Het is 28 jul 2025 00:59

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Welke weg sla ik in?
 Welke weg sla ik in?
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 05:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor mij toont het origineel een beetje grijzig, de update van Greengrass hier vlak boven vind ik iets "over the top". Voor mij ligt de ideale foto dan ook ergens tussen het origineel en de update van Greengrass in :)

Titel en foto: altijd moeilijk. Was er eerst een titel en werd daar een foto bij gezocht of was er eerst een foto en werd er vervolgens daar een titel bij gezocht. In het eerste geval zou je het beeld helemaal kunnen vormgeven zoals jij dat zelf ziet, of je hoopt ergens bij toeval (?) precies dit beeld tegen te komen. In het tweede geval kan het beeld wat je ziet een titel oproepen, maar vaak blijkt bij nadere beschouwing dat de lading (in dit geval: de foto) de titel niet volledig dekt. Bij het zien van deze foto komt bij mij niet het beeld op dat deze man hier voor een keuze staat welke weg hij in moet slaan. De moderne prullenbak trekt mijn aandacht omdat ik vind dat deze eigenlijk niet goed in dit plaatje past. De relatie tussen de moderne prullenbak en de in zichzelf gekeerde man komt bij mij sterker over dan de relatie tussen deze man en de splitsing in de weg.

:)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke weg sla ik in?
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 08:07 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Toch wel een mooi beeld, ik zie hier geen zwerver maar een peinzende man. In die zin vind ik de titel mooi passen maar het is jammer dat de splitsing van wegen niet dichter bij de man in beeld is. En ik zou het mooier vinden zonder prullenbak.

Dat het geheel wat grijs en vlak overkomt was ook mijn eerste gedachte. De update van Greengrass vind ik dan weer een beetje overdreven maar maakt het beeld wel veel krachtiger en 'artistieker'.

Je zegt dan wel 'I rest my case...', maar ik ben toch benieuwd of jij nu zelf ook vindt dat de foto wel wat meer pit kan gebruiken?

Welke weg sla ik in?
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 09:16 
Lid
Fotografie

Allicht mag men van mijn update vinden wat men wil, het is ook mijn bedoeling niet de ideale bewerking neer te zetten, maar slechts een idee te geven wat mogelijk is.
Allicht is mijn visie geenszins maatgevend.
Ik zou wat meer willen weten over de Z/W omzetting van TS.

Vanuit de Camera?
Fotografie in Raw of JPG ?
Omzetting in grijswaarden op de pc?
Welke nuances brengt ie zelf aan?
Of misschien juist helemaal niet?

Geloof me dat een goede Z/W omzetting meer werk vereist dan menig kleurenfoto.

Welke weg sla ik in?
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 10:13 
Lid
Fotografie

ik zie deze foto toch anders.
zie hem meer als overdenking.
omgeving doet oud aan - verleden.
prullenbak - modern tijd van nu
de wegen - die hij bewandeld heeft.
de stenen zijn lasten waar ie onder gebukt gaat.
voor mij een sterke foto zoals je hem hier neer zet.

Welke weg sla ik in?
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 11:18 
Lid
Fotografie

Deva schreef:
.............Je zegt dan wel 'I rest my case...', maar ik ben toch benieuwd of jij nu zelf ook vindt dat de foto wel wat meer pit kan gebruiken?

Alles overwegende vind ik dat mijn update de juiste hoeveelheid contrast en pit heeft, maar dat is in mijn ogen. De update van Greengrass vind ik zwaar over de top. Ik ken de analoge fotografie en heb al jaren omzettingen gedaan naar ZW (analoog en digitaal) om te weten wat er allemaal mogelijk is. Ik heb wel omzettingen gemaakt naar puur ZW, ook in het analoge tijdperk. Ik vond echter dat hier een goede doortekening op z'n plaats was. De voorbeelden heb ik nu gezien hoe het kan. Dat is voor mij in elk geval geen verbetering.
Greengrass geeft aan dat het misschien geen ideale omzetting is, maar slechts een voorbeeld van wat mogelijk is. Daar heb ik dan natuurlijk niet zo gek veel aan. Dan zou ik ook graag een bewerking willen zien die in de ogen van Greengrass wel ideaal is. Daar heb ik dan wel weer wat aan. Ik kan zelf ook aan de schuifjes van contrast en niveaus trekken en dan is dat ook een voorbeeld van wat mogelijk is, maar dat is volstrekte willekeur.
Kortom, voorlopig vind ik zelf mijn tweede poging in mijn ogen voor mij de ideale omzetting, tot het tegendeel wordt getoond......... :) Tot dan geef ik mijn mening voor een betere.......

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Welke weg sla ik in?
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 12:00 
Lid
Fotografie

Freerk_Lautenbag schreef:
Kortom, voorlopig vind ik zelf mijn tweede poging in mijn ogen voor mij de ideale omzetting, tot het tegendeel wordt getoond......... :) Tot dan geef ik mijn mening voor een betere.......

Ik ben er van uitgegaan dat u een beginner was in de fotografie of op zijn minst het Z/W genre.
Als u al echter al genoeg ervaring hebt komt verdere discussie alleen maar terecht op het gebied van de persoonlijke smaak en zoals u wellicht weet is dat absolute tijdverspilling en zeer zeker niet mijn insteek.
Ik wil beginners graag op weg helpen en anderen niet mijn persoonlijke kijk van ''zo moet het'' opdringen.

Om op uw titel terug te komen , die weg slaan we dan maar in ieder geval niet in.
Hier houd ik het dan verder bij wens u veel plezier op dit forum. :upc

Welke weg sla ik in?
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 12:31 
Lid
Fotografie

Greengrass schreef:
Freerk_Lautenbag schreef:

Ik ben er van uitgegaan dat u een beginner was in de fotografie of op zijn minst het Z/W genre.
Als u al echter al genoeg ervaring hebt komt verdere discussie alleen maar terecht op het gebied van de persoonlijke smaak en zoals u wellicht weet is dat absolute tijdverspilling en zeer zeker niet mijn insteek.
Ik wil beginners graag op weg helpen en anderen niet mijn persoonlijke kijk van ''zo moet het'' opdringen.

Om op uw titel terug te komen , die weg slaan we dan maar in ieder geval niet in.
Hier houd ik het dan verder bij wens u veel plezier op dit forum. :upc

Het is geen probleem hoor. Ik leer hier elke dag weer. Maar ik zeg ook eerlijk wat ik van de bewerkingen vind. Uw bewerking bij de analoge foto kan ik dan wel weer waarderen (zie de sectie analoge foto's)
Soms moet ik anders leren kijken :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2