Het is 26 jul 2025 09:23

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Effe wat anders: GoPro in vlieger
 Effe wat anders: GoPro in vlieger
BerichtGeplaatst: 20 mei 2014 22:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Even totaal iets anders:
M'n GoPro in de vlieger gehangen. De video is door te veel beweging mislukt, maar de foto's zijn wel leuk geworden. Die andere foto is ook met de GoPro genomen.

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 20 mei 2014 23:30 
Lid
Fotografie

Gaaf gedaan :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2014 12:01 
Lid
Fotografie

Nee, kiten heb ik (nog?) niet gedaan, Maar samen met m'n zoon heb ik wel GoPro opnames gemaakt van Karting, Blokarting, Duiken, Parasailing en vanuit een Drone, vliegtuig, m'n auto etc etc...
Maar voornamelijk video's (waarvan een aantal op YouTube), dus niet voor dit forum.
Voor zo'n klein en relatief goedkoop dingetje maakt een GoPro overigens hele mooie video's en foto's.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2014 15:50 
Lid
Fotografie

Een GoPro maakt zeker leuke beelden en plaatjes, zo ook hier :)
Trouwens... zo goedkoop hoeft een GoPro helemaal niet te zijn.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 21 mei 2014 16:39 
Lid
Fotografie

Met de vele accessoires die je erbij kan kopen kan het zonder dat je er erg in hebt inderdaad best wel duur worden :D
Ik heb een Hero 2 en 3 en best wel veel accessoires: klemmen, beugels, riempjes, zuignappen, kleuren filters, verschillende behuizingen, wifi met remote, LCD scherm etc etc.....
Maar ik bedoelde dat een basic GoPro voor wat je ermee kan niet echt duur is.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 23:29 
Moderator
Fotografie

Zit ik al een tijdje over te denken, zo'n GoPro, fantastisch voor het vogelperspectief (en je kunt er natuurlijk nog veel meer mee). Je helpt met deze foto's wel om me nog enthousiaster te maken!

BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 08:36 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Lekkere aparte beelden, ben heel benieuwd naar het vervolg.
Kan je echt leuke dingen mee doen Fotografie

BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 08:39 
Lid
Fotografie

Ik heb er al heeeeeeel veel leuke dingen mee gedaan, maar dan voornamelijk op video.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 08:40 
Lid
Fotografie

Dan wordt het nu tijd voor leuke dingen met foto's :DD

BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 08:44 
Lid
Fotografie

Ik ga even zoeken welke GoPro foto ik goed genoeg vind om hier te plaatsen.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 08:47 
Lid
Fotografie

Yes Fotografie

BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 09:24 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Yeesssssss! Iemand die iets van de Gopro weet! Leuk gedaan trouwens! :up
Wij hebben ook zo'n Goprootje aangeschaft en hebben er vorige week mee gedoken in Italië. Maar kippig als we zijn, we snappen niet alles helemaal. :)
Weet jij bijvoorbeeld hoe je de beeld kwaliteit met filmen verbeterd? Ik vond hem belabbert... Maar, ik zag in de instellingen dat je hem op K4 kon zetten. Maar dan zegt de ipad: kan niet afspelen. Dus maar niet gedaan. Heb jij hem hierop staan?
(als ik dit in jouw topic mag vragen... :blush )

BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 14:02 
Lid
Fotografie

Je bedoelt 4K i.p.v. K4 ;) Zelf heb ik een Hero 2 en een Hero 3. Jij hebt blijkbaar een Hero 3+. Die kan inderdaad ook op 4K opnemen, maar helaas alleen met 15 frames/sec. 4K is 4x zo groot als de huidige Full HD standaard van 1920x1080 waarmee je in dit geval tot 60 f/s kan opnemen. Er zijn nog maar weinig apparaten die 4K kunnen afspelen en Apple is al helemaal kieskeurig met wat die allemaal kan afspelen. Met een standaard codec kan een PC bijna alles afspelen, maar andere apparaten, zoals bijvoorbeeld de meeste TV's, mobieltjes en tablets, vaak niet. Dus zou ik zou het maar gewoon op 1920x1080 25 f/s zetten. In dat geval moet je hem ook op PAL zetten. Dan heb je o.a. de keuze uit 25 en 50 f/s. Bij NTSC is dat 30 of 60 f/s. PAL is de Europese standaard en heeft bovendien meer beeldlijnen en is dus beter. 24 en 48 f/s zou ik sowieso nooit gebruiken. De hoge opnamesnelheden gebruik je voor slow motion. Dan moet je de frame rate achteraf zelf weer naar een lagere snelheid terugbrengen. Bij lagere resoluties kan je zelfs nog hogere frame rates gebruiken voor nog langzamere slow motion, maar dus een slechter beeld.
Zelf bewerk ik al mijn video's met Adobe Premiere i.p.v. met de meegeleverde GoPro Studio waar je weinig mee kan. Maar als je gaat bewerken moet je, behalve dat je de bewerkingssoftware moet leren kennen, je ook gaan verdiepen in de vele video formats, compressie methodes en overige instellingen, en dat is een hele ingewikkelde materie en zal ik je in dit verhaal niet mee vermoeien.
Bij onderwateropnames moet je eigenlijk ook een kleurenfilter gebruiken. Water filtert namelijk bepaalde kleuren weg. Bij groen water is dat de kleur magenta en bij helder blauw water is dat rood. Daarom worden de beelden naarmate je dieper gaat duiken steeds groener of blauwer. Dat kan je compenseren door een rood of magenta filter te gebruiken. De video's die je nu zonder filter opgenomen hebt kan je nog een beetje verbeteren door het te bewerken en daarbij het rood of magenta extreem op te krikken.
Verder kan je de GoPro ook zo afstellen dat hij tijdens het filmen automatisch om de x seconden een high res foto maakt. Dat kost natuurlijk wel de nodige ruimte op je SD kaart.
Voor diegene die nog een Hero 2 heeft is het aan te raden om de originele onderwaterbehuizing voor een nieuwere behuizing te vervangen. De oude geeft namelijk zeer veel vertekening.

