Ik ben zelf ook maar een amateur, maar ik heb vroeger redelijk wat fouten gemaakt, omdat ik destijds gewoon een leek zonder ervaring was. Ik dacht ik maak een lijstje voor mensen die net beginnen. Misschien heb je er wat aan, misschien niet
1) Schiet in Aperture modeIk schoot eerder altijd op de automatische stand. Waarom? Ik wist niet wat de andere modes precies inhielden en ik vond automatisch gewoon het makkelijkste. Nu zal ik kort even uitleggen waarom het ' 'beter' is om je camera in de A stand (aperture stand) te zetten dan in de automatische stand.
Aperture is het Engelse woord voor diafragma. Wij hebben onze ogen en de cameralens heeft een diafragma. Net als onze ogen zich aanpassen aan de hoeveelheid licht, kan je de camera hier ook op aanpassen. Onze pupillen kunnen groter of kleiner worden, net als het diafragma. Hoe groter je diafragma opening, des te meer licht er op de sensor valt. Dus hoe kleiner je diafragma opening, des te minder licht er op je sensor valt.
Nu komt het verwarrende: een grote diafragma opening betekent een klein diafragma getal. Een kleine diafragma opening betekent dus een groot diafragma getal.
Waarom is dit nou allemaal handig om te weten? Omdat je diafragmawaarde bepaalt hoeveel scherptediepte je foto krijgt. En dat ga ik nu laten zien met de volgende drie foto's

Foto 1 met diafragmawaarde f2.0 (dus een grote opening, f is het symbool voor je diafragmawaarde)

Foto 2 met diafragmawaarde f11.0

Foto 3 met diafragmawaarde f22.0 (dus een kleine opening)

Zoals je duidelijk op de fotos kan zien, veranderd je diafragmawaarde je 'fotobereik'. Met andere woorden: je scherptediepte. Het geeft je foto's een totaal ander plaatje. Wil je bijvoorbeeld landschappen fotograferen, dan zal je vooral grote diafragmawaardes gaan gebruiken. Ben je meer geïnteresseerd in portretten of macrofotografie, dan zal je vooral kleine diafragmawaardes gaan gebruiken.
Wat is dan het probleem met de automatische stand van je camera? Het probleem is dat je camera
niet weet wat jij wilt. De camera zal dus zelf een diafragmawaarde kiezen. Je foto's zullen dus vaak veel mooier worden, wanneer je dat zelf doet
2) Schiet in jpg + rawVroeger schoot ik alleen in jpeg. Ik snapte niet echt wat raw inhield en ik zag er het nut ook niet van in. Veel beginners zullen ook alleen in jpeg schieten (misschien om dezelfde reden als ik) en zullen deze eventueel aanpassen in bijvoorbeeld photoshop. Ik zou willen dat ik van sommige fotos van destijds het raw bestand had. Na mate je meer kennis in de wereld van fotografie opdoet en meer ervaring krijgt met fotobewerking, zal je erachter komen dat je raw toch wel erg vaak zult gebruiken. Mijn advies is dan ook om in jpg + raw te schieten. Snap je, net als ik destijds, niks van raw en het nut ervan? Ga dan lekker door met het schieten in jpg en eventueel het bewerken ervan en bewaar het raw bestand voor later
3) Maak kopieën van je onbewerkte fotoToen ik eerder mijn foto had aangepast en hiermee tevreden was, gooide ik het origineel weg. Ik zou die toch nooit meer bekijken of gebruiken. Ook hier heb ik enorm spijt van. Ik had bijvoorbeeld een onderwaterfoto van een zeeschildpad. Het origineel had ik aangepast in photoshop door de gammainstellingen te veranderen. Ik wist niet eens wat dat was, ik vond het gewoon mooi. Nu zou ik willen dat ik het originele bestand had, omdat de bewerking veel beter kan en ik helemaal niet aan de gammainstellingen hoef te komen.
4) Gooi je foto's niet te snel weg!Pfff hier heb ik ook zo'n spijt van

. Ik weet nog wel dat ik een erg mooie foto had van twee parende juffers. De compositie was erg mooi, alleen de foto was (net) niet scherp genoeg. Omdat ik redelijk kritisch over mezelf ben, had ik die toch in de prullenbak gegooid. Achteraf had ik die foto gewoon moeten naverscherpen en dan was die al een stuk beter geweest. Helaas had ik destijds nog nooit van naverscherpen gehoord. Er zijn nog wel meer voorbeelden. Bijvoorbeeld een te scheve horizon, overbelichte/te donkere foto. Ook hier geldt: na mate je meer ervaring krijgt met nabewerking, zal je erachter komen dat er nog veel te redden valt (gelukkig maar

).
5) Maak een backup van je foto'sIk ken al talloze verhalen van mensen die al hun foto's kwijt zijn door een computercrash, diefstal, brand etc. Tegenwoordig kan je al voor relatief erg weinig geld een externe harde schijf kopen (volgens mij al voor 20/30 euro). Ook ik heb een keer windows opnieuw moeten installeren en raakte daardoor wat foto's kwijt.
Ik hoop dat iemand er wat aan zal hebben en vragen zijn natuurlijk welkom! Misschien hebben andere gebruikers nog een goede tip die hier niet bijstaat. Oh, en sorry voor de eventuele spelfouten

Eugene