Het is 05 jun 2024 22:42



Auteur Extra ND filter mee naar Bali?
 Extra ND filter mee naar Bali?
BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 14:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo,

ik ga over een ruime week naar Bali en ben uiteraard van plan terug te komen met mooie plaatjes.
Onder andere neem ik mijn ND110 filter mee, maar ik vroeg me af of dat genoeg is of dat ik misschien moet overwegen ook nog een ND06 ofzo aan te schaffen.
Liever niet, want die dingen zijn best prijzig, maar als iemand een andere mening heeft dan hoor ik dat graag.

Het wordt wel al snel donker in Bali, maar dan kan ik misschien juist weer makkelijk zonder filter werken. Maar voor overdag aan de zee, of bij watervallen in een bos....ga ik het dan ook redden met mijn ND110, of ga ik dan veel te lange sluitertijden krijgen?

Heb er nog niet echt veel ervaring mee.

Thanks!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Extra ND filter mee naar Bali?
BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 17:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ferry, ik heb er ook niet zoveel ervaring mee, had hiervoor een variabel ND-filter, maar ben recent overgestapt op een 10 stops en een 6 stops ND-filter. Als je op het internet zoekt naar het gebruik van deze ND-filters, dan lees je dat een 10 stops overdag goed inzetbaar is, maar in de ochtend- en avondschemering (bij zonsopgang en zonsondergang) zal leiden tot hele lange sluitertijden. Als je niet van plan bent om op dit soort momenten een ND-filter in te zetten, dan zou ik het gewoon bij de 10 stops houden.

In een bos wil de zon niet altijd goed bij je onderwerp kunnen komen. Dan kan een 10 stops filter wel eens teveel van het goede zijn. Aan de andere kant kun je ook je iso-waarde wijzigen van iso100 naar iso800 (dit zijn ook 4 stops) of zelfs iso1600 (5 stops). Je Canon 5D Mark II kan dit makkelijk hebben volgens mij.

Het is sowieso altijd handig om een draadontspanner mee te nemen voor lange sluitertijden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra ND filter mee naar Bali?
BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 19:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja, dat dacht ik dus ook. Een hoop kan je wel opvangen met je ISO en/of F-stop.
Draadontspanner gaat sowieso mee :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed