rij wel nét helemaal in beeld te hebben, komt de foto op mij wat prettiger over :)
Laatste foto dan nu maar: Vind hem toch te onscherp, en had iets meer ruimte aan de zijkanten en onderkant mooier gevonden ;)
Ps. zou ze liever in zwart wit zien eigenlijk, heb een pb'tje naar je gestuurd met een update, aangezien je bezwaar tegen bewerken hebt ;)
Maar al met al, geslaagd experiment hoor! :good2

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 25 feb 2012 21:00 
Lid

Hey BasCHC, bedankt voor je reactie! Was me er helemaal niet van bewust dat ik bezwaar bewerken op 'ja' had staan, dat heb ik dus meteen aangepast ;).

De foto's die ik heb gepost heb ik verkleind in Paint Shop Pro X en vervolgens wat contrast toegevoegd en verscherpt. Dat verscherpen is een standaardoptie waarbij je niets zelf hoeft in te stellen. Maar daar zullen vast ook nog andere trucjes voor zijn. Ik moet nog even uitzoeken hoe je een foto moet rechtzetten, want die 2e foto heb ik proberen recht te zetten, maar dat heb ik puur op gevoel gedaan... blijkbaar niet helemaal goed gegaan :D.

Die laatste foto is zeker niet scherp, ik wilde hem eerst ook niet posten, maar ik ben benieuwd naar tips om een mooi scherptediepte effect te krijgen.

Hoe dan ook, thanx voor je reactie!

BerichtGeplaatst: 25 feb 2012 21:13 
Lid

Een zwart-wit variant van mijzelf
Fotografie

De variant van BasCHC
Fotografie

Ik moet zeggen dat ik die van BasCHC toch mooier vind. Ik moet nog een hoop leren....

BerichtGeplaatst: 25 feb 2012 21:13 
Lid
Fotografie

Uhm, om iets scherp te krijgen, zou ik met een klein diafragma (dus groot getal, f22 bijv.) schieten, was voor mij een tip bij druppelfotografie, denk dat het hier ook wel voor geld :) Maar dan post ik hierbij mijn updates ook, als je tog geen bezwaar hebt :D, heb ze ook even rechtgezet trouwens (foto 2) :
Foto 1
Fotografie
Foto 2
Fotografie
Foto 3
Fotografie
Hoop dat 't wat toevoegt :)

BerichtGeplaatst: 25 feb 2012 21:17 
Lid
Fotografie

Zie nu pas dat je foto 1 al toegevoegd had, maarja :)
Maar gewoon op pad blijven gaan he, ik ben ook pas 13 en doe dit nu 3 a 4 maanden, en heb op dit forum in die korte tijd vreselijk veel bijgeleerd, gewoon op zoveel mogelijk reageren, en kijken naar reacties, dan leer je om bijv. over je compositie en scherptediepte, of kleuren e.d. , na te denken terwijl je aant fotograferen bent! Ik kwam eerst altijd thuis met 'had ik die foto nou maar zo of zo gemaakt' terwijl ik nu probeer gelijk een goede foto te schieten door te gebruiken wat ik hier leer :D En ik ga nog steeds elke week op pad in de natuur, maar denk nu na over mn foto's :D
En je bent al best een eind hoor, een stuk verder als ik in 't begin in ieder geval :) Zie wel dat je compositie al goed is :)
Succes! :D En gewoon blijven posten! :)

BerichtGeplaatst: 25 feb 2012 21:20 
Lid

Dat is ook precies mijn bedoeling. Als je geen foto's post, kom je ook niet verder.

Ik vind het juist mooi om 1 steen scherp te krijgen en de rest onscherp en dat doe je juist met een groot diafragma. Daar ben ik heel erg mee aan het stoeien, maar vind het toch lastig!

Maar ook compositie is lastig. Meestal let ik wel op de 1/3-regel, maar er zijn nog zo ontzettend veel meer dingen waarmee je rekening moet houden!

Ik blijf proberen en posten :D.

BerichtGeplaatst: 26 feb 2012 23:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Veel is al gezegd. Ik zou vooral bij nr 1 de lucht aan de bovenzijde terugbrengen. Nog meer landscape dus. Of een verloopje er in brengen? En je bent al heel aardig bezig! :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp