mike denys schreef:
# ik zou aan 20 euro/uur werken, is dit veel voor een amateur fotograaf of niet? (foto's op cd)
Na aftrek van je kosten kun je de rest opgeven als bijverdienste bij de belasting. Nu zul je qua kosten niet zo veel kwijt zijn. Maar de belasting wil wel bijna de helft. Dan houd je dus niet veel over
mike denys schreef:
# hoeveel goede foto's zitten er in een uur?
Jij en ik zijn niet hetzelfde, maar als ik 100 foto's maak, dan denk ik er toch wel 70 fatsoenlijke over te houden en ik selecteer er misschien zelf maar 15 of 20. Als ik er 300 zou maken, dan denk ik niet dat het aantal veel hoger ligt dan 70. Maar staar je hier niet op blind. Het gaat niet om de aantallen, het gaat om de momenten
mike denys schreef:
# ook heb ik zitten nadenken welke foto's ik ga nemen: het eventueel buffet, de persoon waar het omgaat, mensen op de foto's, kan iemand mij zeggen welke ik het best zal nemen?
Alle belangrijke mensen en afhankelijk van het soort feest. Bij een bruidsfeest is het belangrijk dat je praktisch iedereen wel een keer hebt. Bij een bedrijfsfeest is dat ook wel leuk, maar daar zou het wat ruimer mogen. Maar bij een feest ga je natuurlijk vooral voor foto's van het feestend paar zelf (ervan uitgaande dat het een paar is)
De 'officiele' plichtplegingen mag je bovendien niet missen.
mike denys schreef:
# ik heb geen flitsers dus als de avond valt zit ik met een probleem denk ik... bestaat hiervoor een oplossing?
Ja, een flitser kopen en ermee om leren gaan. Het eerste is zo gebeurd, het tweede vergt wat tijd aan kennis en kunde opbouwen. Maar essentieel.
Zonder flitser kun je het haast wel schudden. Sla de adviezen over lenzen met een grote diafragmaopening maar in de wind; je komt niet onder een flitser uit.
mike denys schreef:
# kunnen jullie mij technieken uitleggen? (f,iso,f/sec)
Ja, maar ik ben vrij beperkt in mijn tijd voor een uitleg die de essentiële basis behelst. Dan kun je denk ik beter hier wat van lezen:
http://www.fotojeroen.nl/tips.phpmike denys schreef:
# ik heb een canon 550d met 18-55mm en sigma 120-400mm, ik zou het liefst met de sigma werken, maar dan moet ik van 10 ver trekken...

mijn vraag hierbij is, kunnen de foto's slagen met deze camera en 18-55mm lens?
[/quote][/quote]
Ik zou de Sigma eerder thuislaten. Vooral groothoek en dan dicht erop werkt toch vaak het beste bij dit soort dingen.
--
Vergis je niet.
Ik heb het idee dat je nog niet zo veel ervaring hebt, correct me if I'm wrong.
Maar, net als voor alle andere vormen van fotografie, dien je toch wel over een kleine basis te kunnen beschikken. Als je die hebt uit weten te breiden naar een fatsoenlijke basis, dan kun je eigenlijk vrij simpel alles aan.
Ik ben geen natuurfotograaf, maar heb wel een behoorlijke basis. Ik zou een fatsoenlijke natuurfoto kunnen maken, zonder dat ik daar uren aan moet spenderen
Ik ben geen architectonisch fotograaf, maar ik zou een gebouw fatsoenlijk op de foto kunnen zetten, zonder dat ik daar uren aan moet spenderen.
Ik fotografeer geen bruiloften en partijen, maar ik zou best een avond kunnen fotograferen en met een selectie aankomen waar een bruidspaar mee tevreden is. Zonder dat me dat uren vooraf aan moet spenderen.
In de drie de voorbeelden weet ik vooraf, door mijn basiskennis, wat ik wel en niet nodig heb, hoe ik het wel en niet moet gebruiken. Verders is het kijken en klikken op het juiste moment.
Kortom, zorg dat je je basis op orde hebt. Vragen als wat iso is hoef je dan niet meer te stellen, maar belangrijker is dat je weet wat je er mee kunt en wanneer je er naar moet grijpen.
Kennis is macht, en zo is het met fotograferen niet anders. Punt is dat je het alleen in de vingers krijgt als je die kennis ook in de praktijk gaat brengen: dus oefenen, oefenen en nog eens oefenen