Het is 21 aug 2025 20:42

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur volleybal actie foto’s maken in een sporthal
 volleybal actie foto’s maken in een sporthal
BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 13:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik heb een Sony DSLR- A200 en de lens sigma 17-50 f2.8 lens en wil in een sporthal actie foto’s maken van een volleybal wedstrijd welke iso en sluitertijd kan ik dan het beste instellen voor een mooi resultaat. Gezien dat het licht in een soprthal vaak slecht is en er niet geflitst mag worden.
Ik ben er al mee bezig geweest maar krijg veel ruis of de foto's worden te donker.
de insteling was S iso 400 sluitertijd 125. wie heeft een goed advies voor mij

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 15:09 
Lid
Fotografie

Welkom op dit leuke forum.

Hoop dat je niet alleen lid geworden bent om een vraag te stellen en dan weer weg te wezen.

De belichtingsdriehoek geldt ook voor jou.

Je sluitertijd moet snel genoeg zijn om bewegingsonscherpte te voorkomen. Hoewel bewegingsonscherpte ook iets van dynamiek kan geven.

Je diafragma moet klein genoeg zijn om voldoende scherptediepte te verkrijgen. Maar ook hier kunnen creatieve overwegingen je anders doen besluiten.

Om dan tot slot een voldoende belichte foto te krijgen pas je de ISO aan.

Om dan toch zo min mogelijk ruis te krijgen geldt dat je niet moet pogen om onder te belichten om maar zo laag mogelijke iso te krijgen. Je histogram tot aan de rechterkant opvullen is beter ondanks dat je dan soms nog verder met de iso omhoog moet.

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml voor ETTR

http://www.dofmaster.com/dofjs.html voor scherptediepte

http://blog.fotojeroen.nl/index.php/archief/fotografie/121-tips-over-sportfotografie spreekt voor zich

Gezien het feit dat we niet weten hoeveel licht er is in de sporthal, jouw creatieve instelling niet kennen, je vaardigheid in bewerken niet kunnen bevroeden en we ook niet weten hoe dicht je bij de spelers mag komen is een kant en klaar recept niet mogelijk.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 15:54 
Lid
Fotografie

@fotar: als je mijn reacties hier zou doorlopen zul je zien dat ik mensen graag en vaak help.
je ractie vind ik vooral lullig.

heb een uitgebreid antwoord gegeven met verwijzingen.
als dat niet zo was had je enig recht van spreken.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 16:18 
Lid
Fotografie

Even heel cru gezegd...wil je "scherpe" foto's waarbij je de actie bevriest...zal je in de gemiddelde sporthal met een f2.8 objectief tot ISO waarden van tussen de 1600 en 6400 moeten gaan.

Beste ben je dus niet te bang voor ruis, helemaal als de foto's uiteindelijk op web formaat bekeken gaan worden...zelfs met een D700 en 1.4 objectief zijn sporten in sporthallen een uitdaging...er is gewoon niet voldoende (kwalitatief) licht in die hallen...verder inderdaad de tips van Frans opvolgen...en..ik zeg het nogmaals, niet bang zijn voor ruis (wel schieten in RAW).

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 19:45 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Welkom op dit leuke forum.

Hoop dat je niet alleen lid geworden bent om een vraag te stellen en dan weer weg te wezen.

De belichtingsdriehoek geldt ook voor jou.

Je sluitertijd moet snel genoeg zijn om bewegingsonscherpte te voorkomen. Hoewel bewegingsonscherpte ook iets van dynamiek kan geven.

Je diafragma moet klein genoeg zijn om voldoende scherptediepte te verkrijgen. Maar ook hier kunnen creatieve overwegingen je anders doen besluiten.

Om dan tot slot een voldoende belichte foto te krijgen pas je de ISO aan.

Om dan toch zo min mogelijk ruis te krijgen geldt dat je niet moet pogen om onder te belichten om maar zo laag mogelijke iso te krijgen. Je histogram tot aan de rechterkant opvullen is beter ondanks dat je dan soms nog verder met de iso omhoog moet.

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml voor ETTR

http://www.dofmaster.com/dofjs.html voor scherptediepte

http://blog.fotojeroen.nl/index.php/archief/fotografie/121-tips-over-sportfotografie spreekt voor zich

Gezien het feit dat we niet weten hoeveel licht er is in de sporthal, jouw creatieve instelling niet kennen, je vaardigheid in bewerken niet kunnen bevroeden en we ook niet weten hoe dicht je bij de spelers mag komen is een kant en klaar recept niet mogelijk.

Ik ben niet op dit forum gekomen voor alleen maar 1 vraag, het is wel makkelijk als iemand (zo als ik) gaat fotograferen in een sporthal, zodat je dan door vragen te kunnen stellen beter foto’s kan krijgen en die wil ik dan weer delen op dit forum!

In de sporthallen is het licht doorsnee slecht en voor de creatieve instellingen ben ik op dit forum terecht gekomen om dit ook te kunnen vragen.
Het bewerken van foto’s gaat me redelijk goed af alleen de vele ruis op de foto’s kan ik niet weg krijgen. Ik mag bij de volleybal wedstrijden aan de lijnen staan om te fotograferen, dus lekker dichtbij

Vat deze reactie niet op als zijnde hatelijk wand zo bedoel ik het niet!!

Bedankt voor je reactie :up

Laatst bijgewerkt door ronepeno op 21 maart 2012 20:44, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 19:50 
Lid
Fotografie

Wel leuk als je je dan even voorstelt ;)

Je vraag is "één van de moeilijkere zaken" in fotografie land als het gaat om geschikte apparatuur, kennis en kunde...verwacht dus geen wonderen :)

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 19:52 
Lid
Fotografie

fotar schreef:
Hierbij een aantal tips:

1. fotografeer met diafragma 2.8 (A-modus) en niet in de S-modus
2. schroef je iso-waarde bij te donkere foto's omhoog naar 800+

Let uiteraard wel op de sluitertijd, met een beetje actie moet je toch wel minimaal 1/100 hebben, anders heb je teveel beweging in de foto. Zorg ook dat je autofocus op continue staat.

:upc
Als ik bij mijn Sony a200 de iso op 800 zet en A-modus 2.8 dan kan ik de sluitertijd niet meer regelen!

Laatst bijgewerkt door ronepeno op 21 maart 2012 20:35, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 19:56 
Lid
Fotografie

@ronepo: het is dan misschien ook leuk om je profiel wat verder in te vullen. camera. man / vrouw etc.
en je even voor te stellen. viewforum.php?f=13

en in je gebruiksaanwijzing van je sony staat dat in de a modus je zelf het diafragma kiest en dat daar, afhankelijk van de iso, een sluitertijd bij gezocht wordt.
wil je beide beinvloeden moet je in de manuele stand werken.
van fotar moet er nu een smiley bij om te laten zien dat het niet vervelend is bedoeld.

Laatst bijgewerkt door Frans op 21 maart 2012 20:49, in totaal 3 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 19:58 
Lid
Fotografie

jeroenk schreef:
Wel leuk als je je dan even voorstelt ;)

Je vraag is "één van de moeilijkere zaken" in fotografie land als het gaat om geschikte apparatuur, kennis en kunde...verwacht dus geen wonderen :)

Zal ik nog even gaan doen!!

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 20:16 
Lid
Fotografie

ronepeno schreef:
Als ik bij mijn Sony a200 de iso op 800 zet en A-modus 2.8 dan kan ik de sluitertijd niet meer regelen!

Helemaal correct! De camera regelt dan je sluitertijd voor een correcte belichting. De invloed die je hier zelf nog op hebt is het verhogen (of verlagen) van de ISO. Dit verhoogt (of verlaagt) je sluitertijd :)

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 20:20 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Als je teveel beperkt wordt door te lange sluitertijden bij je max iso en grootste diafragma kun je proberen de actie te fotograferen op het moment dat de beweging minimaal is.

Bijvoorbeeld als een speler op zijn hoogste punt in de sprong is, op dat moment valt de actie voor een fractie van een seconde dood en kom je weg met een wat langere sluitertijd zonder bewogen beeld.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 20:52 
Lid
Fotografie

Jeroenk,

Bij iso 800 of meer krijg ik dan niet te veel ruis?
En krijg ik dan de foto’s wel scherp
Ik mag aan de zijlijn fotograferen dus lekker dicht bij! en ga dit dan ook aanstaande zaterdag uitproberen
Bedankt alvast voor de reacties :up

Laatst bijgewerkt door ronepeno op 21 maart 2012 21:00, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 20:58 
Lid
Fotografie

Ja, ligt er aan...ik werk zelf met een fullframe, waarmee ik tot ISO 6400 durf te gaan voor afdruk kwaliteit foto's...

Maar hiervoor had ik een camera die absoluut niet boven ISO 400 kon (volgens reviews)...ik ging gerust tot ISO 1600 als de foto's bedoeld waren voor het web.

Weet niet wat het doel van jouw foto's is...maar een beetje ruis op origineel formaat zie je na correcte ruisreductie en verkleinen niet meer of bijna niet meer terug. Fotografeer je wel in RAW? Of in jpeg?

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 21:03 
Lid
Fotografie

jeroenk schreef:
Ja, ligt er aan...ik werk zelf met een fullframe, waarmee ik tot ISO 6400 durf te gaan voor afdruk kwaliteit foto's...

Maar hiervoor had ik een camera die absoluut niet boven ISO 400 kon (volgens reviews)...ik ging gerust tot ISO 1600 als de foto's bedoeld waren voor het web.

Weet niet wat het doel van jouw foto's is...maar een beetje ruis op origineel formaat zie je na correcte ruisreductie en verkleinen niet meer of bijna niet meer terug. Fotografeer je wel in RAW? Of in jpeg?

De doel van mijn foto's is dat ik ze aan de Volleybal meiden geef en straks op dit forum wil plaatsen
Neen altijd op fijn, maar zal de instelling veranderen in RAW&JPEG
heeft dit dan invloed op de foto's?

Laatst bijgewerkt door ronepeno op 21 maart 2012 21:05, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 21:05 
Lid
Fotografie

initieel zal het geen "invloed" hebben.

Een jpeg is een door de camera "ontwikkelde" RAW. Een RAW file moet je zelf nog ontwikkelen op je pc. Het voordeel hiervan is dat je zaken als witbalans beter kan aanpassen zonder verlies van kwaliteit...maar ook ruisreductie op een RAW werkt minder destructief dan op een jpeg...je zal met de RAW dus élke foto apart moeten bewerken achteraf, maar krijgt hierdoor wel betere resultaten.

Klopt mijn aanname wel dat de foto's voornamelijk bedoeld zijn voor op internet?

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 21:07 
Lid
Fotografie

jeroenk schreef:
initieel zal het geen "invloed" hebben.

Een jpeg is een door de camera "ontwikkelde" RAW. Een RAW file moet je zelf nog ontwikkelen op je pc. Het voordeel hiervan is dat je zaken als witbalans beter kan aanpassen zonder verlies van kwaliteit...maar ook ruisreductie op een RAW werkt minder destructief dan op een jpeg...je zal met de RAW dus élke foto apart moeten bewerken achteraf, maar krijgt hierdoor wel betere resultaten.

Klopt mijn aanname wel dat de foto's voornamelijk bedoeld zijn voor op internet?

De doel van mijn foto's is dat ik ze aan de Volleybal meiden geef en straks op dit forum wil plaatsen

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 21:10 
Lid
Fotografie

ruis is soms de prijs voor wel of geen foto

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 21:12 
Lid
Fotografie

Geef als afdruk? Tot afdrukken van 10x15 13x18 is ruis ook nog niet zo'n issue...

Ik zou zeggen...probeer het eens uit met een RAW ;)

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 21:16 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
ruis is soms de prijs voor wel of geen foto

Ja dat klopt, maar de meiden vinden dat niet zo leuk als ze de foto's willen laten afdrukken
En de scherpte van de actie komt er dan niet zo mooi op te staan.
maar met een aantal adviezen ga ik dit weekend aan de slag en kijken of er een beter resultaat van komt

BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 21:25 
Lid
Fotografie

weet je er is een gezegde
je kunt geen ijzer met handen breken.

mijn laatste tip.

huur een camera met betere signaal/ruisverhouding en betere algoritmen voor ruisonderdrukking.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende