Het is 25 jul 2025 04:42

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Stop - Agadir
 Stop - Agadir
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 14:02 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Net terug van een zonvakantie naar Agadir, er zullen nog wel wat foto's volgen. We waren nog nooit in Marokko geweest en we wilden eerst eens de kat uit de boom kijken hoe bereisbaar het land eigenlijk is. Nou, dat blijkt zeer eenvoudig te zijn, ze hebben het daar prima voor elkaar. Bovendien is het een werkelijk prachtig land met fascinerende plaatsen, dus we zijn al bezig een vervolgtripje te plannen. Agadir zelf is in principe niet erg interessant, maar we hebben een tijdje een auto gehuurd en wat gesnoven aan de omgeving, zelfs binnen een straal van 150 km is er al veel moois te zien. En bovendien heeft iedere stad zijn eigen charmes, hoe saai het ook lijkt op het eerste gezicht. Laat ik tenslotte ook vooral vermelden dat we alleen maar plezierige ervaringen hebben gehad met de Marokkanen zelf. We zijn natuurlijk 'maar' toeristen, maar de vriendelijkheid was meestal gratis en naar het ons voorkwam welgemeend. Klinkt dit als een lofrede op Marokko? Goed zo.

Update:

Fotografie

Fotografie

Laatst bijgewerkt door petervaneekelen op 06 apr 2013 19:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Stop - Agadir
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 16:38 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Over Marokko hoor je verschillende verhalen, positief en negatief. Verhalen over bekogeld worden met stenen als je foto's probeert te maken. Het is ook hoe je als fotograaf je opstelt denk ik. Het is goed om even contact te zoeken als je mensen wil fotograferen.
Ik ben een paar jaar geleden met mijn fotoclub vijf dagen in Marrakech geweest. Geen problemen ondervonden op het gebied van fotografie. Heb wel gezien dat er stenen werden gegooid, als je je te opdringerig gedroeg. Sommige personen willen vanwege hun geloof niet op de foto, heb daar respect voor.
Dan nu over de geplaatste opname, hier ben ik niet zo gecharmeerd van. Het is een vrij donkere opname, de onderzijde en rechts is dichtgelopen. Dat vind ik een beetje jammer...

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Stop - Agadir
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 19:45 
Moderator
Fotografie

Helemaal eens met de opmerkingen over hoe je te gedragen. Ik heb een enkele maal de opname in overleg met protesterende mensen weer verwijderd, waarna een goedkeurend knikje mijn deel was. Dat gebeurde in situaties op afstand, dan merk je meestal pas na de klik dat er protesten zijn. Als ik dichtbij sta vraag ik het altijd even. En vanzelfsprekend geen opnames van biddende moslims, bv. Allemaal een kwestie van gezond verstand en, inderdaad, respect. Wat betreft de kritiek: ja, ook wel mee eens. Zie update.

Stop - Agadir
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 19:53 
Lid
Fotografie

na je inspirerende verhaal valt de foto van een verkeerslicht wat tegen.

meisjes in marrakech die een wollen draadje op je arm leggen en vervolgens als je het niet wil kopen hun rokje optillen om vervolgens door een boze meneer bedreigd te worden waardoor je moet vluchten naar een terras met meer toeristen hebben mijn liefde voor marrakech wat getemperd.

Profiel op dit foto forum
 Stop - Agadir
BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 11:07 
Lid
Fotografie

Ik mis toch echt een doordachte opbouw en uitsnede in dit beeld, met het avondlicht en de setting voor mij dus een gemiste kans :)

Stop - Agadir
BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 12:52 
Lid
Fotografie

Kijkt niet prettig voor mij. Ik heb het idee dat je teveel in beeld hebt willen brengen. Verkeerslicht, toren, weg linksonder ect. Hierdoor ervaar ik de foto al te druk en mis ik een doordachte keuze en dito opbouw.
Dat doet echte niks af aan jou gevoel bij deze vakantie. :)

Arno

Stop - Agadir
BerichtGeplaatst: 08 apr 2013 17:33 
Moderator
Fotografie

Allen dank voor het commentaar. Klopt wel dat het haastwerk was, ik ben zeer enthousiast over Marokko maar het is wel een druk land, niet altijd even relaxed fotograferen. Ik zal nog wel wat ander werk plaatsen wat hoop ik beter is gelukt, heb wel wat tijd nodig voor

Frans, ik hoor inmiddels meer verhalen zoals die van jou, vooral in Marrakech, maar vaak spelen die verhalen meer dan vijf of tien jaar geleden. Het schijnt dat de Marokkaanse overheid veel moeite heeft gedaan om dat soort excessen te voorkomen. Logisch want de toeristenindustrie is veel waard natuurlijk. Ik zal het volgend jaar of zo eens gaan controleren ;-)

Stop - Agadir
BerichtGeplaatst: 08 apr 2013 17:38 
Lid
Fotografie

mijn verhaal is inderdaad langer dan 5 jaar geleden. :up

Stop - Agadir
BerichtGeplaatst: 08 apr 2013 19:35 
Lid
Fotografie

Frans schreef:

meisjes in marrakech die een wollen draadje op je arm leggen en vervolgens als je het niet wil kopen hun rokje optillen om vervolgens door een boze meneer bedreigd te worden waardoor je moet vluchten naar een terras met meer toeristen hebben mijn liefde voor marrakech wat getemperd.

Klinkt niet bepaald als een rustgevende vakantie Frans :P :P
Ik volg mijn voorgangers. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp