Het is 12 mei 2025 12:59

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Maan met vraag
 Maan met vraag
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 09:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dit is een crop zonder verder te vergroten of te verkleinen, dus op 100%

exif: ISO 1600, f/11, 1/250 secs

Ik heb een hele reeks gemaakt met verschillende sluitertijden, diafragma's en ISO's en deze kwam er qua belichting het mooiste uit. Ze hebben echter allemaal hetzelfde probleempje en ik vraag me af waarom: rechts boven heeft de maan een blauwige rand en rechts onder heeft ze een rood-achtige rand. Waar komen die randen vandaag? Voor mij lijkt het onscherpte, maar als ik dan naar de kraters kijk, lijkt ie toch niet onscherp te zijn, of wel? Wat is het probleem? Waardoor ontstaat dit (puur technisch)? Hoe kan ik dit voorkomen/nabewerken? De enige bewerking waarbij ik het weg kreeg was zw/w (duh), maar ik vind juist dat kleine beetje kleur (niet de randen natuurlijk) zo mooi. Sepia (*shiver*) geprobeerd, maar die bewerking moet heel sterk toegepast worden om die blauwige kleur weg te krijgen. Echt lelijk.

Suggesties?

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Maan met vraag
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 09:10 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
De randjes komen door een lensfout en heet Chromatische aberratie en kun je softwaretechnisch corrigeren.
Ik doe dat in Photoshop, maar zie dat jij met andere software werkt en weer niet of je ook Photoshop hebt?
Zo ja dan kun je dat corrigeren met "lenscorrectie".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatische_aberratie

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maan met vraag
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 11:44 
Lid
Fotografie

Thanks!

Ik gebruik Aperture en heb daarin "Chromatic Abberation" gevonden. Is wel moeilijk om precies goed te zetten vind ik.

Hoe zit het trouwens met chromatische aberratie in duurdere lenzen.. bijvoorbeeld de L serie van Canon? Heb je er dan geen last van of gewoon een beetje minder?

En dan nog iets anders:
Nu ik hier opnieuw naar de foto kijk zie ik dat ie toch ook inderdaad onscherp is. Kan een simpele amateur telezoom echt scherp stellen op iets dat zo ver weg is?

Misschien zijn dit domme vragen, maar ja, ik wil ze toch ERGENS stellen. ;)

Maan met vraag
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 11:59 
Lid
Fotografie

Misschien iets een stomme vraag..
Heb je die vanaf de aarde gemaakt ?
Zo ja,ik vindt hem erg mooi !

Maan met vraag
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 12:02 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Mooi dat je dat ook in jouw software gevonden hebt :)
Duurdere lenzen zullen in de regel minder last van CA hebben, in reviews kun je vaak terugvinden hoe het met de CA gesteld is :)
Kwaliteitsverschil is er natuurlijk ook. Kijk maar naar de vogeltjes hier die met een simpel objectief is gemaakt en een met een peperdure 800mm ;)

Vind het trouwens hele normale vragen hoor en zeker geen domme.

Je onscherpte kan aan verschillende dingen liggen.
Vaak gebruikt men een langzame sluitertijd omdat ze denken dat de maan een mooi statisch geheel is. Niks is minder waar, de maan draait heel snel rond en je moet dus een "snelle" sluitertijd gebruiken. Bij jou zit dat wel goed.
Diafragma zou ik wat kleiner houden op F8.
Ik neem aan dat je een statief hebt gebruikt!?, zo niet dan zou ik dat voortaan zeker doen en de beeldstabilisatie in de cam uitzetten!
Maar de iso1600, das minder en zorgt denk ik (mede) voor de onscherpte.
Op statief werken en gewoon iso100 gebruiken.
Scherpstelling handmatig op oneindig zetten omdat de maan best ver weg staat ;)
Dan het liefst een afstandbediening of desnoods de sluitervertraging erop en als het met jouw camera mogelijk is van te voren de spiegel opklappen.
Dat is denk ik wel een beetje een goed recept voor een scherpe(re) foto van de maan :)

Succes!

Maan met vraag
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 12:32 
Lid

Ik vind het een mooie foto,
Heb hem iets bewerkt.
Klein beetje meer scherpte en de verkleuringen dmv pipet en airbrusch bijgewerkt.

Zie hieronder het resultaat.

groet
Peter
Fotografie

Maan met vraag
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 15:16 
Lid
Fotografie

Inderdaad statief en sluitervertraging toegepast. Ben potverdorie vergeten de stabilisator uit te zetten. Had er net een paar dagen terug nog over zitten lezen!

En ja, ik had natuurlijk de AF eraf moeten halen.. ook stom. Maar nu weet ik het!

Is trouwens wel de eerste serie geweest die ik in M geschoten heb en dan nog wat semi-moois overhield. :) Zou ik het dan toch een klein beetje beginnen te snappen?

Heel erg bedankt voor de antwoorden! De bewerking vind erg mooi gelukt. Ik ga ook eens naar die technieken kijken voor deze foto. Thanks!

Maan met vraag
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 16:40 
Lid
Fotografie

Je kunt maanfoto's ook naar ZW omzetten dat zie je niet een contrast verschillen door CA zie je dan ook niet en gelige verkleuring, hier niet van toepassing, ben je dan ook kwijt. Ik zou trouwens niet ISO1600 gebruiken. Ik houdt gewoon f/8 aan en ISO100 en dan spiegel opklappen, handmatig scherpstellen met eventueel liveview OS/IS/VR/VC uit en een draadontspanner van een statief die uit de wind staat. Maar goed begin is het halve werk, alhoewel ik dit over de helft naar heel vind :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp