Het is 20 apr 2024 10:05


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Selfie met kopje thee
 Selfie met kopje thee
BerichtGeplaatst: 13 jul 2014 12:50 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Selfie met kopje thee
BerichtGeplaatst: 13 jul 2014 13:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9146
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hele mooie, vooral ook de tweedeling in het licht/donkerder bovenin je foto!! :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Selfie met kopje thee
BerichtGeplaatst: 14 jul 2014 09:53 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dankjewel, Paula!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Selfie met kopje thee
BerichtGeplaatst: 14 jul 2014 17:44 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je, Vaag ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Selfie met kopje thee
BerichtGeplaatst: 20 jul 2014 17:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 925
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Niet mijn ding, maar gelukkig bezit ik het vermogen om ook dingen buiten mijn eigen smaak inhoudelijk te beoordelen.
Erg treffend en kunstig, de opzet is erg goed geslaagd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Selfie met kopje thee
BerichtGeplaatst: 20 jul 2014 17:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4150
Woonplaats: Noord-Frankrijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Tsjonge, wat vind ik het moeilijk om iets zinnigs over jouw platen te zeggen. De beweging in het licht vind ik mooi, zoals in veel van je foto's. Maar ik vind bijvoorbeeld je 'vaasje zonder tulpen' veel mooier uitgebalanceerd (da's trouwens ook een mooiere titel :) ).

Misschien heb je het al eens verteld, maar ik kan het niet terugvinden. Wat doe je nou eigenlijk met je camera om dit te bereiken?

Voor mij ben je wel een inspiratie, ik heb al heel wat onscherpe/bewogen beelden op de pc staan die echt nergens op slaan om te proberen jouw werk te benaderen (zelfs het rode vaasje heb ik geprobeerd, maar 't wordt bij mij drie keer niks).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Selfie met kopje thee
BerichtGeplaatst: 20 jul 2014 18:13 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je, Greengrass. Een mooi vermogen :angel

Deva, er is een hele varieteit aan handelingen die ik inmiddels heb toegepast :D

Mijn bedoeling: iets creeren, oftewel iets fotograferen wat er eigenlijk niet is - maar toch wel, hoe kan het anders op de foto staan? :cool

De technieken omvatten vrijwel onveranderlijk een lange sluitertijd. Mijn camera kan naar ISO50, dat helpt al aardig. Verder een lekker klein diafragma. Als ik er dan nog niet kom, een grijsfilter.
Vervolgens kun je bewegen rondom een statisch beeld, of het onderwerp laten bewegen. Ook kun je de lens manipuleren terwijl deze open staat, door de scherpstelling aan te passen tijdens de belichting, of (bij zoomlens) de focale afstand. En je kunt meerdere van deze opties natuurlijk ook nog combineren, waarbij trouwens experimenteren met overbelichting ook interessant is. Onderbelichting doet niet veel voor mij, tot nu toe - dit is 180 graden anders dan bij normale fotografie.

Cruciaal om een aansprekend beeld te krijgen is dat er toch iets herkenbaars blijft, oftewel enige vorm van scherpte ergens in die brei van vegen en kleuren. En dat betekent dat je iets stabiel moet houden ten opzichte van de camera.

Bijvoorbeeld het vaasje: die is gemaakt door met open lens om de vaas heen te draaien, maar wel met de positie van de vaas gefixeerd ten opzichte van de lens. Aangezien het een puntsymmetrisch object betreft zou je theoretisch dus een scherpe vaas kunnen behouden, waarbij alleen het veranderende licht tot een diffuus karakter zal leiden. In de praktijk is dat vrijwel onmogelijk, maar kun je juist profiteren van de kleine of minder kleine afwijkingen die zo ontstaan. Het vaasje krijgt hier bv. een hartvorm wegens overbelichting van delen die ik niet stabiel heb kunnen houden.

Dit zelfportret met kopje thee is technisch knap lastig, als je weet dat ik hier mezelf in beweging heb gefotografeerd om de omgeving diffuus te krijgen, in een poging zelf toch herkenbaar te blijven. Uiteraard is die scherpte dus beperkt maar dat levert hier een soort van schilderstreek-effect op die ik zelf erg prettig vind.

Weer een andere techniek is om bij een sluitertijd van bv. 8 seconden de camera de eerste 2 seconden stabiel te houden; dit bevriest voldoende van het beeld om als drager te kunnen dienen voor verdere manipulaties. Zo worden veel van die bosfoto's gemaakt die je vast wel kent, met bomen die verticaal uitgetrokken worden.

Undsoweiter, undsoweiter. Het is als met iedere vorm van fotografie vooral een kwestie van veel doen om daar weer van te leren. En dan moet je niet denken aan tientallen klikken. Ik zit aan honderden, richting duizenden.

Laatste tip: gebruik vooral je eigen fantasie! Jij kunt vast weer dingen bedenken waar ik nooit op zou komen, en je zit weer in een heel andere leefomgeving met per definitie andere onderwerpen.

Succes, ik kijk uit naar je resultaten! (P.S. Ik heb het soms wel retedruk, dus als ik niet reageer is dat omdat ik geen tijd heb, soms wekenlang ... gelukkig zijn er genoeg mensen op dit forum die een minstens zo nuttige mening hebben ;) )


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Selfie met kopje thee
BerichtGeplaatst: 27 okt 2019 11:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Nee deze doet het ook niet voor mij.
Het kopje thee zou ik er zonder de titel niet uitgehaald hebben.
De beweging in de hoed vindt ik dan weer wel mooi.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Selfie met kopje thee
BerichtGeplaatst: 27 okt 2019 19:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5994
Woonplaats: IJmond.
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Mooie foto ga vooral zo door een fotograaf met een duidelijke eigenstijl.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Selfie met kopje thee
BerichtGeplaatst: 28 okt 2019 12:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2006
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
zeer geslaagd en smaakvolle prent


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed