In een foto van BT was sprake van 2 stops overbelichting van een witte
achtergrond t.o.v. het model.
Xafke reageerde daarop met de stelling dat dat veel te veel was. 3/4 stop zou voldoende zijn.
Ergens wrong een schoen voor mij. dus maar eens zelf gaan nadenken en wat experimenteren.
De belichtingsmeter in de camera meet het licht dat teruggekaatst wordt door het ondererwerp richting camera.
Nu weerkaatst een onderwerp niet altijd evenveel licht. Een donker onderwerp weerkaatst weinig licht, een wit onderwerp heel veel, een gezicht ergens daar tussen in enz.
Daarom is de belichtingsmeter geijkt voor een 18% grijs onderwerp. In werkelijkheid is dat 12% (zeg ik uit mijn hoofd). Maar dat terzijde.
De twee volgende voorbeelden moet je zien in vergelijking van het meten van een 18% grijs onderwerp.
Meet je een zwarte kat dan ziet de belichtingsmeter van de camera weinig licht en de belichting wordt opgeschroefd.
Het resultaat is een keurig grijze kat. Je zal dus moeten onderbelichten. Hoeveel? 2 Stops of misschien wel meer.
Meet je sneeuw dan ziet de belichtingsmeter van de camera heel veel licht en knijpt de belichting.
Het resultaat is keurig grijze sneeuw. je zal dus moeten overbelichten. Hoeveel? 2 Stops of misschien wel meer.
In de studio meet je niet het teruggekaatste licht van de flitser.
Je meet hoeveel licht er op het onderwerp valt; het opvallend licht.
Of je nu een zwarte kat wil fotograferen of een sneeuwpop de hoeveelheid opvallend licht is alleen afhankelijk van de lichtbron.
Het resultaat zal zijn dat de kat zwart blijft en de sneeuwpop wit als je de gemeten waarde instelt op je camera.
Met dit in mijn achterhoofd heb ik een opstelling gemaakt.
Model 2 meter van een wit achtergrondoek.
Verlicht met een softbox 60x90 op ongeveer 45 graden gezien vanuit model en een reflector rechts van het model.
De
achtergrond verlicht met een flitser met open reflector met het centrom van licht recht achter het model.
Licht gemeten met beide flitsers aan:
op linkerkant model f/8
op rechterkant model f/6,3
op
achtergrond f/8.
Camera ingesteld op f/8.
Het resultaat.
Discussie
De 2 stops overbelichting lijken me te maken hebben met het verwarren van de twee lichtmeetmethoden.
wat denken jullie?