Het is 05 jun 2024 15:52



Auteur Automatisch verscherpen?
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 09:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9848
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het werd me van de week aangeraden om de camera niet automatisch te laten verscherpen. Oke... Dat heb ik geprobeerd maar nu zijn bijna al m'n foto's onscherp. Kan ook aan de sluitertijd liggen maar ik neem aan dat als je een sluitertijd van 1/640 sec met een redelijk vaste hand toch wel scherpe foto's kan hebben. Maar zelfs met na verscherpen krijg ik de foto gewoon niet meer scherp. Soms zit er wel een scherpe foto tussen maar zoals die Kemphaan van zaterdag was op statief/rijstzak met een 1/400 sec niet scherp. En die spreeuw waar ik de TC voor kreeg was zelfs 1/160 sec en ontzettend scherp. :dk :dk :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 10:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mag ik vragen welke instelling je uitgeschakeld hebt om de camera "automatisch te laten verscherpen"? Want de optie klinkt mij niet zo bekend :jj


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 10:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
bij portret lanschap enz kan je de scherpte op 0 zetten bas.
maak daar zelf geen gebruik van.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 10:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9848
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Geeft niet. :)

1 Pak je camera.
2 Zet hem aan... :P

Geintje..

Ga naar je instelmenu en daar zie als het goed is "beeldinstellingen instellen"
Bij mij staat hij op "neutraal" Dat heb ik zo ingesteld maar hiervoor stond hij op "standaard".
Als je op "neutraal staat ga dan met je besturingsknopje naar rechts. Daar kun je de verscherping, contrast, helderheid, verzadiging en tint allemaal veranderen. Maar dat is bij mijn D300s zo, ik weet niet hoe dat bij jou D7100 werkt. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 11:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Oh wauw, zo ontdek ik ook weer wat aan m'n camera :P

Dat beetje verscherping wat je camera er dan in gooit zou het verschil niet moeten maken.. Althans, niet zo'n groot verschil. Houd nu eens al je instellingen constant, en zet hem dan eens terug in die modus. Zijn ze dan weer scherp?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 11:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je foto onscherp is, krijg je deze nooit meer scherp. Deze onscherpte kan komen door bijvoorbeeld bewegingsonscherpte. Denk dan aan het volgende:
- je fotografeert uit de hand en bewoog je camera teveel bij een te lage sluitertijd. Een standaard regeltje is dat de sluitertijd minimaal gelijk moet zijn aan 1/brandpuntsafstand van waarmee je de foto maakt. Dus ben je van plan om de foto te maken met een brandpuntsafstand van 80mm, dan moet je sluitertijd korter zijn dan 1/80 seconde.
- je onderwerp bewoog te snel. Denk bijvoorbeeld aan het fotograferen van een racewagen, maar ook aan voorbijvliegende vogels, sporters of een hommel. De oplossing ligt hier in het verkorten van je sluitertijd door of je diafragma meer open te draaien of je ISO-waarde te verhogen (of beiden). Met het zogenaamde "pannen" kun je van bewegende onderwerpen een mooie scherpe foto maken terwijl de achtergrond beweegt. Dit geeft een illusie van snelheid in je foto.
- niet goed scherpstellen. Als je besluit om af te drukken voordat je camera goed heeft scherpgesteld, dan krijg je een niet goed scherpgestelde foto. Deze krijg je nooit scherp.

Als je geen van bovenstaande problemen hebt, dan heb je een foto die scherp de camera verlaat. Er zijn nog wel een aantal factoren die de scherpte van de foto dbeïnvloeden:
- de ISO-waarde: hoe hoger de ISO-waarde, hoe minder details, hoe minder scherp.
- de kwaliteit van het objectief: hoe slechter de kwaliteit van de lenzen in je objectief, hoe softer het beeld. Softer staat hier synoniem voor "minder scherp".

Een foto moet je trouwens na het verkleinen altijd ietsje verscherpen.


Om scherpe foto's te krijgen zijn er zeven dingen nodig:
1) Een goede lens. In het algemeen zorgen toplenzen voor betere kwaliteit van de beelden dan instaplenzen. Dit wil helemaal niet zeggen dat je met instaplenzen of alles wat tussen de instaplens en de toplens zit geen crispy beelden kunt produceren! Zie hiervoor punt 2.

2) Ken je lens. Daarnaast is het belangrijk dat je je lens kent. Hoe presteert je lens het beste? Bij een zoomlens: bij welke brandpuntsafstanden en bij welke diafragma's levert het scherpe beelden of onscherpere beelden af. Bij een vaste brandpuntsafstand lens: bij welk diafragma's.

3) De juiste camera en camera instellingen. Dat een top-DSLR van vandaag een betere kwaliteit levert dan een instapcompact van 15 jaar geleden, spreekt voor zich. Daarnaast is de vraag welke camera-instellingen nodig zijn voor een goed scherpe foto. Dit is uiteraard afhankelijk van je onderwerp, maar om enkele algemene te benoemen: een goede/juiste iso-waarde (een hele hoge iso-waarde geeft beelden met minder detail, dan een lage iso-waarde. Dus als je de keus hebt...), een juiste sluitertijd (een te trage sluitertijd geeft bewegingsonscherpte) en de gebruikte beeldkwaliteit (foto's opgenomen met een lage kwaliteit, laten wel veel beelden toe op je geheugenkaartje, alleen de kwaliteit is laag. Ik zeg niet dat RAW de enige juiste kwaliteit is of dat een lage JPG niet-crispy foto's aflevert. Gebruik de kwaliteit die je nodig hebt).

4) Een goede camerahouding / een stabiele basis. Met een stabiele basis (houding, statief) krijg je betere kwaliteit foto's. Bij langere sluitertijden kan het indrukken van de ontspanknop of het klappen van de spiegel ook voor bewegingsonscherpte zorgen, ook al staat de camera op een statief of hanteer je een stabiele houding (kijk eens hoe geweer- of boogschutters op de olympische spelen, WK's of EK's hun geweer resp. boog vasthouden en hoe ze staan). Soms kun je gewoon niet meer uit de hand schieten en heb je bijvoorbeeld een goed statief nodig.

5) Goed scherpstellen. Zorg er voor dat je lens gekalibreerd is en geen front- of backfocus probleem heeft. Zorg er vervolgens voor dat je op het juiste punt scherpstelt. Bij landschappen: zorg dat je een zo groot mogelijke scherptediepte behaalt, niet alleen door een juist diafragma, maar ook door op het juiste punt (hyperfocale afstand) scherp te stellen.

6) Een juiste nabewerking. Zorg dat als je gaat nabewerken, je weet wat je doet. Zorg er ook voor dat je na het verkleinen de foto's altijd ietsje verscherpt.

7) Het uploaden in de juiste grootte en kwaliteit. Als je de foto's op het internet plaatst, zorg er dan voor dat de hosting site geen bewerking op je foto hoeft uit te voeren. Denk aan het formaat, maar ook aan de grootte.


:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 11:29 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40992
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Terug zetten op standaard, dus niet neutraal en daar het contrast, verzadiging en scherpte instellen naar eigen smaak.
Bij mij staan het contrast en verzadiging op 0 en de verscherping op +1, maar zal per camera verschillend zijn.
Volgens mij maakt het voor je RAW-bestanden ook niet uit, alleen bij de JPEG's kun je verschil zien dacht ik.
Al deze dingen kun je trouwens ook zelf aanpassen in de nabewerking, dus heel erg belangrijk is het niet. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 13:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49355
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De mate van verscherping door je camera software is van belang bij jpg en dan vooral als je zelf niet van nabewerking houdt.
De mate waarin dat gebeurt is ook afhankelijk van de programmastand portret, landschap, sport etc. Maar die gebruik je waarschijnlijk niet.

De verhandeling van Henry is, zoals gebruikelijk, zeer uitvoerig.
Denk dat voor jou vooral punt 5 van groot belang is. Zeker bij bewegende onderwerpen is goed focussen met de daarbij horende camera-instellingen van belang.

@Henry: het belang van ISO voor scherpte is maar beperkt vind ik. Zeker bij de juiste belichtingstechniek en verstandige nabewerking van ruis.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 13:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9848
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:super bedankt voor alle uitleg! :prima

Ik zit er al een tijdje over na te denken om m'n lens te kalibreren maar ik weet niet zo goed hoe dat precies moet. Ik heb het ergens anders gevraagd maar dan krijg je echt lappen met tekst waar ik niks van begrijp. :unsure


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 14:01 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40992
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs schreef:
Ik zit er al een tijdje over na te denken om m'n lens te kalibreren

Volgens mij kan dat alleen als je camera deze functie ondersteunt, het heet Micro Adjustment. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 14:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9848
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Al die moeilijke termen... :jengel :P

Grapske, maar wat houd Micro Adjustment in? :jj


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 14:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49355
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Op de Nikon D300S heet het AF "Fine Tuning".

Hoe is je Engels?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 14:18 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40992
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hier een stukje in het Nederlands: http://www.fotosloep.nl/autofocus-testkaart-en-micro-adjustment/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 15:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Op de Nikon D300s zit die functie. Pagina 312 van de handleiding.

Frans schreef:
...@Henry: het belang van ISO voor scherpte is maar beperkt vind ik. Zeker bij de juiste belichtingstechniek en verstandige nabewerking van ruis.
Frans, daar heb je wel gelijk in, maar als je een foto neemt met ISO100 en ISO12800, dan zie je toch echt minder details en dus scherpte. De verschillen tussen een ISO100 en ISO400 of ISO800 zijn uiteraard veel kleiner / nauwelijks zichtbaar.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 15:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9848
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bas schreef:
Oh wauw, zo ontdek ik ook weer wat aan m'n camera :P

Dat beetje verscherping wat je camera er dan in gooit zou het verschil niet moeten maken.. Althans, niet zo'n groot verschil. Houd nu eens al je instellingen constant, en zet hem dan eens terug in die modus. Zijn ze dan weer scherp?


Ik ga het ééns proberen, maar nu is m'n lens helaas kapot dus kan het nu niet doen. Misschien over een paar weken.

Frans schreef:
Hoe is je Engels?



Vraag er maar niet naar.. :P


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 15:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Afstellen gaat ook met de Dot Tune methode. Eenvoudig en volgens mij betrouwbaar.
Filmpje is ook in het Engels. Mocht je er niet uitkomen, laat maar horen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Automatisch verscherpen?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 16:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Woonplaats: Culemborg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs .
De lens/ Camera afstellen kan je ook laten doen bij Chipclean. :super
Zie bij gevoegde link . :)

http://www.lenscalibratie.nl/

Gr. Jaap .


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed