Het is 05 jun 2024 13:44



Auteur Autofocus bij minder licht
 Autofocus bij minder licht
BerichtGeplaatst: 02 mei 2015 12:49 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 47
Woonplaats: Poortugaal
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik merk dat bij m'n nieuwe camera (Canon 700d met sigma 17-70 f2.8-4) de autofocus vrij snel problemen krijgt als het ook maar een beetje begint te schemeren. Vooral binnenshuis. Met m'n oude systeemcamera had ik hier helemaal geen problemen mee!

Ik gebruik de middelste focuspunt, die zogenaamd het gevoeligst moet zijn, maar de lens zoemt 1 keer heen en weer en dan stopt ie. Maar het beeld is niet scherp. Ik kan natuurlijk de flitser gebruiken tijdens focussen maar dat is ook niet altijd gewenst...

Hebben jullie nog tips?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Autofocus bij minder licht
BerichtGeplaatst: 02 mei 2015 13:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een camera focust bij maximale diafragma-opening van de lens. Dit is bij jouw camera dus met een f/2.8 diafragma op 17mm of f/4 bij 70mm. Had je een lens gehad met een vast en groter diafragma gehad, bijvoorbeeld met een grootste diafragma van f/1.4, dan zou dit dus met een diafragma-opening van f/1.4 zijn gedaan.

Een diafragma van f/1.4 laat meer licht binnen dan een diafragma f/2.8. In dit geval 4x zoveel licht [met dank aan Erik]. Van f/1.4 naar f/2.0 is dit 2x en van f/2.0 naar f/2.8 is dit nog eens 2x. Totaal dus 4x zoveel licht. Je zult dan ook met een f/1.4-lens langer gebruik kunnen maken van de autofocus-functie van je camera. De meeste moderne camera's kunnen nog scherpstellen bij een diafragma van f/5.6 en laten het in het algemeen afweten bij een grootste diafragma van f/8. Dit bereik je bijvoorbeeld door tussen een f/4-lens en je camera een 2x converter te plaatsen.

Een optie is een lichtgevoeliger lens te kopen. Je hebt dan iets langer "plezier" van de autofocus functie van je camera.

Sommige camera's hebben een AF-hulpverlichting wat kan helpen bij het scherpstellen. Als het onderwerp te ver weg is (verder dan 4 meter, volgens pagina 101 van de handleiding), helpen dit soort hulplichtjes ook niet meer, daarnaast kunnen er standen zijn waarbij de AF-hulpverlichting sowieso niet werkt. Sla er even je handleiding op na (pagina 101 en 300). Zo werkt dat AF-hulplicht van de camera alleen maar op " ONE SHOT" en op "AI FOCUS AF", niet op "AI SERVO AF".

Los van de minimale hoeveelheid licht, moet het onderwerp ook voldoende contrast hebben. Bijna elke camera heeft moeite om op een egaal gekleurde muur scherp te stellen.

Sommige camera's bieden de mogelijkheid te schakelen tussen de AF-standen 'breed' en 'normaal'. Als je schakelt van "normaal" naar "breed", beschikt de camera over meer informatie om scherp te stellen.

Wat je ook volgens mij niet kunt doen is scherpstellen bij 17mm en daarna pas inzoomen. De camera kan dan instellen bij f/2.8 om vervolgens met bijvoorbeeld f/4 de foto te maken bij een brandpuntafstand van 70mm. Mijn ervaring met zoomlenzen is dat als je hebt scherpgesteld bij (in dit geval) 17mm en dan de lens verdraait naar 70mm, de lens toch nog iets moet corrigeren in de scherpstelling en dit corrigeren gebeurt niet want bij f/4 komt er te weinig licht binnen om scherp te stellen.

Dus, er komt hoe dan ook een moment dat er onvoldoende licht de camera binnenkomt waardoor hij niet meer automatisch kan focussen. Je kunt dit het goedkoopst oplossen door het inzetten van hulpmiddelen. Wat voor hulpmiddelen? Juist, hulpmiddelen die licht opleveren! Dit kan het AF-dhulplicht van de camera zijn, het hulplicht van een flitser zijn of een (zak)lamp.

Just my 2 cents.

:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Autofocus bij minder licht
BerichtGeplaatst: 03 mei 2015 11:47 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 47
Woonplaats: Poortugaal
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je voor je uitgebreide antwoord! Ik had de handleiding er idd al op nageslagen. De flitser werkt als AF hulplicht, het kleine lampje naast de lens niet. Dit houd in dat ik de flitser moet open laten klappen en in het menu uitschakelen. Alleen dan werkt ie als hulplicht en flitst hij niet op moment van opname....

Valt wel mee te leven opzich, het viel me alleen een beetje tegen hoe snel de autofocus in de problemen komt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Autofocus bij minder licht
BerichtGeplaatst: 03 mei 2015 18:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Waarom doet het AF-hulplicht van je camera het niet? Komt dan omdat je aan je instellingen wilt vasthouden, of doet hij sowieso niks? In dat laatste geval is het hulplichtje defect...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Autofocus bij minder licht
BerichtGeplaatst: 03 mei 2015 22:45 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 47
Woonplaats: Poortugaal
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zover ik uit de handleiding kan halen werkt dat lichtje alleen voor rode ogen reductie en als zelftimer weergave. En dat doet ie ook. De instelling af hulplicht staat gewoon aan, en in de handleiding staat dat dat met een speedlite met ir licht werkt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed