Ik denk dat je de oplossing van dit probleem niet moet zoeken in de softwarehoek. Stel dat je samen een leuke middag had, dat je na het selecteren zo'n 30 foto's overhoud waar je iets mee wilt doen, en dan? Precies, kun je uren foto's gaan zitten te bewerken. Terwijl het ook binnen een paar minuutjes vooraf opgelost kon zijn.
Je moet namelijk zorgen dat je achtergrond al wit is bij het fotograferen. En dat kan makkelijk. Met twee lampen kun je een achtergrond gewoon wit krijgen. Zelfs een lichtgrijze achtergrond krijg je gewoon spierwit als het moet.
Hoe ga je te werk? In theorie is het de bedoeling dat je je achtergrond tegen het uiterste qua lichte partijen van je sensor aan krijgt. Je zsesnsor heeft een bepaald bereik van donker tot licht en jij wilt dat je achtergrond tegen die lichte grens (de rechterkant van je histogram) aan drukt. Dat er gewoon zoveel mogelijk beeldinformatie van de achtergrond in het absoluut rechter gedeelte van je histogram zit.
Maar dat is de theorie. Nu de praktijk. Stel dat je je model wilt fotograferen op f/5.6. (Je sluitertijd is totaal niet relevant als we niet werken met continu-licht.) Als je model correct belicht is bij f/5.6 dan zal je achtergrond bij eenzelfde belichting niet spierwit zijn. Maar daar was je al achter gekomen. Hoe krijg je dat dan wel witter?
Heel simpel; met meer licht. Je moet je achtergrond gewoon overbelichten. Nu kun je dat niet in de camera regelen, dat moet je met losse lampen doen. Bepaal om te beginnen je kader wat echt wit moet zijn. Als je een foto maakt en je gebruikt een ruimte van 1 x 1 meter op je achtergrond, dan is het zonde om de hele achterwand perfect uit te lichten. Zonde van al je licht wat ergens komt waar het niet op de foto gaat. (Tip, als je je achtergrondkader kleiner wilt maken, gebruik iets meer milimeters zodat je beeldhoek kleiner wordt.)
Om je kader in te lichten heb je minimaal twee lampen nodig. Je wilt namelijk geen verloop in je achtergrond. Anders is het links wel netje wit, en rechts een beetje smeeuig. Met twee lampen kun je een kader al wel wit krijgen (afhankelijk van het formaat kader en het vermogen van de flitsers natuurlijk; een kader van 3 x 2 meter ga je met 2x 150Ws-flitsers niet redden)
Hoe plaats je je lampen? Links en rechts van je kader. Eronder en erboven kan ook. Eronder is nog niet zo moeilijk, maar erboven al weer wel een beetje. En het heeft hetzelfde effect. Ik ben een ontzettend luie fotograaf, dus ik plaats ze links en rechts, want dat is het makkelijkst.
Stel de hoogte van je flitsers in op ongeveer de helft van je kader. Waarom, omdat je onder en bovenin je kader net zoveel lciht wilt hebben. Zet je de flitser te hoog, dan is het bovenin je kader wel wit, maar onderin niet helemaal netjes wit, maar weer wat smoezelig.
Ik gebruik mijn flitsers in dit soort gevallen overigens gewoon met de standaard kelk, een kleppenset kan ook. Een softbox levert te weinig vermogen op (er gaat veel verloren door het grote oppervlak van de softbox. Het ding is simpelweg voor andere dingen gemaakt) en ook een paraplu is zinloos, want ook die levert een te grote spreiding van licht op.
Als je de hoogte goed hebt staan, dan is het onder en bovenin gelijk. Nu moet je nog zorgen dat rechts en links in je kader gelijk licht. En dit doe je door je flitsers te richten. Je plaatst je flitsers kruislings. Dus de flitser rechts van je kader laat je naar de linkerkant flitsen en andersom. Waarom doe je dat? Als je dat niet doet, dan zul je in het midden van je kader weer teveel licht hebben. Als je ze kruislings richt, dan heb je een betere spreiding.
Als het links iets te licht is, dan moet je de rechter flitser iets naar rechts verschuiven. Er komt immers teveel licht in die hoek en dat wil je niet. En andersom natuurlijk. Als je twee flitser hetzelfde vermogen gebruikt is het niet te moeilijk. De basis van je opstelling kan dan namelijk redelijk symetrisch zijn.
Een instellamp kan je hier een klein beetje bij helpen, maar helemaal eerlijk is dat niet. De instellampen zijn toch iets anders dan je flitsbuisjes. Wat helpt dan eigenlijk wel?
Een lichtmeter. Ja, dit zijn de dingen waarin een lichtmeter je al heel snel tijd kan besparen. D'r zijn mensen die in de studio helemaal op het histogram werken, maar zeker in het begin van je loopbaan is dat aanklooien en experimenteren. Als je het in de vingers hebt, dan kan het misschien. Maar dan heb je allang beseft dat een lichtmeter veel fijner is.
Met die lichtmeter kun je namelijk tot op een tiende van een stop bepalen hoeveel licht er in de hoeken zit. En dit wil je gelijk hebben. Eerder in mijn verhaal had ik gezegd dat je je model op f/5.6 wilde belichten. Om de achtergrond wit te krijgen belicht je die 2 stops meer (in het geval van een witte achtergrond, is hij lichtgrijs, dan nog meer stops bijvoorbeeld 3. Maar voor het voorbeeld gaan we uit van een witte achtergrond) Je wilt je achtergrond dus op f/5.6 + 2 stops belichten. Ik ga je niet uitdagen om je hersens hierover te laten breken, ik vertel je gewoon dat je van f/5.6 met 1 stop op f/8.0 zit en met 2 stops op f/11.0. Makkelijk toch.
Je wilt je achtergrond dus uitlichten op f/11.0. En dan is die lichtmeter heel makkelijk. Want je past je vermogen aan totdat het op f/11.0 is. En dat meet je dus in alle vier de hoeken van je kader.
Nog even wat korte vragen:
Waarom in alle hoeken f/11.0? Omdat het dan in het hele kader gelijk is. Er is dan geen sprake meer van een verloop in je achtergrond en alles is egaal
Waarom niet gewoon de flitsers vol open zetten? Omdat je licht dan via de achtergrond terugkaatst en je model raakt of tegenlicht op je camera geeft.
Mijn flitslicht raakt mijn model. Hoe los ik dat op? De belichting van je achtergrond en model moet je gescheiden zien. Het licht van je achtergrond mag je mdoel niet raken, want dan ben je de controle kwijt. Di kun je oplossen door je model verder van de achtergrond te zetten of schotten te plaatsen zodat licht van de flitsers afgeblokt wordt als het rechtstreeks op het mdoel komt.
Kan ik hier nog meer mee? Ja, je kunt gekleurde achtergonden lichter maken. Dus rood maak je lichtrood of rose. Blauw maak je lichtblau, en zo verder. Scheelt je toch weer behoorlijk wat geld voor andere achtergronden en het scheelt je dus ook veel ruimte
-
Heb helaas hier niet de mogelijkheden om e.e.a. met schetsen te verduidelijken en ik ben momenteel niet in de studio om even wat foto's te maken. Hoewel dit onderwerp ook nog steeds op mijn verlanglijstje staat om een goede tutorial van te maken. Succes. En als je nog vragen hebt, dan moet je ze gewoon stellen (maar niet per PB, wel in het topic, anders hebben anderen er ook weer niets aan)
|