Provorm schreef:
Ron62 schreef:
Maar nou heb ik nog een vraagje......als je nou bijvoorbeeld bij dat 1e plaatje(met sluitertijd 1/30) de flitser wat lager zet, bijvoorbeeld op 1/32 van z'n totale flitskracht krijg je dan ongeveer hetzelfde effect als het 2e plaatje(met 1/60 sluitertijd)?
Lees nog even je vraag goed. Als je één stop minder flitslicht wilt dan moet de flitser naar 1/128 van zijn kracht. Op 1/32 krijg je één stop meer flitslicht te zien. Maar kort en goed; als je de flitskracht wijzigt, kun je dat NIET compenseren met de sluitertijd. Want sluitertijd doet niets met het flitslicht.
Oké, ik kijk nooit naar getallen waar de flitser op staat, maar ik draai gewoon het knopje wat meer naar rechts(meer flitslicht) of naar links(minder flitslicht), maar ik bedoelde dus inderdaad dat ie minder licht geeft.
Ik snap dat het flitslicht niet te veranderen is met de sluitertijd, want het flitslicht staat vast, maar krijg je met een langzamere sluitertijd en wel een vermindering van het flitslicht(met de hand) niet ongeveer een zelfde effect als met meer flitslicht en een snellere sluitertijd, want met die snellere sluitertijd komt er toch ook minder licht naar binnen?
Of krijg je dan een ander effect, omdat de flitser meer 'gericht' is, of ergens anders door?
Ik werk zelf af en toe met 2 softboxen van 90 x 60cm en dan is het licht denk weer wat meer verspreid dan gericht.