Het is 13 mei 2025 02:48

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Naaldkunst
 Naaldkunst
BerichtGeplaatst: 05 jan 2011 14:53 
Lid
Offline op het foto forum

Voor mijn blog probeer ik iedere dag een foto van "dagelijkse dingen" te maken. Meestal (met af en toe onderbrekingen wegens gebrek aan inspiratie) lukt dat wel, het is erg leuk om te oefenen in het anders zien van dingen, maar vandaag had ik daar veel meer moeite mee dan anders. Ik had mezelf namelijk regels opgelegd; ik moest mijn camera volledig handmatig moest instellen en het moest een foto worden die ik hier durfde te tonen.
Van dat laatste ben ik niet helemaal zeker, maar vooruit ... Wat vinden jullie hiervan?

Fotografie

Exif: 1/13 - f/10.0 - 80 mm - iso 200 - geen flits (daglicht, wel binnen, maar dicht bij het raam)

Even een technisch vraagje:
Wat mij opviel bij alle gemaakte foto's is dat ik keurig de lichtmeting aangehouden heb, maar vervolgens alles ongeveer +1 (deze zelfs +1.5) "digital exposure compensation" gegeven heb in de RAW bewerking. Ligt dat aan mijn camera?
Ik heb daarna bij een paar foto's bij het maken +1 op de lichtmeter aangehouden, maar die waren toch iets overbelicht. Klopt het dat dit niet hetzelfde is als bij de RAW bewerking?

Laatst bijgewerkt door Geertrude op 11 jan 2011 16:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Naaldkunst
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 17:50 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ligt het aan mij of aan mijn scherm maar ik mis wat scherpte in deze foto?

Ik kan hier weinig aan toevoegen, hoe meer wit in beeld hoe meer je moet compenseren neem maar eens een foto van een wit blad zonder compensatie.

grtzz, ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Naaldkunst
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 19:59 
Lid

@danny: de punt van de naald is inderdaad niet scherp genoeg naar mijn zin, maar ik had het na zo'n dertig foto's van mijn borduurwerk helemaal gehad. Scherper dan dit kreeg ik het niet. Van deze vond ik de compositie wel aardig gelukt.

@dennishofman: duidelijk, ik ga er eens mee experimenteren. Ik heb wel een paar boeken liggen waarin dit soort dingen ook aan bod komt, maar ik ben ontzettend slecht in dat soort technische lektuur. Op de een of andere manier kan ik er uren naar staren, maar ik neem het niet op. Praktijkervaring werkt beter bij mij (misschien dus gewoon eens experimenteren met witte papiertjes ;) )

En fotograferen in RAW doe ik al jaren. Of eigenlijk in Raw en Jpg, maar dat is een overblijfsel uit mijn krantentijd. Ik kreeg vaak opdrachten waarvoor veel foto's gemaakt moesten worden die dan zo snel mogelijk op de website gezet werden. Ik keek dus gewoon of de foto's in jpg goed genoeg waren voor de lage kwaliteit die ze daarvoor nodig hadden en gebruikte alleen raw als ik eraan moest sleutelen. Scheelde veel tijd. Maar ik zou nu inderdaad die jpg er wel af kunnen halen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp