Het is 21 aug 2025 21:13

Auteur teleplus pro 300 DG
 teleplus pro 300 DG
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011 21:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
beste lezers
ik schreef gisteren dat ik mijn teleplus tussen mijn
70/300 wouw zetten om waterschi te fotograferen
maar dat liep hellemaal fout af ik had niets anders dan
HOOG LICHT ik had mijn F waarde op 11 en hoger gezet
en mijn witbelans op A gezet en mijn ISO op 800
maar het was niet voor aan te zien de foto,s
kan iemand mij helpen en te woord staan hoe ik dat hoog licht
kan weg werken in de toe komst

ik dank u allemaal voor dit te lezen

groetjes pierre

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 teleplus pro 300 DG
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011 21:49 
Lid
Fotografie

A of Av : is niet de witbalans....het is diafragma voorkeuze....de sluitertijd past zich aan terwijl ge zelf het diafragma instelt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 teleplus pro 300 DG
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011 22:10 
Lid
Fotografie

Ja, je haalt hier twee dingen door mekaar. De witbalans is voor de kleurwarmte van je camera. De A staat voor dat je je diafragma zelf kiest, en de camera de goede sluitertijd erbij berekent.

In je handleiding het hoofdstuk onderbelichten/belichtingscompensatie, knop (Av +/-) opzoeken :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 teleplus pro 300 DG
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011 22:18 
Lid
Fotografie

de witbelans zet ik op automtisch is dan dat niet juist
wat ik doe :shock

groeten pierre

teleplus pro 300 DG
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011 23:05 
Lid
Fotografie

Bij een Nikon kun je de witbalans op automatisch (A) zetten. Mijn witbalans staat voor 99% van de gevallen op Automatisch.
Bij een Nikon kun je ook de camera op diafragma-voorkeuze (A) zetten. Mijn body staat voor 99% van de gevallen op diafragmavoorkeuze.

De overige instellingen:
Op een lekkere zonnige dag, gewoon de iso waarde op iso 200 zetten, bij een bewolkte dag de iso naar 400 of 800 upgraden. De hogere iso waarde zorgt er voor dat de sluitertij sneller wordt, wat ook nodig is als je met een lange brandpuntsafstand (aantal mm's) gaat schieten.
Je f-waarde niet te klein, maar f/5 tot f/11 zou een goede schertediepte moeten leveren. Bij f/5 heb je wel een snellere sluitertijd (=goed) dan bij f/11, want met een snelle sluitertijd voorkom je bewegingsonscherpte.

teleplus pro 300 DG
BerichtGeplaatst: 02 mei 2011 08:20 
Lid
Fotografie

Ja, zoals mendel al zei : Je haalt 2 dingen door elkaar : WITBALANS HEEFT NIKS met hogelichten te maken !!!
Hogelichten heeft te maken met zones op de foto die overbelicht zijn; witbalans = de kleurtemperatuur van je foto

teleplus pro 300 DG
BerichtGeplaatst: 02 mei 2011 08:54 
Lid
Fotografie

Volgens mij zit de ts redelijk goed. De A staat voor automatisch. Dat is prima.
Alleen iso 800 ws te hoog.
Plaats eens een foto.

teleplus pro 300 DG
BerichtGeplaatst: 02 mei 2011 15:18 
Lid
Fotografie

eerlijk gezegd was ik al bang, dat eea met de waterski niet zou lukken..het is beter om alvast wat te oefenen, voordat je naar een evenement gaat, ipv er op het evenement achter te komen, dat eea mis loopt..dan ben je gewoon te laat, en mis je het ene shot na het andere.. :(

leer je camera kennen, leer je gear kennen, probeer van alles en nog wat uit met de combi waarmee je naar een evenement wilt gaan..experimenteren, leren van je fouten, net zolang totdat het goed gaat.. 1 dag van tevoren nog moeten vragen, hoe je eea moet instellen is gewoon vragen om problemen..

ik heb het gisteren al in je andere topic gezegd, alles hangt van de omstandigheden, je camera en je lens-combi af..er zijn niet specifieke instellingen door te geven via internet.. je moet echt op pad gaan, en proberen, en leren van je fouten.. hoe meer je uitprobeert, des te beter weet je vanaf welke basis je moet vertrekken.. zomaar je iso op 800 zetten en op hoop van zegen gaan, omdat dat hier gezegd is, is een garantie voor mislukte pics..licht is een van de meest veranderlijke toestanden waar je mee te maken krijgt.. fotografie is schrijven met licht, letterlijk vertaald..

automatische witbalans is niets mis mee.. het zit hem in de belichting.. hier kun je van alles en nog wat aanpassen, diafragma, iso, sluitertijd, focuslengte, het heeft allemaal invloed op elkaar..

80% van de tijd zit ik nog steeds te experimenteren met belichting.. zeker in landschapsfotografie, heb je geen enkele controle over de lichtomstandigheden.. dat is dus 99% ter plekke uitproberen en aanpassen. fuck the rules, there are no rules..net zolang aanpassen totdat het naar jouw smaak goed is.. :up

1 zelfgedaan experiment is meer waard dan 1001 meningen op internet of iets wat iemand in een boek geschreven heeft.... ;) daarna ga je op pad, en knal je lekker je geheugenkaart vol met ´keepers´...

groetjes, Alex!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp