Gert64 schreef:
...Ik probeer al jaren te bewijzen dat je niet de halve aardbol hoeft af te reizen voor een sprekende foto. Wat voor ons gewoon is, is voor iemand anders exotisch. Als je maar genoeg rijstvelden of olifanten ziet....dan wordt dat heel gewoon. Ik zit op diverse internationale fora en daar slaan bijvoorbeeld de oer Hollandse koe goed aan, of een varken. ...
Wat je constateert, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb meermalen gezien hoe bijvoorbeeld japanners of chinezen helemaal "uit hun bol" gaan als ze de toeristenbus uitstappen om een paar doodnormale koeien of schapen in de wei te fotograferen. Voor ons is dit beeld heel gewoon, omdat we dit gewend zijn. De kunst is om datgene wat voor ons "gewoon" is, dit toch heel bijzonder op de foto te zetten. Dan heb je een foto die internationaal minimaal net zo goed mee kan komen als de foto van de mooie rijstvelden, besneeuwde bergen, woestijnlandschappen, walvis- / ijsbeer- of pinguïn-foto, etc. etc. De randvoorwaarde is dat je dat voor gewone beeld wel erg mooi vast weet te leggen. Net zo min als het "kiekje" van ons van de koe of het schaap het niet gaat halen, geldt dit ook van het "kiekje" van de rijstvelden, de besneeuwde bergen, etc. etc.
Om maar van de hak op de tak te springen: iets mooi vastleggen vergt echt niet bijzondere apparatuur (heb ik wel de duurste camera en mis ik geen mm brandpuntsafstand in mijn tas). Je zult je moeten verdiepen in het onderwerp, moeten experimenten met opnamestandpunten en zeer waarschijnlijk flink wat foto's moeten maken. Als je afhankelijk bent van factoren die je niet helemaal zelf in de hand hebt zoals natuurlijk licht, dan betekent dit dat je "de winnende foto" niet op elk moment van de dag kunt maken en dat de factor geluk ook een rol speelt.
Just my 2 cents...