Het is 26 apr 2024 09:03


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Viñoly
 Viñoly
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017 12:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 12
Woonplaats: Amsterdam
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie

D5100 | 18-55 @ 35mm | f/5 | 4sec | ISO800


Een tijdje geleden liep ik over de Amsterdamse Zuidas na werk en onder het mom "leren door te doen" ben ik gewoon foto's gaan maken. Ik vind de moderne hoogbouw wel interessant en ik hou van wat abstractere plaatjes. Ik vond deze compositie interessant en heb een tijdje staan spelen tegen een van de gebouwen en zojuist wat zitten pielen met Corel AfterShot. Alle kritiek is :welkom


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Viñoly
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017 13:00 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24516
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fraaie compositie, en die sterrenhemel maakt 'm een stuk interessanter. Goed gedaan!

Ook wat verbeterpuntjes natuurlijk: er zit aardig wat ruis in je foto, wat logisch is met een nachthemel. Te vermijden door ofwel een camera die beter kan omgaan met ruisverwerking (maar reken dan meteen op duizenden euro's), of een statief en lange sluitertijd (dan weer oppassen met beweging van de sterren maar met een standaard- tot groothoek objectief valt dat mee).
Tweede puntje: ik heb nooit moeite met kaders om foto's heen, is een smaakkwestie of je dat bevalt of niet. Deze is wel heel nadrukkelijk aanwezig, dan krijg je daar wat sneller opmerkingen over.
Derde puntje: heb je liggend formaat geprobeerd? Ook niet verkeerd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viñoly
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017 13:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10427
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik houdt hier wel van..Peter heeft gelijk mbt de ruis. Je kunt ook nog je Iso omlaag halen: gewoon op 200 oid zetten. Als je statief fotografeert maakt het niet uit of je belichtingstijd zou verdubbelen. gr Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viñoly
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017 13:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 12
Woonplaats: Amsterdam
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor de positieve commentaren :)

De ruis stoor ik me erg aan. Andere camera gaat het inderdaad niet worden en ik zal erbij moeten opbiechten dit zonder statief te hebben gedaan door de camera stevig tegen het gebouw aan te houden.

Volgende poging wordt lagere ISO en langer belichten!

Het grijze kader heb ik vrij lang behouden, het grote zwarte kader heel last minute aan toegevoegd. Ook dit is onder het mom van uitproberen en testen; zelf vind ik het nu fijn staan maar het is een flink zwart vlak inderdaad ;) En ja, horizontaal was heel lang mijn insteek maar ik sta veel sterker achter de huidige positie, toch fijner.

Overigens heb ik nu zelf een Olympus EM10 II gekocht; nog iets kleinere sensor dus zal nachtfotografie ook wat lastiger zijn... Vanavond erg slecht weer verwacht dus ik ben bang dat een tweede poging nog even op zich laat wachten.

Specifieke vraag of exporteren van foto uit Corel Aftershot. Het lijkt alsof de ruis na export veel duidelijker aanwezig is dan tijdens het bewerken. Kan ik hier nog iets aan tweaken ?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viñoly
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017 13:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47500
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Had van mij meer scherpte in mogen zitten.
Vind de onscherpte wat te veel de aandacht opeisen :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viñoly
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017 16:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ondanks de misschien wat mindere kwaliteit vind ik dit een fijne plaat om naar te kijken!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viñoly
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017 23:34 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24516
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Geen ervaring met Corel :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viñoly
BerichtGeplaatst: 03 dec 2017 01:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 12
Woonplaats: Amsterdam
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gotchas schreef:
Had van mij meer scherpte in mogen zitten.
Vind de onscherpte wat te veel de aandacht opeisen :)

Ik denk dat mijn volgende poging op deze foto volledig op juist scherpte zal zijn. Als ik het goed begrijp moet ik dus zorgen dat ik een wat hoger f-nummer heb, dus kleiner diafragma. Om ruis verder te onderdrukken ook ISO lager houden en dan een sluitertijd lang genoeg nemen om ervoor te zorgen dat we uberhaupt wat te zien krijgen.

Matthijs schreef:
Ondanks de misschien wat mindere kwaliteit vind ik dit een fijne plaat om naar te kijken!
Dank je wel Matthijs! Ik ben er zelf stiekem best trost op. Ik heb een idee en naar m'n gevoel heb ik dat redelijk kunnen uitwerken voor een eerste poging :) Wat me wel irriteert, is de lijn tussen gebouw en lucht. Die is wobbelig en niet superstrak. Ik weet niet, het stoort me...

petervaneekelen schreef:
Geen ervaring met Corel :dk

Was laatst in de aanbieding voor €25 en dus heb ik deze gekozen ipv Lightroom, waar makkelijker info over te vinden is. Gelukkig zijn de meest voor de hand liggende zaken ook bij Corel aanwezig dus ik hoop een eind te komen :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viñoly
BerichtGeplaatst: 03 dec 2017 09:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14108
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Prachtig en een blijf kijken foto !


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viñoly
BerichtGeplaatst: 03 dec 2017 11:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Delcasa schreef:
Matthijs schreef:
Ondanks de misschien wat mindere kwaliteit vind ik dit een fijne plaat om naar te kijken!
Dank je wel Matthijs! Ik ben er zelf stiekem best trost op. Ik heb een idee en naar m'n gevoel heb ik dat redelijk kunnen uitwerken voor een eerste poging :) Wat me wel irriteert, is de lijn tussen gebouw en lucht. Die is wobbelig en niet superstrak. Ik weet niet, het stoort me...

Als je een foto hebt die je voor ogen had ben je n.m.m. al geslaagd.
Die lijn is inderdaad niet scherp en een tikkeltje storend, maar zodra die wel scherp is, vraagt hij ook minder aandacht denk ik.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viñoly
BerichtGeplaatst: 03 dec 2017 19:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat het voorkomen van ruis betreft denk ik dat je hier op het verkeerde been wordt gezet.

Hoge ISO levert ruis op maar ook lange sluitertijd. Weliswaar van andere vorm maar blijft ruis.

Bij nachtfotografie is het vooral een kwestie van zorgen van veel licht op je sensor.
Dus een grote diameter van het objectief oftewel een goed verhouding tussen brandspuntafstand en diafragma.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 125 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed