Het is 17 jun 2024 05:00


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Spooky in de Biesbosch
 Spooky in de Biesbosch
BerichtGeplaatst: 14 sep 2012 11:25 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3293
Woonplaats: In de Bommelerwaard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
1 Fotografie

2 Fotografie

3 Fotografie
De bewerking gaat steeds meer de kant op waar ik het hebben wil. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Spooky in de Biesbosch
BerichtGeplaatst: 14 sep 2012 14:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40297
Woonplaats: Helmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
dit is een kwestie van smaak, mij kunnen de kleuren niet zo smaken :blush


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Spooky in de Biesbosch
BerichtGeplaatst: 14 sep 2012 15:03 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3293
Woonplaats: In de Bommelerwaard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tony schreef:
dit is een kwestie van smaak....

Klopt. Over het algemeen vind je IR mooi of je vind het niet mooi. Mij facineert het al vele jaren en ben dan ook heel blij met mijn aangepaste camera die ik er nu bij heb sinds kort. Het mysterieuze sfeertje en het hele speciale licht vind ik erg mooi. De bijna afgelopen 3 jaar deed ik het allen in zw/w en nu dus ook in kleur. Die kleuren zijn niet echt want feitelijk zie je enkel dit:

Fotografie
Dat moet dus vertaald worden in een zw/w opname met extra diepte er in of de valse kleuren naar smaak er in brengen. Mensen en dieren gaan er heel anders uitzien, maar ik vind dat dus machtig intressant.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Spooky in de Biesbosch
BerichtGeplaatst: 17 sep 2012 13:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1301
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Houd in de gaten dat "een paar keer"leuk is, in jouw "portfolio" .. ik zou het niet aantrekkelijk vinden als je een hele serie zo laat zien, tenzij je laat zien dat die foto's een eenheid vormen en erg artistiek zijn.
Maak hem nu en kijk er over 2 dagen nog eens naar. Soms denk je dan "ehh onee heh".
Je kan zo een bepaalde stijl je eigen maken. Zorg dan dat het uniek blijft en niet gaat vervelen ??
Dit is mijn persoonlijke mening.
Soms heb ik ook periodes met dit soort dingen.

Foto 1, de mensen hebben echt een verkeerde kleur om het maar zo uit te drukken.

Bij foto 2 is het toch "knap" dat je kleuren hebt gevonden die zomaar in een andere wereld gebruikt zouden kunnen zijn. Realistisch maar artistiek. Dat zou een stijl kunnen zijn.

Foto 1 en 3 zijn in dezelfde stijl. Lijkt me dat je hiervoor echt "DE" foto voor moet vinden.
Mijn vader keerde vroeger de zwartwit kleuren om.. Op een gegeven moment hing de hele muur vol met dit soort dingen van elk soort foto en dat ging vervelen.
Als je niet DE foto ervoor gebruikt gaan mensen wellicht afvragen "ah, die had ik wel in gewone kleuren willen zien"... lijkt me dat je dat moet voorkomen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Spooky in de Biesbosch
BerichtGeplaatst: 17 sep 2012 18:58 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3293
Woonplaats: In de Bommelerwaard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je slaat de spijker keihard op de kop Peter. Ik oefen achter de schermen rustig verder met de kleurtjes en pas als ik echt overtuigd ben plaats ik. Ik geef ruiterlijk toe dat ik het nog niet onder de knie heb, met die kleuren, maar ik ben zelf ook nog niet helemaal overtuigd dat ik kleur nu mooi vind of niet. De no nonsense stijl past mij over het algemeen nogal goed en eigenlijk vind ik de kleuren niet zo bij mij passen met uitzondering van de 'lekker Vissen' foto. Ik kan een kleuren IR wel waarderen van een ander, maar die van mij hebben 'het' gewoon nog niet. Zwart wit in zijn algemeenheid past beter bij mij. Denk ik. Ik ben al vele jaren een groot zwrt wit liefhebber en sinds ik de camera herontdekt heb ben ik ook weer gestart met zwart wit en heel snel daarna al met IR. Dat was in 2009.
Je zet me in ieder geval aan het denken.
Wat wel van belang is om te weten is dat ik de laatste week veel ben bezig geweest met IR en pas sinds vorige week dinsdag mijn foto's op de pC kan bekijken. Omdat de de passende USB kabel nog altijd onderweg is heb ik maar een kaartlezer gekocht. Er stonden 340 foto's op en nu zijn het er nog 70 over...en daar gaat nog dagelijks wat vanaf. Na die eerste map had ik in de gaten dat het belichten veel nauwkeuriger moet dan bij een 'gewone' RAW foto. Het ene moment moet een foto +2 zijn en het volgende -2 als ik maar iets draai tov mijn onderwerp. Toen ik nog met een filtyer aan de slag was dan was het standaard een minuut belichten, bijgehouden op mijn horloge.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Spooky in de Biesbosch
BerichtGeplaatst: 20 sep 2012 00:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 170
Woonplaats: Hardinxveld
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
IR platen kunnen mij zeker bekoren, maar heel weinig composoties en situaties lenen zicht naar mijn idee hiervoor,
ook zo deze. ik denk dat je het meer moet gaan zoeken in hardere contrasten ( veel mooi IR platen worden dan ook genomen als het licht juist erg hard is ( wanneer je normaliter dus juist geen foto wil maken )
mooie helderwitte woken bij een knalblauwe lucht.
Foto 3 leent zich er nog het beste voor van de serie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed