Dank voor jullie reacties! Eigenlijk was dat mijn eigen mening ook, dat de achtergrond te druk is. Ik ga binnenkort met wat effen spullen aan de slag!
Tuurlijk wil ik vertellen hoe ik dit gedaan heb. Eigenlijk is het veel simpeler dan dat het lijkt. Het juiste moment pakken is eigenlijk het moeilijkst, maar wanneer je geheugenkaartje voor aanvang leeg is, geeft dat ook geen echt probleem meer.

Ik heb mijn achtergrond statieven neergezet en aan de dwarsbalk waar normaal de rol papier op gaat heb ik een fles bevestigd. Die fles hangt op zijn kop en is open aan de onderkant van de fles (wat nu dus de bovenkant is, aangezien hij ondersteboven hangt

). Door dit gat kan er lucht in komen zodat er geen vacuüm ontstaat. Tevens is de fles door die opening te vullen met water. Dat water moet er aan de onderkant natuurlijk uit kunnen druppen. Daarvoor maak je een gaatje in de dop en daar doe je een dun slangetje. Ik heb hiervoor een slangetje van een zuurstofpompje voor in een aquarium gekocht (1,99 Euro). Ik heb daar ook gelijk een klemmetje bij gekocht (dat wordt ook gewoon los verkocht en hoort bij het zelfde pompje, eveneens 1,99 Euro). Het slangetje dat je door de dop doet, sluit het gaatje in de dop nooit helemaal waterdicht af, dus deze moet je even dichtkitten met waterbestendige kit. Met het klemmetje op het slangetje kun je de druppelsnelheid regelen. Zorg wel voor voldoende afstand tussen je bakje water en het uiteinde van het slangetje, want dan krijg je de mooiste effecten. Om scherp te stellen heb ik een satéprikker onder de druppelstraal gelegd (overdwars) op het moment dat de druppels precies op de prikker komen, kun je op de prikker scherpstellen, zodat je straks ook scherpe druppels krijgt. Vergeet niet om wanneer je scherpgesteld hebt, de AF om te zetten naar MF (of je zou de scherpstelling gelijk al handmatig willen doen). ISO waarde hoeft niet te hoog, diafragmagetal moet wel wat hoger i.v.m. je beperkte scherptediepte door de korte afstand tussen onderwerp en camera (je wilt nog een beetje DOF overhouden). De sluitertijd is helemaal niet zo belangrijk. Ik zat meestal rond de 1/60sec. geloof ik... Dat klinkt misschien niet voor de hand liggend (voor jou waarschijnlijk wel Wendy, maar voor de meer beginnende fotografen niet), maar het bevriezen van de druppel gebeurd door de flits, niet door de sluitertijd, want die kan daarvoor niet snel genoeg. Om de flitser zo te laten flitsen dat hij wel snelgenoeg werkt, moet je hem op een klein percentage van het volle vermogen zetten. Bij mij stonden ze op 1/32. Meervoud, want ik heb twee flitsers gebruikt. De ene op de camera om de andere die rechts van de druppel stond te kunnen aansturen, want mijn triggersetje is kapot.

Bij de rechter flitser heb ik bij de botsingfoto met een kleurfilter gewerkt.
De botsing is letterlijk één druppel die opspat en de volgende die daar tegenaan botst. Dit moment is het lastigst om te creëren. Gebruik van een draadontspanner is hier eigenlijk wel nodig bij... en vooral veel afdrukken maken zodat je een beetje in het valritme komt.
Veel succes!