IngridM schreef:
Ja ik begrijp jullie uitleg en die kennis heb ik maar waarom zou je het aanpassen dmv die belichtingscorrectie en niet dmv sluitertijd of de iso ?
Heel simpel omdat je in camera de data vastlegt. Als je dat achteraf op een computer zou doen dan heb je data misschien laten liggen. Daarom is onder belichten met een digitale camera het domste wat je kunt doen voor veel detail, scherpte en dynamiek. Je kunt dan beter achter in de software van de computer de belichting terug draaien.
Maar waarom ik de belichtingscompensatie gebruik en hoe?
Stel ik wil fotograferen met minder dan goed licht. De camera bepaald onder deze omstandigheden de belichting aan, aan de hand van een gemiddelde. Dat is leuk als je statistiek bedrijft maar niet voor fotograferen

Dan ga je je ISO omhoog gooien, velen kiezen bv voor ISO 800 vanwege kans op ruis. Terwijl ze weten dat de ISO op 1000 had moeten staan. De meeste mensen kiezen dus voor ISO 800 en hopen hierdoor minder ruos te verkrijgen. Ik daarentegen ga naar ISO 1600 en zet de belichtingscompensatie op + 1/ of 2/3 in RAW enga achteraf de belichting metdezelfde waarde terug draaien op de computer.
Diegene die ISO 800 gekozen hebben uit angst voor de "te" hoge ISO en achteraf de foto hebben moeten oplichten en daarna antiruis algoritmes op de foto hebben moeten loslaten hebben een
A. Verkeerd belichte foto
B. Meer ruis in de foto
C. Minder detail in de foto
Ik daarentegen heb met een nog veel hogere ISO waarde slim omgaan met de manier waarop licht werkt en die kennis gebruikend onder exact dezelfde omstandigheden met exact dezelfde hardware ed
A. Een juist belichte foto
B. Met minder ruis of geen zichtbare ruis zonder anti ruis algoritmes
C. Maximale scherpte en detail en dynamiek in de foto.
Het zit hem in schrijven met licht wat fotografie is, en dat is wat anders dan de camera dingen laten bepalen, afdrukken en dan het kennisgebruik van de regigraaf compenseren met computer engrafische software. Regigraaf is eenuitdrukking van Jeroen de Jong en die beschrijft wat vele fotografen zijn

Let wel op deze uiteenzetting is de reden waarom je met belichtingscompensatie zou moeten werken. Maar dat is wel alleen op technische en natuurkundige waarden.
Mooi fotograferen is ook gewoon het zien van iets an afdrukken en jezelf niet druk maken of er misschien een setting is op de body die je had kunnen gebruiken.
Dus experimenteer ermee, en als het voor jou geen bijdrage levert, vergeet dan het fenomeen belichtingscompensatie want je foto's worden er niet mooier van.
Mijn probleem is dat ik weet wat ik waarvoor wanneer zou kunnen of zou moeten gebruiken. Maar mis hierdoor te vaak te veel primaire fotoliefde en plezier. Sterker als ik lekker gefotografeerd heb, dan ben ik meestal specifieke dingen die ikhad kunnen gebruiken niet gebruikt. Denk dat zou ik de volgende keer wel moeten geruiken, maar achteraf maakt het weinig uit voor gemiddelde fotografie