Het is 20 aug 2025 12:45

Auteur foto,s maken in RAW
 foto,s maken in RAW
BerichtGeplaatst: 27 jul 2011 17:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
beste lezers
is dat normaal als ik in RAW foto,s neem als mijn foto zo groot is :shock
op mijn schermje van mijn camara kan ik de foto ook niet kleiner zet bv: L M of S :(
als ik in RAW kan ik met een kaart van 8 GB maar +- 455 foto,s nemen :shock
en in jpec is dat +- 3100 foto,s :)
heefd daar iemand een verklaring voor :upc
gelieve mij dan dat eens beetje uit leg er over te geven :up

ik dank u voor er na te kijken :up

groetjes pierre :up

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 foto,s maken in RAW
BerichtGeplaatst: 27 jul 2011 17:24 
Lid
Fotografie

Dat klopt allemaal wat je schrijft. Normaal maakt je foto ALTIJD een RAW opname. Alleen als je ervoor kiest om geen RAW bestanden te bewaren en DUS JPG's te hebben, dan worden de RAW bestanden aangepast en omgezet naar JPG. Afhankelijk of je dan kiest voor Small, Medium of Large JPG en daarin nog de onderverdeling van Lage of Hoge resolutie bepaald mede de grootte van het JPG bestand.

Dus stel dat je een 10Megapixel camera hebt dan maakt hij ALTIJD 10Mp foto's met een beetje meer of minder data afhangelijk van de hoeveelheid licht die in de foto zit. Een witte foto zal zo dan misschien 15Mb zijn een gemiddelde foto 10Mb en een donkere foto 8Mb. Wit kost meer data dan Zwart of Donker.

Als je In JPG schiet met hoge resolutie en Large dan zou een dergelijke foto bijvoorbeeld 9Mb zijn een lage resolutie Large JPG 8mb, enzovoort. De getallen zijn arbitrair omdat de hoeveelheid licht en be behorende data de grootte bepalen, maar een RAW bestand is idd het grootst mogelijke en een JPG lage resolutie in Small idd de kleinste

Vandaar dat je 450 foto 's in RAW kunt op slaan en meer dan 3000 in JPG in een bepaalde resolutie en grootte. Als je combineert dus EN RAW EN JPG dan heb je nog minder ruimte op een geheugen kaartje en zou je bij wijze misschien maar 200 RAW+L JPG HR kunnen vastleggen.

Je vraagt je dan ook af waarom die mogelijkheden er op zitten. Dat heeft te maken met het feit dat je met een RAW bestand nog veel meer kan bewerken en de meeste originele data nog hebt. Soms kiezen sommige fotografen voor RAW plus JPG omdat ze dan de goede foto's in JPG direct kunnen gebruiken en sommige foto's die dat verlangen nog even 'helpen' door dan het RAW bestand te gebruiken. Dit kan tijd schelen als je onder bepaalde tijdsdruk moet aanleveren.

Begrijpelijk zo?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 foto,s maken in RAW
BerichtGeplaatst: 27 jul 2011 17:47 
Lid
Fotografie

best duckie

ik dank u voor de info die u heb geven :upc
nu begrijp ik het :)

de vriendelijke groetjes pierre :up

foto,s maken in RAW
BerichtGeplaatst: 28 jul 2011 04:01 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Nog even een hele kleine aanvulling op Duckies uitleg: er zijn ook camera's die de RAW-bestanden onderverdelen in L, M en S. Dan heb je dus wel de mogelijkheden en voordelen die een RAW-bestand biedt, maar neemt het toch minder ruimte in bij S in vergelijk met L.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp