barmsijs schreef:
ik vind zelf dat ze niet scherp genoeg zijn . of laat ik het zo zeggen niet zo zijn als sommige ze hier laten zien.
Ik denk dat ik daar wel snap wat je bedoelt. De goede foto's op dit forum hebben een bepaalde diepte in kleur en een scherpte en crispness die de foto vaak mooier maken dan de werkelijkheid misschien wel geweest is.
Ik denk dat dat een kweste van heel veel oefenen is. Ik kan het zelf helemaal (nog) niet, maar wat me wel al iets dichterbij gebracht heeft is dezelfde foto 5 tot 10 keer maken met verschillende instellingen. Verschillende sluitertijden, verschillende diafragma's, in de Av stand misschien een AEB reeks met - 1/3 - 0 - + 1/3 (of misschien zelfs in de Tv stand, maar meestal heb je wel een vast idee over de scherpte diepte die je wilt), misschien ook een keertje op P om te kijken wat de camera aanraadt om dat vervolgens te vergelijken met de foto's die je zelf ingesteld hebt (Als je dan foto's maakt waarbij de P stand foto niet de beste uit de reeks is, ben je, vind ik al een heel eind gekomen). Is misschien wel veel gedoe voor één foto (ik voel me altijd zo'n kluns als ik op die manier bezig ben), maar ik heb gemerkt dat ik zelf heel veel leer van op die manier werken. Het gaat er dan om dat je niet alleen de mooiste uit de reeks kiest, maar je ook afvraagt waarom het de mooiste is en waarom niet die anderen.
En als je op langer dan 200 mm gaat zitten dan heb je echt een statief nodig, zelfs bij de kortere sluiter tijden (ik in ieder geval wel! :p).