Het is 16 apr 2024 05:43



Auteur panning foto's hoe maak je die en hoe worden ze gemaakt
 panning foto's hoe maak je die en hoe worden ze gemaakt
BerichtGeplaatst: 01 feb 2023 14:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 411
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat is een panning foto.
Een panning foto is dat je een beweging (auto fietser motor) mee volgt met je camara en een onscherpe achtergrond creƫert en omdat je mee beweegt met het object blijft het object scherp in beeld.

Wat heb je nodig voor een panning foto.
op zijn minst een camara en lens (in handmatige modus) wil je betere foto's maken kan je gebruik maken van een monopod of een statief met een 2weg kop om jou camara/lens stabieler te houden met de beweging.
Een panning foto kan je maken met bijna alle lensen van groothoek tot telelens.

Hoe maak je een panning foto.
Je zoekt als eerst een mooie locatie op met een mooie achtergrond en waar de snelheid het hoogste is.
Dan hou je de camara zo stabiel mogelijk vast (of op een statief of monopod) en dan ga je mee bewegen met het object en verlaag je de sluitertijd tot op het randje dat het object nog mooi scherp is en als snelheid hoog genoeg is zie je dat de achtergrond mooi onscherp word of strepen in voor komt.
Fotografie

Uiteraad wil je ook de foto bewerken zodat de kleur tempratuur klopt details in het donker zichtbaar worden en je kan nog veel meer aanpasen naar eigen wens.
Fotografie

Maar wacht eens dit is niet de panning foto's die ik voor ogen had en of wat je ziet bij hoge snelheid race dan word alles heel wazig en snelheid spat er dan echt van af.
Dat klopt en ik zelf dacht heel lang dat het ervaring was en heel veel oefenen maar dat is niet waar.
Er zijn 3 situaties.
1 je gebruikt toch een lagere sluitertijd en je zorgt dat het object kleiner in beeld is (minder crop) waar door de onscherpte minder opvalt.
2 ontzettend veel geluk hebben en 1 in miljoen foto maken dat het object wonder boven wonder toch scherp is.
Of 3 wat veel fotografen/editers doen is photoshop als je heel goed kijkt bij de beste foto's kan je vaak foutjes vinden wat wijzen op fotoshop.

Een foto bewerkt met lichtroom en adobe photoshop en extra blur toegevoegt om het panning effect te versterken.
Fotografie

Het is dus deels een sprookje of een wonder maar het is wel mogelijk om te maken.
En voor de opletende kijker ja de foto's als voorbeelden zijn gemaakt met iets te lage sluitertijd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 panning foto's hoe maak je die en hoe worden ze gemaakt
BerichtGeplaatst: 01 feb 2023 15:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 7
Woonplaats: Limburg
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Gaaf hoor Nik!
Is al even geleden dat ik wat aan autosport heb gedaan. Maar je hebt mooi verwoord hoe je dit soort foto's maakt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 panning foto's hoe maak je die en hoe worden ze gemaakt
BerichtGeplaatst: 01 feb 2023 18:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 431
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het zal wel aan mij liggen dat ik je goedbedoelde verhalen niet helemaal kan volgen.

Ik vind het nogal warrig en zie geen sluitertijden, ISO's en Apertures.

Dat ik minstens 1 miljoen foto's moet maken om tot een resultaat te komen, schrikt me eerlijk gezegd nogal af.

Gelukkig zijn er op YouTube genoeg filmpjes te vinden die het pannen duidelijk maken.

Maar ik waardeer je bijdrage wel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 panning foto's hoe maak je die en hoe worden ze gemaakt
BerichtGeplaatst: 01 feb 2023 18:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 411
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
iso sluitertijden en apertures zijn afhakelijk van de omstandigheden een fietser zou je kunnen pannen met 1/50 en een auto met 1/100ste maar als dat voertuig met 300+ voor bij komt zou je mischien naar 1/300/400 moeten gaan dat is een punt van aanvoelen en ervaring wat snel geleert kan worden.
1 op de miljoen is eerder 1 op de paar hondert/duizend foto's maar het basis pannen kan iedereen (zoals foto 1 en 2 maar ook 3 als je kan bewerken) makelijk doen, ervaring tijd en bewerken van foto's kan dat proces versnellen.

Maickel zei een mooie formule voor sluitertijden alleen wil eerst even kijken of je die als basis kan gebruiken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed