Het is 27 jul 2025 13:17

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Hallerbos (anders) ...
 Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 20 apr 2017 14:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 20 apr 2017 14:29 
Lid
Fotografie

Leuk dat je aan het experimenteren bent.

Geslaagd ook in mijn ogen. Ben benieuwd naar tips van PetervanEekelen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 20 apr 2017 14:33 
Lid
Fotografie

Ik moet een nieuwe bril kopen, deze ziet niet meer zo scherp :D

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 20 apr 2017 14:35 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Ben benieuwd naar tips van PetervanEekelen.

Ik hoop dat hij ook hier even wil reageren. :D

AJL schreef:
Ik moet een nieuwe bril kopen, deze ziet niet meer zo scherp :D

:yes

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 20 apr 2017 14:37 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Heel mooi effect!

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 20 apr 2017 14:39 
Lid
Fotografie

Zeker een mooi effect. :upc

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 20 apr 2017 15:52 
Lid
Fotografie

Een mooi beeld!
Toch mis ik iets, ergens in je opname had ik toch een soort eyecatcher gewild of toch iets dat afwijkt van het gene wat ik nu zie in je opname.
Nu is het over heel de plaat wat te veel van hetzelfde.... dat gevoel heb ik dan toch :)

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 20 apr 2017 18:59 
Lid
Fotografie

Vervreemdend, dat is wel zeker, maar de relatie met de titel is lastig te leggen. Als bos is het nauwelijks herkenbaar en wanneer je niet zou zeggen dat het een bos was, dan kom je er ook niet op. Ik vind het overigens wel een prettige plaat, maar zou ik het aan de muur willen hebben? Nee, ik denk het niet. maar goed, blijf vooral experimenteren. :)
(Ik sta beslist open voor experimentele fotografie en dit werk is beslist niet slecht hoor! Misschien heb ik nog wel de meeste moeite met de combinatie Titel-Foto)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 20 apr 2017 19:00 
Lid
Fotografie

Geert schreef:
Een mooi beeld!
Toch mis ik iets, ergens in je opname had ik toch een soort eyecatcher gewild of toch iets dat afwijkt van het gene wat ik nu zie in je opname.
Nu is het over heel de plaat wat te veel van hetzelfde.... dat gevoel heb ik dan toch :)

Mijn gedachten :)

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 20 apr 2017 20:40 
Lid
Fotografie

De eerste schreden op een nieuw pad!
Alleen daarom alleen al een aanmoediging waard. :clap

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 20 apr 2017 22:52 
Lid
Fotografie

Zeker mee doorgaan. is leuk om te doen. Ook voor mij is dit iets teveel van het goede.

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 21 apr 2017 15:08 
Moderator
Fotografie

Voor mij is dit absoluut herkenbaar als het Hallerbos, daar heb ik zoveel foto's van gezien - altijd uit deze periode, met de paarse bloemen - dat ik het haast als een signatuur beschouw. Alleen daarom al is deze foto voor mij geslaagd.

Ik snap de feedback wel, de meeste leden op dit forum zoeken naar herkenbare objecten of naar een rustpunt. Dat is redelijk standaard in de fotografie, maar met dit soort beelden begeef je je buiten die fotografische standaard en kom je meer in het gebied van de beeldende kunst. En dan kun je dit plotseling gaan vergelijken met voorbeelden als Jackson Pollock, Paul Klee, you name it, allemaal schilders die de kijker allesbehalve een herkenbaar beeld of een rustpunt voor het oog geven.

De techniek die je hier toepast is gebaseerd op beweging met een wat langere sluitertijd - je rekt alles uit en maakt er zo penseelstrepen van. Het beste resultaat krijg je als de kleuren mooi samenkomen, en de penseelstreek nog net wat scherpte toont zodat het geen vage blur wordt. Dat heb je hier goed gedaan, complimenten. Ik zou het nog iets rechter zetten (helt nu naar linksboven), en ik zou de uitsnede nog eens overwegen. Voor mijn gevoel kan er meer balans worden gevonden, maar ik kan (noch wil) precies aangeven hoe dat dan zou moeten. Dat is een kwestie van gevoel, en veel oefenen.

Toch een tip: bij dit soort werk kun je het beste de meerderheid van je resultaten voor jezelf houden, je zult nl. jezelf veel herhalen met gelijksoortige platen. Dat is noodzakelijk om beter te kunnen worden maar zal lang niet altijd tot positieve reacties leiden. Je zult dus voornamelijk je eigen criticus moeten zijn. Moeilijk, maar ook dat is een kwestie van oefenen :)

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 21 apr 2017 16:06 
Lid
Fotografie

Dankjewel allemaal! :upc

@Freerk, het valt me op dat je wel vaker zegt dat je een foto niet aan de muur wilt hebben. Maar daar gaat het toch niet persé om? Ik zie heel vaak sublieme foto's voorbij komen, wil ik die allemaal aan de muur? Nee.
Absoluut niet vervelend bedoelt hoor, maar ik ben wel benieuwd of jij wel al je (goede) foto's aan de muur zou willen hebben? :blush
Wat betreft de titel, geef daar niet teveel aandacht aan. Ik ben heel slecht in (juiste) titels verzinnen. :)

@Peter, dankjewel voor je uitgebreide comment! Jij bent een meester in dit soort fotografie dus hoopte dat je hier ook even op wilde reageren. :)
Zelf vond ik het erg moeilijk om een originele foto van het Hallerbos te maken, de manier waarop ik het nu heb gedaan is ook niet origineel, die heb ik ook al vaker voorbij zien komen.
Ik wilde in ieder geval niet met alleen groothoekfoto's (zoals vorig jaar) thuis komen, moet zeggen dat de groothoeklens zelfs niet de tas uit is gekomen. Maar daarom heb ik geprobeerd om met meervoudige belichting, tegenlicht en langere sluitertijden te werken.

Terug naar de foto zelf, ik ga hem even rechtzetten. Maar wat raad jij me aan om nog aan de uitsnede te doen?
Ik heb deze foto op 1/4 van een seconde gemaakt, met een polarisatiefilter. Moet ik de sluitertijd voortaan korter of langer houden, hoe doe jij dat?
Overigens heb ik de bewegingsonscherpte wat versterkt, maar misschien had ik dat beter niet kunnen doen. :dk

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 21 apr 2017 16:15 
Moderator
Fotografie

... dubbele plaatsing ... excuses ...

Laatst bijgewerkt door petervaneekelen op 21 apr 2017 16:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 21 apr 2017 16:15 
Moderator
Fotografie

Hahaha dat zijn precies de vragen die je jezelf moet stellen en die ik niet ga beantwoorden. Het enige wat ik kan zeggen is: het zijn wel de goede vragen! Dat is al heel wat, eerlijk gezegd :)

Gewoon alles uitproberen en uitvinden wat er gebeurt als je iets anders doet. Eigenlijk net zoals je een nieuwe lens zou testen: op ieder diafragma kijk je even naar de scherpte met een onderwerp dichtbij, in middenrange, en veraf. Dat zijn dus heel veel foto's die je van hetzelfde onderwerp maakt en die je allemaal met elkaar vergelijkt. En dan zul je meerdere resultaten hebben die je bevallen om andere redenen. Soms wil je nl. veel scherpte van voor tot achter uit je lens halen, en soms niet. Precies zo werkt dit soort fotografie. Probeer maar eens een wat kortere sluitertijd met wat heftigere beweging, of een langere sluitertijd met weinig beweging, of juist met veel beweging. Etcetera. Je ziet dan verschillende dingen gebeuren, en daarbij zie je effecten die je soms wel bevallen en soms niet. Je begrijpt me vast wel. Het is gewoon veel werk, en ik kan je geen antwoorden geven die dat werk overbodig maken. Aan de slag :D

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 21 apr 2017 16:20 
Lid
Fotografie

:D
Dan heb ik weer een extra doel voor de komende tijd. :)

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 21 apr 2017 16:32 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Fijn bos om te experimenteren met dit soort foto's, ik hou er ook wel van! Lekker mee door gaan dus! Hopelijk lukt het mij ook om er volgende week "even" heen te gaan :)

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 21 apr 2017 17:50 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:
Dankjewel allemaal! :upc

@Freerk, het valt me op dat je wel vaker zegt dat je een foto niet aan de muur wilt hebben. Maar daar gaat het toch niet persé om? Ik zie heel vaak sublieme foto's voorbij komen, wil ik die allemaal aan de muur? Nee...........................

Ik snap wat je bedoelt, maar voor mij is dat een maatstaf voor een mooie of zoals je wilt goede foto. Voor iedereen ligt dat anders. Ik zal je eerlijk zeggen dat ik slechts 1 foto van mij zelf heb hangen, dus ik ben behoorlijk kritisch als het gaat om het vergroten en laten printen van een opname.
Voor iedereen gelden andere criteria. Voor mij is dat het criterium en referentiepunt. Als ik het wil hebben hangen, dan is het (voor mij) een goede foto. Voor anderen is dat misschien anders: een bepaald onderwerp, kleur, technische afwerking of nog iets anders. Het is daarom ook iets heel persoonlijks! (En dat kan ook niet anders)
Ik neem je absoluut niet kwalijk dat je er op reageert en dat je er zelf misschien anders tegenaan kijkt. dat is prima en eigenlijk maar goed ook!
Ik zie hier ook sublieme foto's voorbij komen, maar ik heb er soms helemaal niks mee. De foto is dan misschien fantastisch, maar voel er niks bij: voor mij dan niet aan de muur, terwijl het misschien een fantastische foto is. Zou me dat bij bekende/beroemde fotografen ook kunnen gebeuren? Jazeker, maar dat komt omdat ik er niks mee heb.
Kortom: het geeft voor mij een stukje beleving aan, een beleving waar ik best wel dagelijks tegen aan wil kijken.

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 21 apr 2017 18:59 
Moderator
Fotografie

Zoals al gezegd neigt het naar kunst en daar heb ik niet heel veel mee eerlijk gezegd, zal niet zeggen niks.

Ik herken hier niets meer in, ook geen bos.
Moet zeggen dat de kleuren er goed uitzien.

Niks van mij aantrekken Mathijs, ik ben zo'n fotograaf die een herkenbaar punt in zijn foto wil hebben maar gewoon lekker doorgaan met wat jij leuk vindt want dat is het belangrijkste.
Je doet het voor jezelf en niet voor ons, wij mogen laten weten wat we er van vinden.

Hallerbos (anders) ...
BerichtGeplaatst: 21 apr 2017 21:56 
Lid
Fotografie

Freerk, bedankt voor je verheldering! :up
Joop ook bedankt voor je reactie, ik moet toegeven dat dit ook niet helemaal mijn smaak is hoor. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende