janjan33 schreef:
Aanpassingen
Je aanpassingen heb ik gezien.
Ik ben ook (Zoals @Frans aangeeft ) benieuwd naar je werkwijze. De aanpak van de kleuren en het licht. Wat doe je eerst en wat later en waarom vraag ik me af.
Ik ben begonnen met het aanpassen van de witbalans, dat is iets heel belangrijks.
Omdat de waarde van de warmte erg laag stond heb ik die eerst wat hoger gezet. Maar dat is lang niet zo heel noodzakelijk als de kleurtint.
Want die neigt (veel) teveel naar magenta. Om die reden heb ik de kleurtint meer naar links geschoven waardoor de magenta-tinten wat meer geneutraliseerd worden. Je kan inderdaad ook doorschieten met dat schuifje, dan krijg je weer een groene zweem over de foto. Dat is dus iets wat je een beetje moet aanvoelen en inschatten.
Op het moment dat ik klaar was met het aanpassen van de witbalans waren de kleuren al grotendeels in orde. Maar om het nog wat beter te krijgen nog de verzadiging verminderd, eigenlijk bij alle kleurtinten heb ik die flink verminderd.
Belangrijk om te vermelden, vóórdat je de verzadiging gaat aanpassen moeten de kleuren al in grote lijnen goed zijn.
Voorbeeld: je hebt een verloop in de lucht waarbij magenta en blauwe tinten zitten, als je dan heel veel verzadiging uit de magenta haalt krijg je geen mooie egale lucht. Je ziet dan lijnen van de kleuren.
Je gaat de verzadiging verminderen om te optimaliseren, en niet om grote veranderingen te krijgen.
Wat ik tegenwoordig vaak doe wanneer ik een grijsverloopfilter (die geeft ook een lichte magenta zweem) heb gebruikt tijdens het fotograferen: in de RAW-converter ga je naar de gradueel filter en verstel je het schuifje van de kleurtint iets naar links zodat daar de magenta tinten ook minder worden. Je kan dan het gradueel filter precies zo over de gedeelte van de foto trekken die je zelf wilt, bijvoorbeeld de lucht. Voordeel daarvan vind ik dat je wat meer selectief kunt aanpassen, je hoeft dan bijvoorbeeld niet op de voorgrond te letten.
janjan33 schreef:
Filtertest (BenW ND10)
Het filter ga ik van de week nog even testen zoals je aangeeft om te zien wat de verschillen zijn tussen met en zonder (evt. kan ik deze hier plaatsen)
Daar ben ik heel benieuwd naar, houd ons de hoogte!