Er zijn toch best wel fotografieonderdelen die ik toch wat lastiger vind, vaak is dat actiefotografie, vogels in de vlucht bijvoorbeeld en dan in het wild met niet alleen lucht als achtergrond.
Waarom in het wild.....omdat je dan niet weet wanneer het beestje opvliegt en omdat je vaak net te laat bent als je de vogel aan ziet komen vliegen.
En dan is het nog de vraag of je instellingen helemaal goed stonden, want als je net een stil zittende vogel aan het fotograferen bent en plots komt er wat aangevlogen(of er vliegt plots wat weg) dan ben je vaak te laat om de sluitertijd nog even wat sneller te zetten, of om de belichting nog even wat te plussen of zo en met die stilzittende vogel heb je geen snelle sluitertijd nodig en kan de ISO dus wat omlaag.....zoals je weet heb ik graag een niet te hoge ISO vanwege meer details en minder ruis.

Bij vogels in de vlucht bij bijvoorbeeld roofvogelshows, of bij een valkenier is het een stuk eenvoudiger vind ik, je weet waar de vogel ongeveer gaat vliegen en wanneer ie ongeveer gaat vliegen en van tevoren krijg je genoeg tijd om je instellingen daarop aan te passen.
De camera's van tegenwoordig worden steeds 'slimmer' en krijgen een steeds betere AF en als je die goed weet in te stellen voor vogels in de vlucht dan is dat niet zo heel erg moeilijk.
Op het knopje drukken is inderdaad de laatste actie die je doet om de foto te maken, maar vooraf aan "op dat knopje drukken" is er meest wel wat meer gebeurt en dat is niet alleen maar de instellingen goed zetten, al is dat natuurlijk wel vrij belangrijk.
Je moet ook de compositie nog bepalen en neem ik een hoog of een laagstandpunt en daarvan kan ook weer afhangen dat je de instellingen nog een beetje bij moet schaven.
Ook met die lampen is het niet altijd zo simpel als het lijkt....voor een licht onderwerp moet de boel weer heel anders ingesteld staan dan voor een donker onderwerp, lampen wat verder weg, lampen wat dichterbij, lampen wat hoger, 1 lamp weer wat lager en dan tussendoor het histogram goed in de gaten houden zodat de boel niet onderbelicht of overbelicht is, dus misschien het licht een stukje hoger of lager draaien.
Ik maak altijd meerdere foto's dan, want ik moet alles op het kleine schermpje of in de zoeker van de camera bepalen en daarop wil je nog weleens een dingetje missen....ik ben dan altijd blij dat ik nog wat extra foto's heb waar vaak nog wel een geschikte tussen zit.
Ik ben het wel met je eens dat het resultaat telt....een foto waar je weinig moeite voor hebt moeten doen kan simpelweg mooier zijn dan een foto waarbij je bijvoorbeeld tien Mua's en 20 softboxen hebt gebruikt en waarmee je 2 dagen bezig bent geweest.
En dan is het natuurlijk nog allemaal afhankelijk van de smaak van iemand, we kijken niet allemaal op dezelfde manier naar een foto en de één vindt een paar lijnen leuk, terwijl een ander weer liever wat actie op een foto ziet.
Ach, zolang je het maar naar je zin hebt met de hobby.