Harry schreef:
Paula, ik heb door je foto 's gebladerd en vind ik dit eerlijk gezegd een wat mindere. Natuurlijk is hij prima verzorgd en technisch prima uitgevoerd (prima overal doortekening gehouden, zowel in het zwart als in de lichte partijen) maar het bijzondere, het eigenzinnige van je foto' s ontbreekt hier mi. Natuurlijk niet slecht maar voor mijn gevoel wat onder je niveau. gr, Harry
Ja, het is een andere foto dan jullie meestal van me gewend zijn. Toch ben ik hier zelf heel erg blij mee. Ik zag de man in de diepte werken en in een pens licht nog wel. Enkel dat deel van de trap was verlicht. Ik ben gek op lichtschijnsels en heb me daar dus op geworpen

Geert schreef:
Goed in beeld gebracht Paula
De kleuren in je opnames komen altijd zo mooi en helder over op mij, begin me toch af te vragen welke bewerkingen je aan je opnames geeft
Gr. Geert
Ik schiet altijd in raw. Open mijn foto's in de rawconverter van CC.
Daar kijk ik wat ik aan kan passen aan verlichting, hooglichten (ben ik altijd heel erg voorzichtig mee want dat werkt al gauw een grauwe kleur in de hand), donkere delen, schaduwen etc. Dan kijk ik ook nog even of ik moet ontruizen en eventueel chromatische aberratie aanpakken.
Dan hevel ik hem naar CC en ga daar aan de gang. Ik pas veel plaatselijk aan want voor mij werkt het vaak niet om een toepassing over heel de foto te gooien. Scherpte, licht benadrukken, contrast, het gaat allemaal plaatselijk. Op een gegeven moment gooi ik de helderheid van de foto omhoog en kijk waar ik dat mooi vind. Dat werk ik er dan ook deels in. De kleuren pak ik op het oog aan. Vind ik het lekker kijken dan pas ik het toe. Veel in selectieve kleuren en kleurbalans.