Vandaag heb ik geprobeerd om op klaarlichte dag een foto te maken van tulpen met een klein diafragma (F22) en een sneller sluitertijd (minimaal 1/500) en iso 100. Niet te dicht op mijn onderwerp en de achtergrond ver weg. Geprobeerd met de flits op de camera, maar ook met mijn nieuwe flits om het onderwerp in te flitsen. Mijn doel: de achtergrond bijna zwart krijgen en de tulp belicht.
Hier wat dingen van zitten lezen op internet en ik wilde dit ook wel eens proberen.
Nu loop ik tegen het volgende aan:
- ik fotografeer in M, om bovenstaande instellingen voor elkaar te krijgen
- ik maak een testfoto zonder flits -> heerlijk donker

- ik pop de flits van mijn camera op
-
en ik ontdek (na een tijdje) dat mijn sluitertijd terug gezet wordt door de camera naar 1/250???- ik herhaal bovenstaande met de opzetflits in verschillende sterktes van flitsen
- en ook hier wordt de sluitertijd terug gezet naar 1/250???
- ik probeer het ook nog met een groter diafragma (tot aan F8), maar hij blijft terug schieten naar 1/250.
- Ik probeer het effect van het instellen van de sterkte van de flits, maar dit maakt geen verschil, behalve uiteraard de hoeveelheid licht op mijn onderwerp. Sluitertijd blijft 1/250.
Dus de camera besluit mijn ingegeven orders gewoon te negeren en doet zijn eigen ding. Vreemd.
Kan iemand mij uitleggen wat ik over het hoofd zie???
nb: ik had het eerst geprobeerd met mijn 50mm 1.8 lens en dacht dat het een beperking van de lens was, maar hij doet het ook met mijn tamron 90mm 2.8 lens.
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Edit 2-4: Ik heb verder in het topic wat voorbeelden geplaatst van wat ik vandaag heb geoefend met de instellingen.