Het is 23 jun 2025 18:46

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Vraag over deze foto
 Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 01:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet niet of dit de juiste categorie is om deze foto en vraag te plaatsen, indien niet, mods verplaats 'm dan aub.
Ik heb deze foto onlangs genomen maar ik blijf maar twijfelen over een aantal dingen.
Wat ik zelf leuk vind zijn al de gezichten op de foto, een leuke lijn van "portretten en gezichten" over de foto en dat dan ook nog eens bij een sneltekenaar voor portretten, en als toetje de bus die op de achtergrond voorbij reed met het portret van Karl Marx.
Maar, die parasol stok in de foto, wat moet ik daarmee... (en welke positie ik ook koos, die stok was in beeld) Ik heb zelf nu zolang naar deze foto gestaard dat ik het niet meer weet haha. Op zich is ie niet zo storend, maar als ie dat wel is, weg shoppen is bijna niet te doen, blijft over; wegsnijden, maar dan is de man links ook weg en die vind ik nou juist wat toevoegen met zijn sprekende kop.
Het meisje rechts, die had ik er eigenlijk in omdat dan het punt waar de tekenaar naar kijkt bekend is, maar het is uiteraard wel heel onscherp. Weglaten geeft de foto weer een vreemd gevoel omdat je dan toch mist waar de tekenaar naar kijkt.
Kortom, ik hoor graag jullie meningen hierover :)

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 03:50 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Soms heb je situaties dat je precies weer hoe je de foto wilt hebben, maar het niet voor elkaar krijgt door overmacht. Soms omdat je zelf niet op de goede plek kunt staan en soms, zoals ook hier omdat je niet om storende elementen heen kunt fotograferen. In dit geval vind ik de parasolpaal wel heel storend en de man links eigenlijk niet zo heel veel toevoegen (temeer daar hij aan alle kanten "aangesneden" is). Waar het mij om gaat in deze foto is de starende blik van de tekenaar. Wat ik meerwaarde vind is het portret op de onderkant van de onderlegger van de tekenaar en het portret van Karl Marx op de bus (mooi gezien die herhaling van een getekend portret! :up). Het meisje dat jij erop hebt staan, mag er voor mij ook af. De tekenaar lijkt een beetje langs haar heen te kijken en daarom vind ik haar niet noodzakelijk. Ik zou dus heel sterk croppen en de foto nog even rechtdraaien... Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is natuurlijk puur mijn mening, misschien vinden de andere PD-ers wel heel wat anders... :D

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 09:27 
Lid
Fotografie

Dank voor je onderbouwde mening en tips :) Je hebt gelijk dat de man links is aangesneden en z'n "kop" alleen niet rechtvaardigt dat ie in beeld blijft. Ik zal vanavond eens wat gaan croppen en kijken hoe het eruit komt te zien.
Over het recht draaien, volgens mij staat ie aardig recht, als je naar de gebouwen kijkt, de mensen die om hem heen staan, de parasol stok en de straattegels onder/achter de tekenaar, dan staan die allemaal recht, de bus zelf staat scheef, reed waarschijnlijk over een helling, dat herinner ik me niet meer, maar die geeft wel het gevoel dat de foto helt inderdaad :)
Nogmaals dank!!

Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 10:26 
Lid
Fotografie

Ik ben het bijna helemaal eens met het commentaar van Wolves, maar ik zou het meisje op de voorgrond wel behouden. Ik vind het juist mooi om te zien waar de tekenaar naar zou kijken of net langsaf kijkt.

Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 11:02 
Lid
Fotografie

Ik ben het ook met wolves eens, maar zoals Lein al zegt zou ik het meisje wel in beeld houden. anders lijkt het of hij een portret van jou aant maken is ipv het meisje.

Profiel op dit foto forum
 Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 17:53 
Lid
Fotografie

Dat wordt dus een vierkante crop.
Maar een supersterke zal het niet worden. Daarvoor is de compositie niet goed genoeg met allemaal aangesneden beeldelementen en storende details.
Als de bus reed heb je waarschijnlijk pas na die tijd in de gaten gekregen wat een apart beeld je gezien hebt. In de korte tijd dat deze situatie bestond moet je supersnel beslissen. Eigenlijk stond je er te dicht op of heb je teveel ingezoomd.
Had bijvoorbeeld een deel van de parasoldoek er op gestaan dan was ook de poot niet storend geweest. Hoe vaak zitten tekenaars niet onder een parasol. Een normaal beeld toch.

Profiel op dit foto forum
 Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 21:39 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Dat wordt dus een vierkante crop.
Maar een supersterke zal het niet worden. Daarvoor is de compositie niet goed genoeg met allemaal aangesneden beeldelementen en storende details.
Als de bus reed heb je waarschijnlijk pas na die tijd in de gaten gekregen wat een apart beeld je gezien hebt. In de korte tijd dat deze situatie bestond moet je supersnel beslissen. Eigenlijk stond je er te dicht op of heb je teveel ingezoomd.
Had bijvoorbeeld een deel van de parasoldoek er op gestaan dan was ook de poot niet storend geweest. Hoe vaak zitten tekenaars niet onder een parasol. Een normaal beeld toch.

Het zal inderdaad niet m'n beste foto ooit worden maar toch vond ik 'm wat hebben en wilde ik graag meningen en adviezen horen van mede forumleden :)
Over de bus, de eerste keer miste ik dat volkomen, zag het te laat dat daar ook een portret opstond, gelukkig kwam nog geen minuut later een tweede bus, snel door m'n knieën gegaan en een serietje foto's gemaakt toen de bus langs reed.
Ik snap hoe je dat bedoelt met die parasoldoek, echter, ik vond op dat moment dat als ik verder achteruit was gegaan, de gezichten te klein zouden worden.

Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 22:10 
Lid
Fotografie

Ik heb inmiddels lopen croppen en andere aanpassingen geprobeerd maar het wordt helaas niks.
Bedankt voor de reacties en tips allemaal!

Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 23:51 
Lid
Fotografie

Ik heb het ook even voor je geprobeerd en dit is mijn beste resultaat:

Fotografie

Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 23:57 
Lid
Fotografie

Wolves fotografie schreef:
Ik heb het ook even voor je geprobeerd en dit is mijn beste resultaat:

Hmmm, zonder het hoofd van die vrouw had ik het nog niet geprobeerd, geen gek idee!
Misschien dat ik in een wilde bui het lichaam van die vrouw wel wegshop, moet te doen zijn:)
Dank je!

Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 02 aug 2011 00:08 
Lid
Fotografie

Heb ook een crop geprobeerd en zelfs nog een poging gedaan om binnen deze crop het resterende deel van de dame weg te poetsten, maar dat wegpoetsen wilde niks moois worden, dus dan maar zo... Is het ook weer net niet...

Fotografie

Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 02 aug 2011 00:15 
Lid
Fotografie

Lein schreef:
Heb ook een crop geprobeerd en zelfs nog een poging gedaan om binnen deze crop het resterende deel van de dame weg te poetsten, maar dat wegpoetsen wilde niks moois worden, dus dan maar zo... Is het ook weer net niet...

Dank je wel! Misschien dat ik gewoon moet accepteren dat het nooit wat zal worden met deze foto haha.
Maar toch ga ik in een verloren uurtje eens met die crops aan de gang, wellicht als die vrouw uit beeld verdwijnt dat het dan toch heel anders kijkt. Wordt wel een tijdrovend klusje :)

Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 02 aug 2011 00:18 
Lid
Fotografie

Ik denk inderdaad als je de dame netjes wegshopt, het zeker nog iets kan worden:)

Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 02 aug 2011 00:43 
Lid
Fotografie

Lein schreef:
Ik denk inderdaad als je de dame netjes wegshopt, het zeker nog iets kan worden:)
Ja dat denk ik ook! (Ik ben wel eigenwijs en vind het zonder het meisje toch beter).

Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 02 aug 2011 00:44 
Lid
Fotografie

Wolves fotografie schreef:
Lein schreef:
Ja dat denk ik ook! (Ik ben wel eigenwijs en vind het zonder het meisje toch beter).

:tn ;)

Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 02 aug 2011 00:47 
Lid
Fotografie

Haha, leuk al die eigenwijze mensen hier, heb ik zelf ook wel lichtelijk een handje van ;)
Ik ga in ieder geval binnenkort een poging wagen de vrouw weg te shoppen, en daarna eens rustig bekijken of met of zonder meisje beter oogt:)
Ik plaats de update binnenkort (kan wel heel even duren aangezien het me nogal wat werk lijkt maar een leuke uitdaging)

Vraag over deze foto
BerichtGeplaatst: 02 aug 2011 00:50 
Lid
Fotografie

Ik ben benieuwd! Veel succes met shoppen! :up