Dus samengevat: Ik zou sowieso de volgende instellen gebruiken: PAL, 1080, 25 f/s. En voor onderwater altijd een kleurenfilter gebruiken.

Zie YouTube film van een duik tijdens onze vakantie op de Malediven. Zeer helder blauw water en dus met een rood filter opgenomen. Helaas wordt deze film door YouTube verslechterd. Geen idee waarom. Op mijn PC, TV, mobiel en tablet is die in ieder geval haarscherp (ook de tekst in het begin). Natuurlijk wel op 1080 zetten bij het afspelen op youTube (als dat niet automatisch gedaan wordt) https://www.youtube.com/watch?v=hlwW0DFgrHc

Update: Ik zie dat je nu ook gele filters hebt voor tropisch blauw water. Heb ik geen ervaring mee. Erg logisch klinkt het iig niet voor mij. Het enige wat ik kan bedenken is dat geel de tegenhanger is van blauw en dat ze daarmee de blauwe beelden minder blauw willen maken....
Voor zover ik weet wordt geel gebuikt bij sneeuw of mist (denk bijvoorbeeld aan de mist-brillen) voor betere kleuren en vroeger bij z/w fotografie voor meer contrast.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 16:55 
Lid
Fotografie

Hee, dank je! Jij hebt het helemaal uitgezocht. Super dat je dit allemaal opgeschreven hebt.
ik heb inderdaad de black edition 3+ surf. Voor onderwater heb je een roodfilter nodig. :) Hebben we en geeft goed resultaat. Ik heb een onderwaterhuis en camera met het hele flits gebeuren maar zo'n gopro is leuk voor erbij en om van die groothoek foto's te maken. Deze is trouwens van mijn partner. :)
We gaan het uitproberen!

BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 20:01 
Lid
Fotografie

Ik heb dit hele verhaal al zo vaak aan verschillende geïnteresseerde verteld dat ik het inmiddels helemaal uit mijn hoofd ken :D
Zo'n GoPro is zeker alleen voor erbij en eigenlijk voornamelijk voor actie video's, zowel boven- als onderwater als in de lucht. Als iemand het alleen voor fotografie wil gebruiken vind ik het eigenlijk een beetje zonde. Dan kan je beter een ultra wide of fisheye lens en/of een onderwaterhuis kopen.
Zelf heb ik er voor "normale" video een gewone videocamera bij en ben van Nikon naar Canon overgestapt omdat Canon veel beter is voor video. Een DSLR geeft voor wat video betreft weer extra mogelijkheden voor mij.
Daarnaast maak ik ook gebruik van een Zoom H6. Behalve voor de audio bij mijn video's gebruik ik het ook als multitrack recorder voor mijn muziek (bassist in meerdere bands).
Zo weet ik al mijn hobby's een beetje met elkaar te verbinden :D
Oh ja, een GoPro is ook bij uitstek geschikt voor Time Lapse video's.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2014 08:51 
Lid
Fotografie

Gaaf! Ik zag laatst een briljant idee. Welke jij waarschijnlijk al lang kent. ;-) De Gopro op een eierwekker gezet. Die laten aflopen of langzaam, wat je wilt. Mooi panoramische plek uitzoeken en dan rond laten draaien. Krijg je een erg mooi panorama van. :D

BerichtGeplaatst: 30 mei 2014 11:27 
Lid
Fotografie

Een eierwekker kan je gebruiken om Panorama's mee te maken, maar eigenlijk is dat meer voor het maken van Time Lapse video's waar ik het over had. Bij een Time Lapse maak je om de paar seconden een foto en van die foto's maak je een video. Je krijgt dan een versnelde opname.
Ik moet mijn filmpjes nog op YouTube zetten, maar dit is een simpel voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=wdiv34dfOaI
Dat kan je standaard met iedere GoPro doen.
Als je het op een eierwekker zet krijg je dan dus ook een pan-effect. Ik gebruik daar sinds kort een speciale Time Lapse timer voor die ook een DSLR aan kan. Een eierwekker is daar veeeeel te zwak voor. Maar je kan daar ook speciale gemotoriseerde statiefhoofden, rails, gliders, dolly's en dergelijke voor kopen. Zie volgende filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=T_2frW2v2cE
https://www.youtube.com/watch?v=WKM-CtsSjSI
Je kan het zo gek en zo duur maken als je maar wilt.
De volgende video is één van de mooiste Time Lapse video's die ik gezien heb, en ook nog eens in HDR. Gemaakt met een Canon 60D:
https://www.youtube.com/watch?v=zGtz_GOA79w
Als je nagaat dat je 25 foto's per seconde nodig hebt en minimaal 3 foto's per HDR foto, dan kan je uitrekenen dat hier minimaal 22000 foto's voor nodig zijn (voor 5 minuten Time Lapse).
Om een DSLR om de paar seconden een foto te laten maken heb je speciale apps voor op je mobiel of tablet waar je je DSLR mee aanstuurt. Maar nu gebruik ik daar deze timer voor: http://www.ebay.nl/itm/VILTROX-RS-60E3- ... 417b845fc0
Je kan nu wel bedenken dat ik inmiddels al heeeel veel foto's gemaakt heb met mijn 70D die ik nog niet zo lang heb..... Daarom gebruik ik daar toch liever mijn GoPro's voor.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2014 13:12 
Moderator
Fotografie

Dubai timelapse 2013. Wow. Dank voor de link!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp