Het is 16 apr 2024 08:01


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur High pimpel
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 17:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5768
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ben sinds enige tijd met creatieve technieken in de slag en wil dit ook combineren met mijn vogelfotografie.
In dit geval heb ik een high key techniek toegepast van hetzelfde vogeltje dat ik al eerder in een ander forum hier postte - niet erg succesvol overigens.

Deze plaats ik met wat meer vertrouwen in dit vogelforum alhoewel je erover kunt discussiëren of hij hier thuis hoort.

Fotografie

Ben benieuwd !


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 17:46 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40623
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn smaak is het in ieder geval niet. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 18:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 31598
Woonplaats: Schagen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Idee leuk, uitvoering minder. Je mist nu in de pimpel detail en scherpte, waardoor voor mij de kwaliteit van het beeld laag ligt :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 19:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 111
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Inderdaad, het idee is leuk, maar iets te extreem doorgevoerd.


gr
Jan


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 19:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24311
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik volg de eerder geplaatste commentaren. In je andere topic kreeg je al het advies dit te proberen op een zilverreiger, makkelijker is het misschien om te oefenen op een zwaan, meeuw of een witte eend.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 20:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5768
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Op mijn eigen verzoek werd deze foto van het vogelsforum verplaatst naar dit forum.
Hopelijk zal men hier met een andere blik naar de foto willen en kunnen kijken: toepassing van de creatieve high key fototechniek op een vogelfoto.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 08:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Het idee is leuk.
Maar het is te extreem voor mij.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 16:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 362
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Highkey-lowkey, dat is een interessant onderwerp. Ik heb even gekeken in een oud fotoboek van Gerard de Jong bmk. ‘’Handboek Zwartwit Fotografie’’ uit 1973 en daar een paar citaten uitgehaald. ‘’Een highkey-foto bestaat uit toonwaarden waarvan 99% ligt in de tinten wit tot lichtgrijs met een 1% noodzakelijk donker accent, als om te bewijzen dat de volledige toonschaal is gebruikt. Het zijn foto’s met fijne gradaties in de hoge lichten, waartegen een enkele contrasterende donkere vlek wordt geplaatst, zoals bij een highkey-portret, waarin de pupil toch zwart moet zijn. Door de weinige, maar toch noodzakelijke zwarten komt de zachtheid van het totaal beter uit.’’ En even verder op de pagina: ‘’ Het onderwerp moet principieel licht gekleurd zijn met alleen lichtere grijstoonwaarden, zoals melkflessen, witte vazen, voorwerpen van porselein, wit marmer of ivoor, eieren of witte bloemen, heldere kunststoffen. Het zijn dus wit-in-wit onderwerpen, waarin wit en heldergrijs domineren over weinig donkere vlekken’’, enz. enz. En bij verlichting: ‘’Verlichting: moet volkomen diffuus zijn, dus volkomen schaduwloos verlichten, waardoor het driedimensionale ruimte-effect verloren gaat. Elke schaduw moet vermeden worden.’’ Misschien dragen deze citaten iets bij aan het begrip ‘’highkey’’. Het is dus in ieder geval niet zo maar even wat overbelichten. Volgens mij wordt zo’n foto grotendeels al bij de opname gemaakt. Misschien draagt dit relaas uit een oud boek iets bij aan de discussie. Het hele verhaal beslaat twee bladzijden, maar dat was mij iets te veel om over te tikken, waarbij natuurlijk een gedeelte alleen betrekking heeft op analoge fotografie, zoals ontwikkelaars, fotopapier enz.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 16:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik mag het wel Peter. Of het nu een overbelichte foto is, of een high-key maakt mij niet uit, je idee vind ik erg leuk!
Jammer van de missende scherpte, anders had je voor mij een hele goede foto gehad! Misschien was de (on)scherpte ook wel je bedoeling... :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 23:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5768
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs schreef:
Ik mag het wel Peter. Of het nu een overbelichte foto is, of een high-key maakt mij niet uit, je idee vind ik erg leuk!
Jammer van de missende scherpte, anders had je voor mij een hele goede foto gehad! Misschien was de (on)scherpte ook wel je bedoeling... :dk


Dank je Matthijs.

Naar mijn mening mis ik geen scherpte, maar is dit een gevolg van de bewerking.
Het doel was niet een vogelfoto te plaatsen maar een met het doel van high key voor ogen genomen foto met een licht gekleurd vogeltje als onderwerp cq. leidend voorwerp.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 23:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5768
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Cornel schreef:
Highkey-lowkey, dat is een interessant onderwerp. Ik heb even gekeken in een oud fotoboek van Gerard de Jong bmk. ‘’Handboek Zwartwit Fotografie’’ uit 1973 en daar een paar citaten uitgehaald.


Dank voor je reactie, Cornel.

Ik ken het boek dat of ver weg in een boekenkast of ergens op een vuilnisbelt ligt.
De cursus die ik volg bij Bart Siebeling kent een duidelijk ruimere opvatting over high key dan hetgeen jij - en diverse anderen - tegenwerpt.
"High key maakt foto's doorgaans lichter, frisse en zoeter. Als je het subtiel toepast brengt het bijv. veel meer kleur en detaillering in de donkere, sombere partijen.
......
Geschikt bij beelden met hoge contrasten bijv. een donker silhouet tegen een lichte achtergrond.
Etc.

High key is dus echt niet beperkt tot witte vogels in de "sneeuw" ........ !


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 16 feb 2018 09:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49068
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De high key foto in de klassieke betekenis is ontzettend moeilijk om te maken.
Niet vanwege het onderwerp maar vanwege het benodigde diffuse licht.

Wat ik niet begrijp is dat men overbelichte beelden per se high key wil noemen.
Noem het gewoon wat het is; een overbelicht beeld.

Maar goed verschuiving van begrippenkaders is niet nieuw en als maar genoeg mensen de nieuwe betekenis van een woord of begrip gaan gebruiken raakt ook die weer ingeburgerd.
Daarvoor moet de oude garde dan wel eerst uitgeschakeld worden. Effectief is vaak om het op starheid van denken op oudere leeftijd te gooien.

Peter van Eekelen heeft ons laten zien dat overbelichting fraaie effecten op kleuren en vormen kan hebben.

Je getoonde foto mist voor mij subtiliteit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 High pimpel
BerichtGeplaatst: 17 feb 2018 15:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 362
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik heb eens even gekeken op de website van Bart Siebelink en snap nu iets beter wat je bedoelt, al omvatten zijn experimentele foto's meer dan alleen die met high-key. Ik heb hem wel even bij de favorieten gezet. Een andere website met prachtige foto's wat voor mij kunst is of er aan grenst vind je op https://www.neltalen.nl/.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed