Het is 29 maart 2024 00:24


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 15:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1492
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie

Met dit grijze, wat druilerige weer was een duik in mijn archief naar een andere druilerige dag een logische keuze. Einde zomer 2020 ben ik met een paar vrienden Duitsland in geweest, en één van de plekken waar we toen geweest zijn was de bruinkoopmijn van RWE in Elsdorf/ Hambach. Een onwerkelijke omgeving...

Dit is echt een ongelooflijk grote mijn, zeer de moeite waard om eens te gaan kijken! Eerst maar een paar feitjes:

De oppervlakte is zo’n 4.000 hectare (met groeimogelijkheid tot 8.500 hectare). Er wordt daar in lagen grond afgegraven om uiteindelijk een dikke 400 meter (!!) onder de oppervlakte bruinkool op te graven, waarmee de naastgelegen energiecentrale wordt gestookt. De machines waarmee gegraven wordt zijn elektrisch bediend en verbruiken 1/3e van de energie die opgewekt wordt. Op dit moment wordt het zand wat aan de ene kant afgegraven wordt, middels enorme kilometers lange transportbanden naar de andere kant van de afgraving getransporteerd, waarna er daar laagje voor laagje weer opgebouwd wordt. Op dit manier “vreet” de mijn zich een weg door het landschap. Hele dorpen zijn ervoor afgebroken (en achter de mijn weer opnieuw opgebouwd, de snelweg A61 is er compleet voor omgelegd: het is bizar wat het mag kosten. Hier is meer te lezen over deze mijn. Uiteindelijk moet er ook nog een gigantisch meer aangelegd worden (zo’n 4.000 hectare), maar of dat haalbaar is, is maar de vraag.

We zijn gestart bij de uitkijkplaats bij Hambach. Helaas was het grijs en grauw, regende het en was er dus slecht te fotograferen. Desondanks was goed te zien hoe immens die mijn is. Kijk maar eens naar foto 1 en 2, bedenk dat de mijnbouwmachines die je daar ziet zo’n 100 meter hoog en 200 meter lang zijn, en kijk maar eens naar de auto’s die je helemaal beneden kunt zien staan (op foto 2 links onder).

FOTO 1:
Fotografie

FOTO 2:
Fotografie

Omdat we op dit uitzichtpunt niet heel veel meer konden zien, zijn we doorgereden en hebben we de zandweggetjes opgezocht. Zo hoopten we wat dichter bij de machines te kunnen komen. Dat is ook gelukt, op een gegeven moment hebben we de auto geparkeerd en zijn we door het hoge gras gaan boenderen in de veronderstelling dat we wel weer een hek tegen zouden komen.

Tot onze grote verbazing stonden we ineens op de rand van de afgraving… en konden we van heel dichtbij de gigantische machines aan het werk zien. Daar heb ik dus ook een serie foto’s van kunnen maken, en we hebben een rondje met de drone gevlogen. Echt een supergave ervaring om die gigantische machines aan het werk te zien. Ter informatie: als je naar het schoepenwiel kijkt, dan hangen daar 18 “scheppen” aan, die elk 4,5 ton per keer pakken. Dat is dus 81 ton per rondje draaien – en dat ding draait non-stop :D

FOTO 3:
Fotografie

FOTO 4:
Fotografie

FOTO 5:Fotografie
Fotografie

FOTO 6:
Fotografie

FOTO 7:
Fotografie

FOTO 8:
Fotografie

Goed te zien wat het effect van wisselende weersomstandigheden zijn: van warm zacht tussen de buien door tot veel harder als het zonnetje even doorkwam.

Op weg terug naar de auto kwamen er ineens van meerdere kanten heel imponerende mannen op ons af. Het leek wel alsof er een knokploeg op ons afkwam… Die waren niet blij, zacht gezegd, want het bleek dat we ons op verboden terrein hadden begeven. Hadden we op zich best kunnen weten... :blush

De discussie dat dat op de door ons gevolgde weg niet duidelijk was aangegeven (achteraf bleek slechts de omhoog staande slagboom de markering te zijn) zijn we maar niet echt aangegaan; men was er niet voor in de stemming, zacht gezegd… er blijkt daar regelmatig geprotesteerd te worden door milieuactivisten. Achteraf blijkt dat te kloppen, kijk maar eens hier:
https://www.vice.com/nl/article/gy4n5y/ ... -de-wereld

Daarom zit de grond vol sensoren en gaat er een alarm af zodra er iemand op verboden terrein komt. Als we te dichtbij waren gekomen (of beter: als ze gezien hadden hoe dichtbij we zijn geweest…), hadden ze de werkzaamheden stil gelegd en de schade daarvan op ons verhaald. Lucky us…

Nou ja, we moesten alle foto’s wissen (dat heb ik braaf gedaan, natuurlijk… :mrgreen: ) en toen mochten we, na ons gelegitimeerd te hebben, weer vertrekken. Pfff… dat was ééns, maar nooit meer.

Mocht je er gaan kijken: ga dus geen weggetjes met slagboom in, ook niet als die open staat :D Niet alleen vanwege de mogelijke boete, maar uiteraard ook vanwege de gevaarzetting.

Voor de liefhebbers nog wat bewegend beeld (het eerste filmpje van de drone, het tweede met DSLR + tele).

phpBB [video]



phpBB [video]


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 17:02 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Prachtige documentaire serie, waarvan F2 en F5 me fotografisch het meest aanspreken. Mooi verhaal erbij ook. Dit soort enorme getallen laat tegelijkertijd zien waarom die milieu-activisten daar demonstreren, want de mate van vervuiling is ook haast niet te bevatten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 17:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
https://youtu.be/QSHPc1LRug8

https://www.youtube.com/watch?v=Vhra8aRoRo8

Ik zag de linkjes niet naar de video's.

Vandaar even dit gedaan.

Heel mooie documentaire foto's en dronebeelden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 17:25 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie verhalende serie, ik ga voor foto 5 en foto 8, waarbij ik het bij foto 8 wel jammer vind dat de rupsbanden er net niet helemaal op staan, maar ik vind het verschil tussen die bulldozer en die hele grote aliën nogal indrukwekkend. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 17:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Een prachtige serie geworden. De aanvullende info doet het ook goed bij zo’n docu overzicht die een mooi totaal overzicht geeft. Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 17:36 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 41892
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:chapeau


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 17:40 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met je TC! :good2


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 18:18 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 41892
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met de TC. :proost


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 19:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Indrukwekkende foto's....... :shock ......verdiende TC...... :proost


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 21:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16832
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met mooie TC :chapeau


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 21:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met TC.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 23:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 680
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Prachtige foto's met een heel mooi verhaal er bij!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 25 jan 2022 08:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1492
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor de leuke reacties. En de TC natuurlijk - leuk :up
Harry schreef:
Een prachtige serie geworden. De aanvullende info doet het ook goed bij zo’n docu overzicht die een mooi totaal overzicht geeft. Gr. Harry

Dank! Zeker bij dit soort onderwerpen vind ik 't zelf ook altijd leuk om meer te weten over wat ik fotografeer. En dat maakt het topic dan ook interessanter.
petervaneekelen schreef:
Prachtige documentaire serie, waarvan F2 en F5 me fotografisch het meest aanspreken. Mooi verhaal erbij ook. Dit soort enorme getallen laat tegelijkertijd zien waarom die milieu-activisten daar demonstreren, want de mate van vervuiling is ook haast niet te bevatten.

Ja bizar he... tegelijk valt er op dat vervuilend ook nog weer het een en ander te nuanceren, zie dit artikel.
Frans schreef:
Ik zag de linkjes niet naar de video's.

Vandaar even dit gedaan.

Heel mooie documentaire foto's en dronebeelden.

Dank. Maar de filmpjes staan toch gewoon in de openingspost? Als je erop klikt, openen ze in Youtube.
Ron62 schreef:
Mooie verhalende serie, ik ga voor foto 5 en foto 8, waarbij ik het bij foto 8 wel jammer vind dat de rupsbanden er net niet helemaal op staan, maar ik vind het verschil tussen die bulldozer en die hele grote aliën nogal indrukwekkend. :)

Thanks! Ja, ik stond er met m'n 100-400 te dicht op :D Als ik bij foto 8 verder uit had kunnen zoomen, had je bijna foto 5 weer gekregen. Inderdaad was bij foto 8 het contrast tussen de (toch ook niet bepaald kleine) bulldozer en dit gevaarte het hoofddoel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 25 jan 2022 09:04 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met de TC, Marco!

Niet alleen 2, maar ook 1 als inleiding begint goed. 8 is genoemd. Bij 5 vind ik persoonlijk dat de grote alien te krap gekaderd is om onderwerp te zijn. terwijl het "buldozertje" dan weer te klein in het frame is om het de alien als kadering te zien. Geen heldere keuze voor mij. Ik heb dan liever 4 (of 8).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 25 jan 2022 09:10 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
MarcoEOS schreef:
tegelijk valt er op dat vervuilend ook nog weer het een en ander te nuanceren, zie dit artikel.

Ik zie de nuance hier niet m.b.t. vervuiling.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 25 jan 2022 17:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1004
Woonplaats: Rijnmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

Ik heb deze mooie interessante serie al eerder gezien en becommentarieerd.
Staat garant voor kritische opmerkingen over klimaat, milieu etc.
Het zijn niet de energietransities waar we al eeuwen aan doen.
Het zijn de hoeveelheden waarmee wij de aarde opeten.
Biomassa en biocentrales zijn schadelijker dan winning van bruinkool.
Laten we het ook maar niet hebben over zeldzame metalen voor onze mobiele telefoons en andere elektronica.
Misschien is de enige redding van de aarde nog wel het uitsterven van de mensheid.
.

.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 25 jan 2022 22:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2130
Woonplaats: Groningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Topserie en een indrukwekkende plek die ik graag zou willen bezoeken. Toch jaloers dat je zo dichtbij kon komen :-) Met welke lens heb je geschoten? Ik vind 4 en 5 echt Startrek. Gefeliciteerd!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach
BerichtGeplaatst: 26 jan 2022 12:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1492
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
GladiusMaximus schreef:
.

Misschien is de enige redding van de aarde nog wel het uitsterven van de mensheid.

Het klinkt heel cru als je het zo schrijft, Gerard, maar wellicht komt dat juist wel omdat er zo'n grote kern van waarheid in je statement zit...
Boelo81 schreef:
Topserie en een indrukwekkende plek die ik graag zou willen bezoeken. Toch jaloers dat je zo dichtbij kon komen :-) Met welke lens heb je geschoten? Ik vind 4 en 5 echt Startrek. Gefeliciteerd!

Thanks, probeer het gerust zou ik zeggen :yes2 Dit was een combinatie van de Canon 17-55 en de Canon 100-400 (nog de Mk1). De meeste foto's en het tweede filmpje zijn met die laatste genomen.

Zou nog wel een keer terugwillen met de 100-400 Mk2 en beter weer :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed