Het is 31 jul 2025 11:07

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Weer zo'n 300mm vraag
 Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 18:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Klopt!
Daarnaast werken ze vaak wat minder op de "uiteinden" van hun bereik.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 19:14 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Sports-Photography schreef:
iso 1250 bij 1/800e en een diafragmering over houden van f5.7 bij daglicht?
Probeer eens lagere waarden voor iso en sluitertijd beeldstabilisatie uit en probeer eens meerdere af punten ( handmatig een af punt kiezen ).
Gebruik je heel toevallig handmatige instelling voor iso, sluitertijden en diafragmering?
Ik vindt het opmerkelijke waardes die gezien de foto niet kloppen.
De lampen bevatten wel iets van scherpte als ik eerlijk moet zijn.

Mijn geheugen is niet al te best maar volgens mij had ik hem op voorkeurstand sluitertijd staan. Hij wil wel vaker een erg hoge iso kiezen. Toen ik aan het wandelen was koos hij bij een waterhoen (klaarlichte dag) ook ineens 1600. Ik had de iso op automatisch staan omdat ik nog niet helemaal uitgevogelt heb wat ik wanneer het beste kan kiezen maar dat dat niet de beste keus is dat is wel duidelijk. Misschien toch tijd dat ik daar eens iets meer mee ga rommelen.

picturesbygaab schreef:
pcies.. dat ziet er al beter uit. Hoe groter je brandpunt afstand (300mm in dit geval) en hoe groter je diafragma (bijv. 5.6) hoe kleiner je dof (Depth of field) is. Dat betekent dat je scherpte gebied heel klein is. Dan is het nauwkeurig mikken om het juiste scherp te krijgen.....

Al Servo is handig voor alles wat beweegt. Aan jou de keus of de groep stil zit of niet.... ;)

Als je het zo stelt dan is dat eigenlijk ook wel logisch en had ik dat zelf ook moeten bedenken. :blush

sjinouck schreef:
iedere lens heeft zijn ´sweetspot´, en dat is daar waar het objectief op zijn best presteert.. de plaatjes van de lantaarn zijn m.i. niet echt representatief, want de omstandigheden waren verre van ideaal.. heb je ze op statief genomen of niet? want om scherpte echt te kunnen testen , lijkt me dat wel een voorwaarde, om in gecontroleerde omstandigheden eea uit te gaan testen.zelf heb je natuurlijk ook veel invloed op de scherpte, en alles hangt af van hoe je de boel instelt en gebruikt..

die foto van die vogel lijkt mij toch scherp genoeg hoor! het is wel zo, dat zowat iedere digitaal getrokken foto naverscherpt dient te worden, niet alleen in RAw, mar bv ook in JPEG. er zijn vele omstandigheden, die de scherpte kunnen beinvloeden.. ook in de camera btw.. bij de ene camera werkt het anti-aliasing filter wat meer dan bij de andere bijvoorbeeld.. ga je vervolgens uploaden naar internet, en verkleinen, dan zul je toch na moeten verscherpen, anders krijg je hier andere dingen te zien, dan bijvoorbeeld het originele file.

Ik had ze inderdaad los uit de hand genomen, wellicht ook niet helemaal zoals het had gemoeten.
Als ik er fotos uit krijg zoals die reiger dan ben ik meer dan tevreden met mijn "goedkope" lens.

Nu nog even door krijgen hoe ik dat het beste kan bereiken maar jullie hebben me al ontzettend op weg geholpen. Ik zal die back/frontfocus test ook nog een keer doen maar ik ben toch bang dat het echt bij mij ligt. Dus ik ga gewoon erg erg erg hard oefenen :good2 .

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 20:15 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
sweetspot = ken je apparatuur :)

idd.. de meeste teleurstellingen qua lenzen ontstaat uit gebrek aan kennis van het materiaal wat je gebruikt..

leer de grenzen van je materiaal te kennen, en als je de grenzen van je materiaal bereikt hebt, blijf dan uit de buurt van die grenzen en happy shooting verder doen.. wil je meer, dan is het tijd om te upgraden.. :) :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 20:38 
Lid
Fotografie

Als je even op het internet zoekt, vind je eenvoudig de sterke en de zwakke punten van deze lens:

Sterke punten
Surprisingly good optical performance considering the price. At the short end this lens delivers results indistinguishable from primes and top of the range L zooms. Absolute optical performance declines a little as the lens is zoomed out but I have made clear, sharp, well detailed photos of subjects 3 kilometers away, hand held at 300 mm. Quite impressive. Performance is really good wide open at all focal lengths, improving just a little at f 8 and f 11. A very versatile long zoom, an absolute must for the traveller with a Canon EOS camera.

...The new EF70-300/4-5.6IS does benefit a little by stopping down to f8. On an EOS 20D and at f8, image quality on real world targets almost approached that of the 300/4L

...Corner sharpness (on an EOS 20D with a 1.6x sensor) is also better with the EF70-300/4-5.6IS lens and chromatic aberration is a little lower.

Zwakke punten
Lens construction and design have some cost saving features, I guess you can't have everything. You either have the cost or the cost saving features.There is no distance scale, which is no big deal. With a long lens like this a distance scale is not much use anyway. The whole front barrel of the lens including the focus ring rotates with auto or manual focussing, be careful where you put the fingers of your left hand. There is no FTM, even though the AF drive is USM. The front lens barrel extends substantially when fully zoomed out.
Buyers note. Some examples of this lens have a strange optical fault, acknowleged by Canon. Images go soft in the corners at the longer focal lengths when the lens is held in the vertical ( portrait ) format orientation. My lens had this problem. Canon fixed it without demur, apparently by replacing one of the lens groups which contained the fault. After the fix the lens is working perfectly. This experience makes a good argument for buying lenses with full manufacturers warranty even though this cost a bit more.

Nog enkele conclusies:

SLRGear.com reviews the Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM and writes;
“it delivers excellent sharpness from corner to corner, across most of its focal length range. It softens slightly at 300mm and f/5.6, but stopping down to f/8 returns it to excellent sharpness. … Across the rest of its range though, it’s simply outstanding.”

Photozone.de reviews the Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM and writes;
“The performance of the Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS came as a total surprise. Unlike its predecessor the lens is capable to produce a very high performance throughout the zoom range without the significant drop in quality at 300mm typical for most consumer grade lenses in this range. It seems as if the new UD element helps to lift the optical quality significantly. Distortions, CAs as well as vignetting are also very respectable.”

Photo.net reviews the Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM and writes;
“The original lens was very sharp at 70mm (as is the new lens), but became softer when zoomed to 300mm and shot wide open. I typically tried to shoot at f8 if I was zoomed out to 300mm. The performance of the new lens is improved at 300mm. Both sharpness and contrast are increased and it’s possible to shoot wide open at 300mm and get good results.”

Conclusie: De Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM is een mooie lens. De kwaliteit verbetert iets als je het diafragma iets afstopt naar f/8. Als je pech hebt en een minder goed exemplaar hebt getroffen, dan lijkt Canon zonder veel problemen het defect voor je te willen verhelpen.

:)

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 21:55 
Lid
Fotografie

Ik weet wel wat ik doe...braaf op f8 /f11 als ik naar 300mm ga. En eens leren hoe ik mijn instellingen goed krijg.
Ik had het serienummer al even gechecked op canon maar die van mij hoort niet bij de serie die last had van een defect. Bedankt henry voor je samenvatting, super! Ik heb een hoop revieuws gelezen toen ik op zoek was naar een nieuwe lens (had er eentje van sigma in het zelfde bereik en dan is dit toch wel een flinke stap vooruit). Maar ik heb blijkbaar toch niet alles onthouden :).

@sjinouck
Les geleerd ;) . Laat dat upgraden maar zitten...dan had ik maar een vak moeten leren en geen preparateur moeten worden maar chirurg. Rijk zal ik nooit worden dus dat blijft euro's omdraaien tot ik een ons weeg :D

Ik ben in ieder geval blij dat mensen op dit forum het geduld kunnen opbrengen voor groentjes die graag de schuld op materiaal afschuiven :tn .
Op nog veel betere fotos dan maar *proost*

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 22:03 
Lid
Fotografie

danu schreef:
Ik weet wel wat ik doe...braaf op f8 /f11 als ik naar 300mm ga. En eens leren hoe ik mijn instellingen goed krijg.
Ik had het serienummer al even gechecked op canon maar die van mij hoort niet bij de serie die last had van een defect. Bedankt henry voor je samenvatting, super! Ik heb een hoop revieuws gelezen toen ik op zoek was naar een nieuwe lens (had er eentje van sigma in het zelfde bereik en dan is dit toch wel een flinke stap vooruit). Maar ik heb blijkbaar toch niet alles onthouden :).

@sjinouck
Les geleerd ;) . Laat dat upgraden maar zitten...dan had ik maar een vak moeten leren en geen preparateur moeten worden maar chirurg. Rijk zal ik nooit worden dus dat blijft euro's omdraaien tot ik een ons weeg :D

Ik ben in ieder geval blij dat mensen op dit forum het geduld kunnen opbrengen voor groentjes die graag de schuld op materiaal afschuiven :tn .

no sweat hoor! we zijn er om elkaar te helpen.. ik ben er ook bij lange na nog niet, en heb 90% van de tijd allerlei fuckups..dus dan weet je het wel zeker..? :D

ik heb dagen dat alles schijnt te lukken en de andere dag zou ik liefst van alles de hele pleuriszooi in de sloot willen mikken..

(heb ik trouwens 1x gedaan btw.. dslr met 70-200 een eind het weiland in geflikkerd, met als gevolg een gesloopte sony dslr, en een 70-200 die het gelukkig overleefd had.. :rof )

kun je nagaan, hihihhi!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 23:20 
Lid
Fotografie

Wijsheid komt met de tijd.

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 20:32 
Lid
Fotografie

sjinouck schreef:
danu schreef:

@sjinouck

no sweat hoor! we zijn er om elkaar te helpen.. ik ben er ook bij lange na nog niet, en heb 90% van de tijd allerlei fuckups..dus dan weet je het wel zeker..? :D

ik heb dagen dat alles schijnt te lukken en de andere dag zou ik liefst van alles de hele pleuriszooi in de sloot willen mikken..

(heb ik trouwens 1x gedaan btw.. dslr met 70-200 een eind het weiland in geflikkerd, met als gevolg een gesloopte sony dslr, en een 70-200 die het gelukkig overleefd had.. :rof )

kun je nagaan, hihihhi!

Zoooo ik ben blij dat ik meestal niet zo gefrustreerd raak :shock :D
Tot nu toe valt het best mee met de fuckups maar de laatste tijd lijk ik geen normale foto meer te kunnen maken. Behalve met dat idiote kitlensje dan...die is me trouw gebleven :clap (en wij maar met geld smijten om dure lenzen te kopen...we zijn harstikke gek eigenlijk). Maar wat is het toch een leuke hobby he? ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2