Het is 20 aug 2025 14:04

Auteur vraagje
 vraagje
BerichtGeplaatst: 02 jul 2011 10:48 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
hey hallo ik heb sinds kort de olympus e420 gekocht
2e hands vanwege me budget
ik had veel op internet gekeken is wat een goede instap camera is
en daar stond de olympus ook bij
maar ik had nog een aantal vraagjes
de lens is een 14-42mm 1:3.5-5.6 ed
van zuiko
sommigen zeggen dat die goed is om landschappen mee te fotograferen
en andere zeggen dat het een goede zoomlens is ??

dus mijn vraag was voor wat is die nou precies?

Groetjes dion!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 vraagje
BerichtGeplaatst: 02 jul 2011 11:12 
Lid
Fotografie

aangezien dat olympus gebruik maakt van 4/3 sensoren, werk je met andere brandpunten dan bv met aps-c en FF sensoren. 14-42 mm zal ongeveer overeenkomen met 18-70mm op aps-c en met 28-80mm op Fullframe. standaard zoom lens dus, die je breed kunt inzetten, ook voor landschappen en dergelijke..die zuiko lensjes zijn over het algemeen wel erg goed te noemen, ik heb een hele batterij met olympus compacts liggen en die zuiko-lensjes zijn gewoon erg goed.. :upc

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 vraagje
BerichtGeplaatst: 02 jul 2011 11:16 
Lid

okeej dus hij is ook goed voor het fotograferen voor insecten en dergelijke?

vraagje
BerichtGeplaatst: 02 jul 2011 12:44 
Lid
Fotografie

Nee hij is niet geschikt voor insecten, daarvoor moet je een macro lens hebben.. Een zoom lens is niks anders dan dat je meerdere brandpunten kunt bereiken. Je hebt ook vaste brandpunt objectieven die worden prime genoemd.. Primes zijn relatief goedkoop en de kwaliteit kan veel beter zijn dan een zoom. Met een zoom doe je altijd consessie aan de beeld kwaliteit, maar het voordeel daarvan is dat je niet continu hoeft te wisselen van objectief. Dat is een keuze, ik heb ook hoofdzakelijk alleen maar zoom lenzen, omdat als ik voor alle brandpunten die ik nodig heb een prime zou moeten kopen ik veel duurder uit ben.

Je objectief is dus geschikt voor landschappen, en alle daagse fotografie. Wil je insecten fotograferen heb je een macro nodig.. en dan niet de sigma zoom lenzen waar macro bij staat, want dat is geen macro, maar close up.

Het systeem van Olympus is goed en de beeld kwaliteit is prima. Maar het grote nadeel is dat de objectieven relatief duur zijn, en weinig worden aangeboden op het internet.. Dit omdat Olympus de digitale slag heeft gemist. Een cameramerk die het in het analoge tijdperk heel goed deed, en met de koplopers kon mee komen. Maar omdat Canon en Nikon voor Olympus te vroeg kwamen met een betaalbare en goede digitale spiegel reflex kwamen was Olympus te laat. Als je eenmaal begonnen bent met een merk stap je niet meer zomaar over omdat je de objectieven dan al hebt. Olympus heeft met de digitale overstap hun verouderde lens systeem ook veranderd, dus oude lenzen die het wel doen op je camera zijn er niet meer, en zul je het moeten hebben van de nieuwere lenzen, maar die worden weer niet veel 2de hands aangeboden. Om die reden is Olympus zich op de compact camera met verwisselbare lenzen gaan concentreren, en hebben ze nu de pen die wel heel goed verkoopt.

Sony had aanvankelijk ook de slag gemist maar die hebben het objectieven systeem van Minolta overgenomen, Sony heeft eerst een prijstechnisch gunstige en erg goede camera op de markt gebracht, 2de hands kun je goed aan minolta objectieven komen en daarom kan Minolta mee.

Dus voor de Olympus bezitters met een krap budget betekend het goed zoeken naar 2de hands goede objectieven. Dan moet je eerst bepalen wat je wilt fotograferen.. Voor macro zijn er nog wel trucjes, om van je objectief dat je nu hebt een macro objectief te maken. Dit kan met tussenringen, deze hoeven niet duur te zijn, zonder autofocus soms maar 20 euro. Omdat de autofocus toch voor geen meter werkt op een zoom lens is dat in dit geval prima. Je moet dan wel flink je best doen om er mooie macro plaatjes uit te halen, maar onmogelijk is het niet.

vraagje
BerichtGeplaatst: 02 jul 2011 12:52 
Lid

dankje je wel voor je tips en advies ! ik zal er wat mee gaan doen

vraagje
BerichtGeplaatst: 02 jul 2011 14:06 
Lid
Fotografie

Hoi Dion,

Ik gebruik zelf ook Olympus lenzen. Als je insecten wilt gaan fotograferen en niet al te veel geld wilt uitgeven raad ik de 35mm f3.5 macro aan. Een toplensje :). Is ongeveer 185 euro nieuw en tweedehands natuurlijk een stukje minder.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp