paboer schreef:
Vin1 schreef:
Probleem is dat er te weinig ligt was en je sluitertijd veel te lag was om uit de hand te fotograferen. Daardoor krijg je bewegingsonscherpte.
Oplossing: Flitsen (liefst met opzetflitser en via het witte plafond) of je iso omhoog gooien en je diafragma nog lager F2.8 (alleen ik ben bang dat dit niet mogelijk is met jouw camera)
Ik kan er geen opzetflitser opzetten helaas, ik wil ook daarom zo snel mogelijk een spiegelreflex kopen maar doordat mijn ouders de fujifilm die ik nu bezit nog te jong vinden om een nieuwe te nemen mag het niet, en ik heb het geld nog niet ik verwacht met kerst pas. En toch ga ik proberen deze camera aan mijn pa te verkopen ookal is het maar een 40 euro.
Ik zou juist eerst veel oefenen met deze camera voordat je een spiegelreflex aanschaft, je camera heeft de knopjes en dingen waardoor je de fotografie en de camera goed kan leren kennen en kan leren zelf in te stellen.
Ik heb nu net een kleine 2 maanden een spiegelreflex en behalve wat snufjes op de camera bereik ik er praktisch gezien nog dezelfde resultaten als met mijn vorige camera, waarom? Omdat ik nog niet goed genoeg ben om alles eruit te halen wat er in zit.
Ik snap het wel hoor, maar "pas op" dat je de spiegelreflex niet als zaligmakend gaat zien, omdat je ook alleen daar mooie plaatjes mee kan schieten als je dat ook met een compact kan.
Daarnaast kan jou camera "alles" en met een spiegelreflex moet je aparte objectieven gaan kopen voor verschillende soorten fotografie.
Ga eerst met S en A stand aan de slag en wat een leuk weetje is met de standaard flitser op je camera; ga naar de hema, vraag een wit fotorol kokertje (ik kreeg er een gratis mee) en maak het op maat voor je flitser. Op deze manier maak je je flits minder hard en kan je al heel leuk spelen met de mogelijkheden en uitvogelen hoe je camera in elkaar steekt en met de flits een veel zachter licht. Ik gebruik dit altijd met feestjes e.d waar het donker is en je ziet al een heel verschil.
Hier zie je hoe je het kan doen:
diffuser maken (je kan het witte papiertje erin doen, maar ook zonder, test zelf hoe het het best eruit komt te zien met jou flitser)
Ga eerst ontdekken en leer je camera kennen...tegen die tijd kan je altijd nog naar een spiegelreflex en dan zullen je ouders tegen die tijd ook zien dat je er al aardig wat van kan en veel plezier aan beleeft.