Het is 27 aug 2025 22:35

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Starlight
 Starlight
BerichtGeplaatst: 09 aug 2012 23:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vandaag heb ik deze foto gemaakt. Er zit een verhaal achter dit plaatje, wat ik later wel vertel. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden zonder het verhaal te kennen..

Zie inmiddels onderaan voor het verhaal.

Bedankt voor het kijken!
Groeten,
Mattie

Fotografie

Laatst bijgewerkt door Matglas op 11 aug 2012 00:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Starlight
BerichtGeplaatst: 09 aug 2012 23:19 
Lid
Fotografie

Compositie en achtergrond mooi(bloemetje rechts iets minder) Binding met de bloemen zullen we nog wel horen denk. Rooie touwtje is weer minder maar het spectrum (de spectra??) is wel super (geen ps?) een sterretje schittert maar inhoudelijk kom ik niet verder dan dat op dit moment.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Starlight
BerichtGeplaatst: 09 aug 2012 23:31 
Lid
Fotografie

het pentakel heeft de zon mooi gevangen.
denk dat je vooral een bepaalde symboliek hebt willen laten zien.

puur fotografisch kijkend is het beeld niet heel erg sterk op het eerste gezicht.

Starlight
BerichtGeplaatst: 09 aug 2012 23:51 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de snelle reacties! :up

Het spectrum is niet gemanipuleerd, dit komt zo uit de camera. Dat is wat ik wilde vastleggen, maar bleek erg lastig te zijn om vast te leggen. Het rode draadje hoort bij het hangertje, deze was eigenlijk nog roder. Ik heb het wat minder rood gemaakt door het rood in de foto te desatureren, en met een laagmasker de desaturatie alleen op het draadje toe te passen.

Starlight
BerichtGeplaatst: 10 aug 2012 07:40 
Lid
Fotografie

Aha ok dat is gelukt. Dacht met een heel verhaal dat er iets zou zijn waarom je de foto had gemaakt. Dacht misschien ben je zwanger ofzo :)

Starlight
BerichtGeplaatst: 10 aug 2012 11:21 
Lid
Fotografie

Dacht ik ook Dave. Niet van dat zwanger dan maar een heel verhaal over pentagrammen en zon en heksen en het vrouwelijke en zo. :)

Starlight
BerichtGeplaatst: 10 aug 2012 15:01 
Lid
Fotografie

Nee hoor. Dat was niet het verhaal. En ik ben ook niet zwanger, dat zou echt wereldnieuws geweest zijn.. Ik geef nog even iemand de kans om zijn mening te geven zonder het verhaal..

Starlight
BerichtGeplaatst: 10 aug 2012 23:59 
Lid
Fotografie

Nogmaals bedankt voor de reacties Frans en Dave!

Hierbij het verhaal, eigenlijk niet zo zeer over de foto maar over het hangertje..
Het hangertje heeft mijn zoontje gekregen van een vriendinnetje. Dit vriendinnetje is het dochtertje van een goede vriendin van mijn vrouw. Tijdens een bezoekje aan ons was ze eens van de trap gevallen. Er was gelukkig niets ernstigs door de val van de trap. Ze leek de laatste tijd motorisch wat onhandig, en kwijlde veel. Ze zijn daarvoor uiteindelijk naar het ziekenhuis geweest, en zijn er onderzoeken gedaan. Wat blijkt, het meisje heeft een kwaadaardige en zeer zeldzame hersentumor. Behandelingen volgen en het lijkt allemaal de goede kant op te gaan. Totdat bij een periodiek onderzoek de tumor weer groter was geworden en uiteindelijk bleek dat behandelen niet meer mogelijk was. Tijdens de laatste periode van haar ziekbed heeft het vriendinnetje het sterretje gekocht voor mijn zoontje als aandenken aan haar. Een week nadat ze vier jaar oud was geworden is ze overleden.. De moeder van het meisje heeft het in het begin niet over haar hart kunnen krijgen om het sterretje ook daadwerkelijk aan mijn zoontje te geven. Op een gegeven moment heeft ze uit respect voor de wens van haar dochtertje dit toch gedaan. Vanaf dat moment hangt het aan een steel met paarse bloemen wat in een vaas steekt dat staat voor het raam op de vensterbank. 's morgens als de zon via het raam bij ons binnen schijnt, wordt het licht door het sterretje gebroken en werpt het een aantal "regenboogjes" bij ons op de muren. Mijn zoontje zoekt er regelmatig eentje op en geeft er wat aandacht aan en zegt dat zijn vriendinnetje er is. Soms gaat hij er naast zitten en heeft het dan over haar. Soms lijkt het andersom, alsof zij even naast hem komt zitten op de bank..

Het is inmiddels iets meer dan een jaar geleden dat het meisje is overleden. Ik wilde iets doen voor de moeder van het meisje, en dat is bovenstaande foto geworden.

Het spectrum aan licht moest erin zitten, bij de meeste pogingen was er maar één kleur te zien. Paars en roze waren de lievelingskleuren van het meisje.

Ik heb met deze foto een aantal mensen heel blij gemaakt, en het komt waarschijnlijk op groter formaat aan de muur te hangen..

Starlight
BerichtGeplaatst: 11 aug 2012 00:32 
Lid
Fotografie

Hoi Matglas, ik had bij het eerste bericht al een gevoel dat het met zoiets te maken had.
ik ken het gevoel wel, sommigen zijn er heel luchtig over voor anderen betekent het heel heel erg veel.
ik (48) heb hier thuis een olifant staan van mijn moeder die ik ooit samen met mijn tweelingbroer voor haar gekocht hadden toen we echt nog tienertjes waren.
na het overlijden van mijn vader vorig jaar (moeder 17 jaar geleden) heb ik dus de bewuste olifant thuis staan en gek gezegd heb ik haar daardoor altijd dichtbij, ja voor de een een sterretje voor de ander een olifant en voor weer anderen iets anders, maar het gaat om het gevoel wat iemand erbij heeft en wat voor kracht hij/zij hier weer uit kunnen halen om de draad van het leven weer op te pakken.
misschien laat ik mij even gaan maar het sprak mij wel erg aan en begreep het eigenlijk meteen.
alweer een jaartje zei je, dat is best kort, ik wens iedereen die hierbij betrokken is alsnog veel sterkte en kracht......

zoekertje.

Starlight
BerichtGeplaatst: 11 aug 2012 20:58 
Lid
Fotografie

Bedankt zoekertje! Jij sterkte met de verwerking van het verlies van je vader, en daarbij weer het versterkte gevoel van het verlies van je moeder.

Er gaat geen dag voorbij zonder dat we aan het meisje denken. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe het moet zijn om je eigen kind te verliezen. En dan nog komt die voorstelling niet eens in de buurt van hoe het echt moet voelen..
De begrafenis was dan ook het meest aangrijpende wat ik ooit heb meegemaakt, het heeft echt al onze energie uit ons gezogen. We waren he-le-maal gesloopt fysiek en mentaal. Ik hoop het zelf nooit mee te maken!

Ik kan me goed voorstellen dat iemand die het verhaal niet kent de foto anders beoordeeld. Ik was benieuwd hoe de foto fotografisch gewaardeerd werd, daarom ook niet meteen het verhaal. Voor mijzelf is dit denk ik de mooiste foto die ik ooit gemaakt heb, door het gevoel wat ik ermee heb, en hoeveel het betekent voor de ouders.

Starlight
BerichtGeplaatst: 11 aug 2012 21:22 
Lid
Fotografie

een aangrijpend verhaal matglas.

vraag me wel af waarom je de foto zonder het verhaal er bij ter beoordeling zette.
voor jou is dit de mooiste foto die je ooit gemaakt hebt.
daar heb je geen beoordeling voor nodig.

het delen van je emotie bij deze foto lukt alleen met je verhaal erbij.

het hangertje is een pentagram. een oeroud symbool dat in verband wordt gebracht met esoterie, geheime kennis, occultisme, satanisme en wicca.

als neutraal beschouwer sta je daarom al heel snel op het verkeerde been.

ik wens alle betrokkene oprecht veel sterkte en kracht.

Starlight
BerichtGeplaatst: 11 aug 2012 21:54 
Lid
Fotografie

Bedankt Frans!

Op het moment dat ik hem maakte heeft het me nog niet zo emotioneel beziggehouden als nadat de moeder hem heeft gezien. Ik was er ook fotografisch erg mee bezig (natuurlijk kader, regel van derden, gulden snede, zo rustig mogelijke achtergrond). Daarom wilde ik ook graag een fototechnische beoordeling.
De foto is niet de mooiste, maar wel de mooiste.. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Het is te vergelijken met het laten beoordelen van een foto van je eigen kind.

Starlight
BerichtGeplaatst: 11 aug 2012 22:28 
Lid
Fotografie

:up

Starlight
BerichtGeplaatst: 13 sep 2012 13:57 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik vind het een mooi verhaal achter een mooie foto..

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp