Het is 05 jun 2024 17:02



Auteur heftige verlichting in de nacht...welke settings?
 heftige verlichting in de nacht...welke settings?
BerichtGeplaatst: 07 aug 2015 10:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Goedemorgen :)

Heeft iemand tips over welke settings ik het beste kan gebruiken voor nachtfotografie op een plek als dit:

Fotografie

ik neem mijn canon 5D2 + 17-40mm F/4 L + 2-105mm F/4 L mee plus een polarisatiefilter en een ND10 filter (voor overdag).


Advies zou erg gewaardeerd worden :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 heftige verlichting in de nacht...welke settings?
BerichtGeplaatst: 07 aug 2015 10:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13977
Woonplaats: Beek -L-
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ah ... Landschaftspark.
Ben er ook geweest. Wat hinderlijk kan zijn is de overstraling door de diverse lampen en spots die her en der opgesteld staan. Lange sluitertijden (uiteraard) onvermijdelijk.
Ik heb (bijna) overal 3 opnamen van gemaakt (meestal +2, 0, -2) en deze in een aantal gevallen samengevoegd (HDR) om in alle partijen doortekening te krijgen. Niet alle objecten zijn van boven-onder, voor-achter en links-rechts helemaal uitgelicht zoals je voorbeeld


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 heftige verlichting in de nacht...welke settings?
BerichtGeplaatst: 07 aug 2015 10:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De juiste instellingen voor nachtfotografie kom je te weten door het gewoon uit te proberen.
De sluitertijd hangt samen of je volle maan hebt of "een andere stand van de maan". Mijn advies is om te gaan fotograferen als er een "behoorlijk stuk" maan zichtbaar is.
In de foto die je hebt geplaatst, zit divers kunstlicht. In dat geval ben je minder afhankelijk van de maan. De instellingen van je camera zijn in dat geval sterk afhankelijk van de sterkte van het licht afkomstig van die lampen.
Het is gewoon elke keer wat experimenteren, waarbij je moet weten dat een seconde meer of minder nauwelijks verschil oplevert in je foto. Indien je onderwerp alleen door het maanlicht wordt beschenen, dan heb je nog veel meer speelruimte (m.a.w.: het maakt dan nog minder uit of je een sluitertijd neemt van 1,5 min of van 2 min). Let er wel op dat je camera hoogst waarschijnlijk tot 30 sec automatisch kan belichten en dat je het daarna zelf moet bepalen én doen.

Op Flickr vind je diverse foto's van het Landschaftspark inclusief de exif. Ik zou daar gewoon even een kijkje nemen, met in het achterhoofd dat je er niet zoveel aan hebt, omdat je de stand van de maan niet kent ten tijde van het maken van die foto... Wellicht kun je de maandstand van toen nog wel vinden op het internet, maar niet of het toen ook bewolkt was of dat er een heldere hemel was.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 heftige verlichting in de nacht...welke settings?
BerichtGeplaatst: 07 aug 2015 11:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi Henry, bedankt voor je reactie.

De basis ken ik wel ;) Ik bedoelde meer settings qua F-stop hoe je zorgt dat die heftig gekleurde lampen netjes blijven. Ik las dat wanneer je 'lichtsterren' wilt, dat je dan het beste een zo hoog mogelijke F-stop kunt gebruiken. Maar zit je dan niet weer met 'diffraction'? En betekent dit ook dat wanneer je juist geen lichtsterren wilt dat je dan een zo laag mogelijke F-stop moet gebruiken?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 heftige verlichting in de nacht...welke settings?
BerichtGeplaatst: 07 aug 2015 11:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
wilw schreef:
Ah ... Landschaftspark.
Ben er ook geweest. Wat hinderlijk kan zijn is de overstraling door de diverse lampen en spots die her en der opgesteld staan. Lange sluitertijden (uiteraard) onvermijdelijk.
Ik heb (bijna) overal 3 opnamen van gemaakt (meestal +2, 0, -2) en deze in een aantal gevallen samengevoegd (HDR) om in alle partijen doortekening te krijgen. Niet alle objecten zijn van boven-onder, voor-achter en links-rechts helemaal uitgelicht zoals je voorbeeld


Was ik ook wel van plan in de meeste gevallen inderdaad.
Ik ben erg benieuwd...ben er de hele nacht, dus tijd zat :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 heftige verlichting in de nacht...welke settings?
BerichtGeplaatst: 07 aug 2015 11:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ferry schreef:
Hoi Henry, bedankt voor je reactie.

De basis ken ik wel ;) Ik bedoelde meer settings qua F-stop hoe je zorgt dat die heftig gekleurde lampen netjes blijven. Ik las dat wanneer je 'lichtsterren' wilt, dat je dan het beste een zo hoog mogelijke F-stop kunt gebruiken. Maar zit je dan niet weer met 'diffraction'? En betekent dit ook dat wanneer je juist geen lichtsterren wilt dat je dan een zo laag mogelijke F-stop moet gebruiken?

De sterretjes creëer je door een hoge f-waarde in te stellen, bijvoorbeeld f/16.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 heftige verlichting in de nacht...welke settings?
BerichtGeplaatst: 07 aug 2015 12:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Ferry schreef:
Hoi Henry, bedankt voor je reactie.

De basis ken ik wel ;) Ik bedoelde meer settings qua F-stop hoe je zorgt dat die heftig gekleurde lampen netjes blijven. Ik las dat wanneer je 'lichtsterren' wilt, dat je dan het beste een zo hoog mogelijke F-stop kunt gebruiken. Maar zit je dan niet weer met 'diffraction'? En betekent dit ook dat wanneer je juist geen lichtsterren wilt dat je dan een zo laag mogelijke F-stop moet gebruiken?

De sterretjes creëer je door een hoge f-waarde in te stellen, bijvoorbeeld f/16.


haha...lees je mijn bericht wel helemaal? :P
Dat is namelijk wat ik al zei, maar wat ik me af vroeg was of ik dan geen last krijg van diffractie. En erkt het dus ook omgekeerd? Dus lage F-stop betekent zo min mogelijk sterren?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 heftige verlichting in de nacht...welke settings?
BerichtGeplaatst: 07 aug 2015 12:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zeg f/16 en jij zegt een zo hoog mogelijk f-getal. Dat is heel wat anders :) Wellicht is f/8 of f/11 ook al voldoende om mooie sterren te krijgen in plaats van lichtpunten.

In jouw geval kun je bij f/22, f/32 of f/45 dus last krijgen van diffractie. Bij f/11 of f/16 heb je daar nog geen last van. Diffractie is daarnaast afhankelijk van de grootte van de pixels. Hoe kleiner die pixels, des te sneller je last hebt van diffractie. Aangezien het feit dat er over de hele linie genomen steeds kleinere sensoren met een steeds hogere resolutie op de markt komen, mag je verwachten dat het diffractieprobleem steeds vaker de kop opsteekt. De kleinere beeldformaten hebben er dan ook meer last van. De APS-C- of Four Thirds-camerasystemen hebben dus eerder te maken met dit fenomeen dan een full-framecamera, om nog maar te zwijgen van compactcamera’s of smartphones met nog veel kleinere opnameformaten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 heftige verlichting in de nacht...welke settings?
BerichtGeplaatst: 07 aug 2015 13:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Ik zeg f/16 en jij zegt een zo hoog mogelijk f-getal. Dat is heel wat anders :) Wellicht is f/8 of f/11 ook al voldoende om mooie sterren te krijgen in plaats van lichtpunten.

In jouw geval kun je bij f/22, f/32 of f/45 dus last krijgen van diffractie. Bij f/11 of f/16 heb je daar nog geen last van. Diffractie is daarnaast afhankelijk van de grootte van de pixels. Hoe kleiner die pixels, des te sneller je last hebt van diffractie. Aangezien het feit dat er over de hele linie genomen steeds kleinere sensoren met een steeds hogere resolutie op de markt komen, mag je verwachten dat het diffractieprobleem steeds vaker de kop opsteekt. De kleinere beeldformaten hebben er dan ook meer last van. De APS-C- of Four Thirds-camerasystemen hebben dus eerder te maken met dit fenomeen dan een full-framecamera, om nog maar te zwijgen van compactcamera’s of smartphones met nog veel kleinere opnameformaten.


Ah...top! Dank je wel voor de heldere uitleg :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed