Het is 28 maart 2024 16:59

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur Iso waarde en klopt dit wel?
 Iso waarde en klopt dit wel?
BerichtGeplaatst: 09 maart 2021 13:16 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:

1. Ruis kan ontstaan doordat er (te) weinig licht op de sensor valt, maar ook doordat de periode waarin het licht op de sensor valt (te) groot is. Dus lange sluitertijden zorgen weliswaar voor een goede belichting maar kunnen op hun beurt weer langesluitertijdruis opleveren. Die is wel minder sterk, overigens.

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Het wordt mij ook niet helemaal duidelijk of gedurende het verloop van dit topic deze stelling nou stand houdt of niet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Iso waarde en klopt dit wel?
BerichtGeplaatst: 09 maart 2021 13:33 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24351
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bijvoorbeeld de Zoom.nl Acadamy: "Deze ruis ontstaat doordat de sensor opwarmt bij het maken van een foto met lange sluitertijd. Hoe langer het maken van de foto duurt, hoe heter de sensor wordt en hoe beter deze ‘hot pixels’ zichtbaar worden. De camerasensor is opgebouwd uit meerdere lichtgevoelige onderdelen, de photosites. Deze zijn in de meeste gevallen voorzien van een kleurenfilter in drie kleuren: rood, groen of blauw. Samen bouwen al deze photosites het beeld op. Als je in donkere omstandigheden fotografeert heeft de camera moeite om te kunnen zien welke kleur er gekozen moet worden. Met een lange sluitertijd zorg je voor meer licht, maar tegelijkertijd voor meer hitte en een grotere kans op lekstroom. Die lekstroom zorgt ervoor dat de pixel een vreemde kleur heeft en veel helderder is dan hij eigenlijk zou moeten zijn: dat zie je vervolgens terug in je beeld als een ‘hot’ pixel."

En vervolgens een oplossing: "Gelukkig is er een oplossing voor dit probleem. Camerafabrikanten bouwen in veel gevallen een modus in die zorgt voor ruisreductie bij lange sluitertijden. Deze functie kun je in het cameramenu vinden en desgewenst inschakelen. Wat er gebeurt is dit: de camera maakt twee opnames. Eén normale, zoals je zelf zou doen, en een beeld dat helemaal zwart is. Allebei in dezelfde omstandigheden, met dezelfde instellingen en dus lange sluitertijd. Op die manier worden de ‘hot’ pixels en de thermische ruis zichtbaar in het zwarte beeld en kan de camera daardoor precies bepalen waar actie nodig is door de twee beelden over elkaar heen te leggen. Op die manier krijg je een (zo goed als) ruisvrij beeld terug."


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Iso waarde en klopt dit wel?
BerichtGeplaatst: 09 maart 2021 14:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48979
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De derde oorzaak van ruis is het softwarematig oplichten van donkere delen in een foto.
Dat is wat TS gedaan ook heeft gedaan.
Citaat:
En die foto's ik heb ik door lightroom gehaald en de exposure op maximaal gezet zodat er ruis duidelijker werd.


Zie ook


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Iso waarde en klopt dit wel?
BerichtGeplaatst: 09 maart 2021 15:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 680
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
volgens nikon was het normaal ik verwacht dat het aan meerdere dingen licht zoals camera instellingen bewerken en licht omstandig heden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Iso waarde en klopt dit wel?
BerichtGeplaatst: 09 maart 2021 22:09 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je Peter. Nu ik dit lees herinner ik me dat ik wel gelezen heb dat een spiegelloze camera meer ruis geeft doordat de sensor langer aan het werk is, omdat die ook nodig is om een beeld in de viewfinder te laten zien.
Over de oplossing: Ik snap nog niet wat het zwarte beeld is, en waarom dat zwart is. Dat kan over een uurtje anders zijn, ga even googelen. ;) Ik kan me wel voorstellen dat als die lekstromen random ergens in verschillende pixels ontstaan het helpt om meer dan 1 beeld te combineren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Iso waarde en klopt dit wel?
BerichtGeplaatst: 09 maart 2021 22:16 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ah, het zwarte beeld is genomen met gesloten sluiter (maar wellicht is een korte sluitertijd bij die tweede foto voldoende om hot pixels te detecteren). Kwartje is gevallen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed