De tip van Frans is goed, maar... helaas met jouw lens niet goed uitvoerbaar. Ik zal je uitleggen waarom dit niet kan.
Je hebt met je Canon 500D en een Canon EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS lens de foto gemaakt van dit Duits kasteel (volgens de exif informatie van je foto).
De lichtmeetmethode was: Multi-segment.
Je brandpuntsafstand was hier: 47.0 mm (bijna het maximale van je objectief).
De maximale diafragmawaarde bij deze brandpuntsafstand was f/5.4 (ook volgens de exif informatie). Afgerond is dit f/5.6. Een nog groter diafragma instellen bij deze brandpuntsafstand met deze lens (wat Frans voorstelde) is helaas niet mogelijk.
Ik kan uit de exif informatie niet zien op hoeveel meter afstand je precies hebt scherpgesteld. Als ik naar de foto kijk, dan lijk je op het grasje te hebben scherpgesteld. Ik weet niet precies hoe dik de muren van het Duitse kasteel waren, maar ik schat dat dit misschien deze ergens tussen de 2,0 en 3,0 meter dik zijn.
Als ik vervolgens met de
dofmaster de scherptediepte bereken, dan kom ik op een scherptediepte die ligt tussen de 38cm en 88cm.
Stel het grasje ligt op precies 2,8 meter afstand, dan heb je met jouw instellingen een een scherptediepte van 76cm. Deze begint op 2,47meter en eindigt die op 3.23 meter van je lens. Wat ik maar wil vertellen is dat je met jouw lens de achtergrond niet onscherper krijgt.
Voor de tip van Frans zou je bijvoorbeeld een 50mm f/1.8 lens moeten aanschaffen (lekker groot maximaal diafragma, wat ook wel bekend staat als "lekker lichtgevoelig" vanwege de f/1.8 als maximaal diafragma en ook nog eens lekker goedkoop want je koopt ze al tweedehands voor een
vraagprijs vanaf €50). Als je met die lens de foto had gemaakt met een diafragma van f/1.8, dan zou de scherptediepte slechts 21cm zijn geweest (van 2.70 tot 2.91 meter) en dus zou je achtergrond veel onscherper in beeld zijn gekomen.
Tot slot: ik zie dat je de foto's in Manual mode maakt. Persoonlijk zou ik dat niet doen en de foto's in Av mode maken. Veel makkelijker en sneller. Je stelt het diafragma in en de camera zoekt er de juiste sluitertijd bij.