Het is 18 jul 2025 03:24

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur exposure to the right
 exposure to the right
BerichtGeplaatst: 05 apr 2010 12:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Had het meeste al een keer gelezen ooit dus weet niet gelijk waaraan je refereerd Frans.
Echter door je ISO op te schroeven kun je of:
Een snellere sluiter gebruiken of met een zelfde sluitertijd een beweging naar rechts maken in histogram.
Bijde verminderen ruis alleen de ISO verhoogt de ruis.
Het kan dus zo zijn dat je ondanks verhoging van de ISO toch met minder ruis overhoud.

Als je in het verleden een foto bewust met korrel wilde dan was je er nog niet met de aanschaf van een gevoelige film.
Ook hier is de belichting, en eventueel geforceerd ontwikkelen, belangrijk.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 exposure to the right
BerichtGeplaatst: 05 apr 2010 19:38 
Lid
Fotografie

Zo dat was een 2 euro munt.. maar hij is gevallen haha.

Probeer het de laatste tijd, maar zal het stuk zelf toch eigenlijk nog beter moeten lezen eigenlijk.

exposure to the right
BerichtGeplaatst: 05 apr 2010 20:25 
Lid
Fotografie

Ik vraag mij nu af hoe de ruisarme cropcamera's aan de ruisarme foto's komen. Ik doel bijvoorbeeld op de D300 van Nikon. Komt dit omdat men bij Nikon de ETTR technologie heeft geïmplementeerd in de software en als men in JPG de foto's schiet dit er eerst op heeft losgelaten? Wie weet het antwoord?

Ladies and gentlemen.... we've got him. The coin has landed! :D

exposure to the right
BerichtGeplaatst: 05 apr 2010 23:17 
Lid
Fotografie

Ik geloof dat het hele ruisarme wel een digitaal verhaal is, en niet zo zeer dat de sensor drastisch verbeterd is. Uiteraard zal het een combinatie zijn. Maar weet dat de 40D een tijd geleden met een gelijkwaardige Nikon werd bekeken en dat de 40D er beter uit kwam als bij beide de ruis onderdrukking helemaal uit stond, maar dat de Nikon het weer won met onderdrukking aan.

exposure to the right
BerichtGeplaatst: 06 apr 2010 16:53 
Lid
Fotografie

Volgens mij heeft de D300 en de s versie met grotere pixels te maken op een gelijke sensor, net zoals oudere sensoren en dus grotere pixels. Een EOS 300D/10D levert mooie en goede ruisvrije opnames op, als je tenminste kunt fotograferen :) Dat men nu ook met nieuwere camera's betere resultaten krijgt heeft niets met ETTR te maken. Kan ook niet opmdat een body 18% grijs als lees en startwaarde neemt van een gemiddelde meting. Maar vooral betere software in de verwerkings CPU's en toch betere sensoren leiden tot gelijkwaardige of soms betere resultaten tov haar voorgangers (sensoren) in grootte en dus ook de grootte van de pixels. Inmiddels zijn de Canon crop camera's aan hun max wel gekomen, en met betere software en hardware en lensjes op de pixels zodat er geen gaten meer vallen tussen pixels is de max voorlopig wel bereikt . Nikon heeft de race voor cropcams tijdelijk gestopt en meer in software en cpu's gestoken gezien de aantalllen MP's maar ook Canon heeft aangekondigd meer op ruis vrije soft en hardware te gaan. Een voorbeeld hiervan is het terug gaan in MP's bij de G11 serie en het bijbehorende verhaal in een pers bericht van Canon.

exposure to the right
BerichtGeplaatst: 06 apr 2010 18:47 
Lid
Fotografie

Waarom zou een mens wel in staat zijn om een histogram te beoordelen en een stukje software (gemaakt door mensen) niet :S

exposure to the right
BerichtGeplaatst: 06 apr 2010 19:03 
Lid
Fotografie

Omdat de computer alleen waarden ziet die en dan weet waar het licht zeg maar uithangt. Dat betekent nog niet dat de camera het niveau van HAL9000 of SAL9000 gehaald heeft en ook kan interpreteren. Soms is bijvoorbeeld rechts belichten dus naar de rechterhelft te veel. Bij donkere opnames bij voorbeeld waar je de camera het zelf kunt laten oplossen aangezien hij daar juist te veel of overbelicht en in het histogram in het midden uitkomt en na de nabewerking als er gemind is dan is het histogram links van het midden geeindigd, wel ETTR maar minder ruis. Vandaar dat simpel alleen maar naar je histogram kijken en of het meeste gedeelte rechts van het midden zit niet automatisch het antwoord. :)

exposure to the right
BerichtGeplaatst: 06 apr 2010 19:05 
Lid
Fotografie

Oke. Dan ga ik de theorie met deze extra informatie nogmaals doornemen :)

exposure to the right
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 23:18 
Lid

niet vergeten dat een digitaal toestel maar 5 max 6 stops heeft van wit naar zwart, daarmee dat de mooiste fotos smorgens en de voor avond genomen worden

greets

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 exposure to the right
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 23:59 
Lid
Fotografie

korandoke schreef:
niet vergeten dat een digitaal toestel maar 5 max 6 stops heeft van wit naar zwart, daarmee dat de mooiste fotos smorgens en de voor avond genomen worden

greets

Op welke wijze voegt dit iets toe, of doet het iets af aan deze discussie?

exposure to the right
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 00:18 
Lid
Fotografie

Citaat:
niet vergeten dat een digitaal toestel maar 5 max 6 stops heeft

JPG uit de camera zal ongever zoiets zijn ja.(betere toestellen gaan toch ook wel richting 7-8 )
Afhankelijk van..heb ik er meer dan 11.

Licht is mooi in de ochtend en avond

exposure to the right
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 16:54 
Lid
Fotografie

Die uren heten ook niet voor niets The Golden Hours :) En zijn DE uren voor landscapers, echter kom je daar vaak niet mee weg. Op vakantie probeer ik in die uren altijd iets te schieten. Ik mag dan 1 ochtend weg van het gezin en ga dan vaak om 3 uur 's nachts weg en kom in de loop van de lunch terug, en probeer de avond uren te pakken in de buurt van de vakantie lokatie. :)

Maar ik ben het wel een beetje eens met Niels wat ik snap die Golden Hours niet met stops. Want met film geldt dat ook. Ik schiet ook nog wel regelmatig met mijn 30Ec en dan met Fujifilm Velvia 50. DE, HET en EEN voor landscapers :)

exposure to the right
BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 17:37 
Lid
Fotografie

Citaat:
Maar ik ben het wel een beetje eens met Niels wat ik snap die Golden Hours niet met stops

Begrijp zijn opmerking wel een beetje.
Licht intensiteit van de scene is dan wat kleiner en er valt dan meer binnen wat er met de camera vastgelegd kan worden.
Als ETTR wilt toepassen en je foto valt al buiten het bereik van de sensor hoe moet je dan schuiven met het histogram want je hebt simpel weg geen ruimte om te schuiven.

Als dit zo bedoeld is klopt dit wel natuurlijk.
Toch is het, juist, hier nuttig om te weten hoe je belicht zodat je i.p.v. correct belicht zodanig belicht dat je het maximale uit het bereik van de sensor haalt.
Dit betekend echter wel dat je moet weten hoe het werkt en de eigenschappen van je sensor goed kent.
Of dit nu altijd nodig is en of het voor de foto belangrijk is is een andere discussie.

exposure to the right
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 18:48 
Lid
Fotografie

http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... aign=news3

Om het nog maar eens op te rakelen :)

exposure to the right
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 20:54 
Lid
Fotografie

hmmzz, kijk hier voor het eerst vanavond, maar een goed stuk :up
Ik begrijp uit andere posts dat er hier ook een eendje genaamd van Arkel rond zwemt :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2