Dank jullie allemaal voor de uitgebreide reacties!
Om even in te gaan op de vragen van Frans, die mijn werkwijze betreffen: ja, er is een goede kennis nodig van je eigen archief. Ik heb die opmerking ook al eens gemaakt over de door mij omarmde techniek van de dubbeldruk, de lol zit er voor mij in om twee beelden te combineren die goed bij elkaar passen en het liefste natuurlijk elkaar versterken. Dat doe ik vooral op basis van intuïtie, en ook door gewoon te proberen. Sommige combinaties zijn te voor de hand liggend, sommige juist te ingewikkeld en die verdwijnen dan ook allemaal weer in de prullenbak. Ook heb ik mijn archief enigszins op thematiek georganiseerd, dus straatfotografie apart, architectuur apart, creatief werk apart, et cetera - dat maakt het iets makkelijker.
Nee, ik heb dit niet klaarliggen en als ik het een interessant thema vind dan ga ik meteen aan de slag om van alles uit te proberen. Ik wil wat te kiezen hebben voor mezelf dus ik doe diverse pogingen. Overigens heb ik hier zelf gekozen voor F5. Reden: ik vind zoals de meesten F1 het beste, maar in de onderkant ligt de scherpte op de knop en niet op het spandoek. Ik ben bang dat op print van 30x40cm dat me gaat irriteren. F2 heeft harde contrasten (niet voor iedereen fijn), F3 z/w en ik heb liever kleur, F4 net niet speciaal genoeg. En mijn vrouw vond F5 heel mooi, tja daar ga je