Citaat:
maar ik kan maar 1 punt tegelijk selecteren, wordt het andere oog dan niet onscherp?
Er wordt altijd maar 1 punt gebruikt. dat de camera op meerdere punten kijkt waar deze scherptstelt is wat anders dan op meerdere punten tegelijk scherpstellen.
Citaat:
Wanneer ik alle punten aanzet worden er door de camera punten gekozen en dat zijn er wel meer dan 1. Erg verwarrend, ik wil ook graag een onderwerp helemaal scherp in beeld kunnen krijgen maar dat schijnt me maar niet te lukken.
Dat heeft dan meer met je diafragma leuze te maken.
Hoe groot het stuk dat scherp is hangt af van een aantal dingen.
De 3 belangrijkste
1. Diafragma - hoe groter (klein getal) des te kleiner het gebied dat scherp is en bij een klein diafragma (groot getal) is het andersom, een groter gebied scherp.
2. De afstand tot je onderwerp speelt ook een grote rol. Dichterbij is kleiner gebied scherp. en verder af wordt dit groter.
3. het aantal mm dat je gebruikt van je objectief. Een tele lens van 200mm of 300mm heeft een klein gebied scherp en een groothoek een groter gebied.
Per regel is dit waar als de andere 2 gelijk blijven natuurlijk.
Om bij een closeup portret het hele hoofd van voor tot achter scherp te krijgen heb je al snel een diafragma van f/8 of f/11 nodig (70 mm of 200mm maakt niet zo heel veel uit omdat je bij 200mm veel verder weg staat en dangeldt regel 2 die regel 3 weer een groot deel opheft)
Het grote euvel :
Om met een diafragma van f/11 fotos te maken heb je veel meer licht nodig dan een f/5.6 en loop je met f/11 het risico dat je weer bewogen onscherpte heb doordat de sluiter te traag word.
Klinkt niet helemaal eenvoudig maar als dit begrepen wordt en je weet ook de rol van iso en hoever jemet b.v. een sluiter kan gaan ben je een heel eind.
Je kunt het effect van je keuze's inschatten en weet ook of je in een situatie de foto wel of niet kan maken zolas je wilt (of helemaal niet).
Al deze dingen staan in de handleiding van je camera, waarschijnlijk met handige plaatjes erbij en hoe je het allemaal instelt op de camera.
Omdat je vraag over de scherpte gaat :
Zet de camera in de A stand (diafragma voorkeuze) en ga ergens een foto van maken in meerder standen -> f/4.5, f/5.6 f/8 enzovoort.
Loop dan eens een keer dichter naar je onderwerp en herhaal het.
Vergelijk de beelden achteraf. En bepaal of je begrijpt wat er gebeurd.
Beelden zeggen meer dan 1000 woorden, geldt ook hier.
Schroom niet te expiremteren maar ook niet om de foto's te plaatsen.
Er is ook een ratjetoe topic waar de foto's niet ter beoordeling staan maar er natuurlijk wel vragen kunnen worden gesteld.
Kijk ook eens in de wiki er zijn mensen die hun best hebben gedaan het een en ander in artikels te beschrijven.