Zwart wit omzettingen
Deel 1Een foto omzetten van kleur naar zwart wit kan op 10-tallen manieren.
Het hoe is echter hier niet het onderwerp.
Dit stukje beperkt zich tot wat achtergronden die, in mijn ogen, de moeite van het weten waard zijn.
Probeer je bij de onderstaande afbeelding eens voor te stellen hoe een zwart wit omzetting er uit zou kunnen zien.
Stel je voor welke kleurvakje het lichtste uit de bus komt en welke het donkerst.
Zouden er ook vakjes zijn die even helder zijn? Welke zijn dat dan.
Als je je een beeld hebt gevormd klik dan op de spoiler hieronder.
- Spoiler: Toon
-
Verbaasd?
De omzetting is gedaan met een standaard omzetting in Photoshop CS6.
Die is te vinden onder Afbeelding → Modus → Grijswaarden.
De linker vakjes rood en blauw verschillen in kleur maar hebben dezelfde grijswaarde K.
De grijswaarde kun je vinden door bij Info te klikken op het kleine driehoekje naast het pipetje en daar voor Grijswaarden te kiezen.
De twee middelste vakjes hebben dezelfde kleur maar hebben ook dezelfde grijswaarde K.
De twee rechter vakjes hebben dezelfde kleur maar verschillen in grijswaarde K.
Deel 2In het eerste deel heb ik laten zien dat:
-
kleurcontrast of verschil in verzadiging bij gelijke kleur
niet hoeft te leiden tot verschillen in grijswaarden in een zwart-witomzetting.
- verschil in Lichtheid/Lightness bij gelijke kleurtint en verzadiging
wel helderheidsverschillen in z/w opleveren.
Hoewel ik dat niet bewezen heb zijn het verschillen in K-waarden bij Grijswaarden/Grayscale en L-waarden in Lab-kleur/Lab color die voorspellen dat je helderheidsverschillen in z/w zult zien.
Voor dat we wat omzettingen bekijken aan de hand van een echte wereld foto nog 1 omzetting met de afbeelding met de kleurvlakjes.
In bijna elke tutorial over zwart-witomzetting komt wel de methode Minder verzadiging/Desaturate om de hoek kijken.
Het resultaat daarvan is.
-
Welk resultaat vind jij beter. De omzetting uit het eerste deel met Grayscale/Grijswaarden of deze?
Deel 3Goed dan nu de praktijk met een foto van een vogel.
Misschien is het een idee om je voor te stellen hoe voor jou een goede zwart-witomzetting van deze foto er uit zou zien.
Om je ook de tijd te gunnen je te verbeelden hoe de omzettingen met Modus Grayscale/Grijswaarden en die met Minder verzadiging/Destaturate er uit zien plaats ik ze in een spoiler.
-

Modus Grayscale/Grijswaarden

Met Minder verzadiging/Desaturate
Welk resultaat vind jij beter. De omzetting Grayscale/Grijswaarden of met Minder verzadiging?Destaturate?
Deel 4De volgende vier afbeeldingen laten zwart-witomzettingen zien die gebruik maken van de in het het beeld aanwezige helderheidsverschillen zonder dat de kleuren vooraf gemanipuleerd/veranderd werden.
Daarmee vallen ze onder dezelfde categorie als de zwart-witomzettingen die te zien waren in Deel 3.
Voor de overzichtelijkheid zette ik ze in de volgende spoiler.
-

Dit is het Lichtsterkte/Lightness kanaal uit de Lab kleurruimte

Hier is gebruik gemaakt van Verloop toewijzen/Gradient map

Dit is de meest bewerkelijke techniek tot nu toe en is een omzetting volgens Gorman-Holbert.

Hier is gebruik gemaakt van de Lichtsterkte/Luminosity die gebruikt wordt om het histogram lichtsterkte te maken en ook gebruikt wordt in de overvloeimodus/blendmode met dezelfde naam.
Wordt vervolgd.