Je bedoelt 4K i.p.v. K4

Zelf heb ik een Hero 2 en een Hero 3. Jij hebt blijkbaar een Hero 3+. Die kan inderdaad ook op 4K opnemen, maar helaas alleen met 15 frames/sec. 4K is 4x zo groot als de huidige Full HD standaard van 1920x1080 waarmee je in dit geval tot 60 f/s kan opnemen. Er zijn nog maar weinig apparaten die 4K kunnen afspelen en Apple is al helemaal kieskeurig met wat die allemaal kan afspelen. Met een standaard codec kan een PC bijna alles afspelen, maar andere apparaten, zoals bijvoorbeeld de meeste TV's, mobieltjes en tablets, vaak niet. Dus zou ik zou het maar gewoon op 1920x1080 25 f/s zetten. In dat geval moet je hem ook op PAL zetten. Dan heb je o.a. de keuze uit 25 en 50 f/s. Bij NTSC is dat 30 of 60 f/s. PAL is de Europese standaard en heeft bovendien meer beeldlijnen en is dus beter. 24 en 48 f/s zou ik sowieso nooit gebruiken. De hoge opnamesnelheden gebruik je voor slow motion. Dan moet je de frame rate achteraf zelf weer naar een lagere snelheid terugbrengen. Bij lagere resoluties kan je zelfs nog hogere frame rates gebruiken voor nog langzamere slow motion, maar dus een slechter beeld.
Zelf bewerk ik al mijn video's met Adobe Premiere i.p.v. met de meegeleverde GoPro Studio waar je weinig mee kan. Maar als je gaat bewerken moet je, behalve dat je de bewerkingssoftware moet leren kennen, je ook gaan verdiepen in de vele video formats, compressie methodes en overige instellingen, en dat is een hele ingewikkelde materie en zal ik je in dit verhaal niet mee vermoeien.
Bij onderwateropnames moet je eigenlijk ook een kleurenfilter gebruiken. Water filtert namelijk bepaalde kleuren weg. Bij groen water is dat de kleur magenta en bij helder blauw water is dat rood. Daarom worden de beelden naarmate je dieper gaat duiken steeds groener of blauwer. Dat kan je compenseren door een rood of magenta filter te gebruiken. De video's die je nu zonder filter opgenomen hebt kan je nog een beetje verbeteren door het te bewerken en daarbij het rood of magenta extreem op te krikken.
Verder kan je de GoPro ook zo afstellen dat hij tijdens het filmen automatisch om de x seconden een high res foto maakt. Dat kost natuurlijk wel de nodige ruimte op je SD kaart.
Voor diegene die nog een Hero 2 heeft is het aan te raden om de originele onderwaterbehuizing voor een nieuwere behuizing te vervangen. De oude geeft namelijk zeer veel vertekening.
Dus samengevat: Ik zou sowieso de volgende instellen gebruiken: PAL, 1080, 25 f/s. En voor onderwater altijd een kleurenfilter gebruiken.Zie YouTube film van een duik tijdens onze vakantie op de Malediven. Zeer helder blauw water en dus met een rood filter opgenomen. Helaas wordt deze film door YouTube verslechterd. Geen idee waarom. Op mijn PC, TV, mobiel en tablet is die in ieder geval haarscherp (ook de tekst in het begin). Natuurlijk wel op 1080 zetten bij het afspelen op youTube (als dat niet automatisch gedaan wordt)
https://www.youtube.com/watch?v=hlwW0DFgrHcUpdate: Ik zie dat je nu ook gele filters hebt voor tropisch blauw water. Heb ik geen ervaring mee. Erg logisch klinkt het iig niet voor mij. Het enige wat ik kan bedenken is dat geel de tegenhanger is van blauw en dat ze daarmee de blauwe beelden minder blauw willen maken....
Voor zover ik weet wordt geel gebuikt bij sneeuw of mist (denk bijvoorbeeld aan de mist-brillen) voor betere kleuren en vroeger bij z/w fotografie voor meer contrast.