Het is 02 aug 2025 08:39

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur Huh? + resultaten oefenen
 Huh? + resultaten oefenen
BerichtGeplaatst: 30 maart 2013 19:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De man in het filmpje start met het instellen van zijn camera door de sluitertijd gelijk te maken aan de flitssynchronisatietijd van zijn camera (1/250sec, zoals dit het geval is bij vele DSLR's). Zonder flitser stelt hij met een meting op de achtergrond dan met zijn camera vast dat dit vraagt om een driafragma van f/18, voor het juist belichten van de pachtergrond. Omdat er een flink verschil zit in belichting van de achtergrond en model (kun je zien als je naar het plaatje kijkt), zal het model bij deze instelling (een juiste belichting van de achtergrond) te donker op de foto komen (maar dat bewijs zien we later).

Met deze gegevens in het achterhoofd, zet hij zijn camera in de M(anual) mode. Op 4:53 minuten zie je het resultaat van zijn testfoto met de instelling f/18 en 1/250sec en inderdaad: lucht is goed belicht, maar model is te donker.

Vervolgens gaat hij met de flitser aan de slag. Hij heeft deze in manual mode ingesteld op 1/4 van het maximale vermogen. Op 5:25 min is zijn conclusie dat het model met 1/4 flitsvermogen nog iets te donker is, dus hij gaat het vermogen van de flitser verhogen van 1/4 naar 1/2 van het flitsvermogen. Heb je gezien dat dit de achtergrond niet beinvloed?

Met f/18 en 1/250s manueel ingesteld op de camera en met 1/2 flitsvermogen van de camera, ook manueel ingesteld, heeft hij dus een mooi belichte foto: zowel model als achtergrond.

....en nu komt het!!
Hij zegt dat als je een lichtere achtergrond wilt hebben, dat je dan de sluitertijd moet verlagen. Hij verlaagt de sluitertijd vervolgens van 1/250sec naar 1/125sec. Waarom? Hiermee vergroot hij dus de tijd dat de sluiter open staat met een factor 2 en geeft het omgevingslicht (ambient light) de kans om meer invloed uit te oefenen op de foto, dus om een grotere rol te spelen in de foto.

In zijn laaste foto (rond 6:05min) kun je dus zien dat door de instelling van de sluitertijd te vergroten, het omgevingslicht inderdaad meer invloed heeft gekregen. Waarop? Op de omgeving! Waarom niet op het model? Omdat de flitser dit niet "toelaat". De flitser flitst immers met een puls (van veel kleiner dan 1/250sec) de juiste hoeveelheid licht af om het model goed uit te lichten. Let op! Camera in M-mode en flitser in M-mode (anders gaat het verhaal niet op. Samengevat: model wordt uitgelicht door de flitser, het omgevingslicht belicht de achtergrond. Duidelijk?

Oke.... en nu terug naar jouw verhaal. Wat je zeker moet doen is:
- camera in M-mode
- flitser in M-mode

Stel eerst vast bij welke f-waarde je een mooie donkere achtergrond hebt bij 1/250sec. Neem bij voorkeur een zo groot mogelijk diafragma, dus als het met f/16 kan, dan dit liever dan f/22. Als het ook met f/11 kan, dan... Etc. Stel deze f-waarde in op je camera. Je hebt nu dus je camera in de M-mode met een ingestelde 1/250sec en een gevonden en ingestelde f-waarde. De achtergond bij deze instellingen is lekker donker (of: zo donker als dat jij de achtergrond wilt hebben).

Stel vervolgens het flitsvermogen in van de flitser, de flitser moet wel in M-mode staan, waarbij je de flitser het onderwerp goed laat belichten (camera-instellingen laten staan, je kunt niet naar 1/320sec of sneller!!). Begin met 1/4 vermogen en stel bij tot je tevreden bent.

Zorg er voor dat je fliser niet de omgeving teveel beinvloed, dus gericht laten flitsen (desnoods een snoot [even opzoeken op internet] maken). Oke... snoot = kokertje om de flitser die het licht veel gerichter richt op je onderwerp. Kun je van die limonaderietjes in stoppen, maar is voor dit experiment niet nodig. Zorg zoals Korandoke al heeft aangegeven, dat het flitslicht niet op je achtergrond komt. Een uitdaging omdat je flitser op je hot-shoe zit... Belangrijk is dat je je bij het fine tunen van het flitsvermogen concentreert op de belichtingnvan je onderwerp. Je achtergrond is hierbij dus even minder belangrijk geworden.

Als de flitser ook in de laagste stand teveel licht produceert, dan deze gewoon iets naar achteren plaatsen. Omdat je niet off-shoe kunt fototgraferen (je hebt neem ik aan geen kabeltje), dan met de camera met flitser in de hot shoe een stap naar achteren doen, net zo lang tot je onderwerp goed belicht is. Je hebt nu dus het flitsvermogen en de afstand tot je onderwerp bepaald, alles bij de hand,atig ingestelde instellingen van je camera.

Tot slot stemmen we beide situaties (achtergrond en onderwerp) op elkaar af. Als je achtgrond toch teveel beinvloed wordt door de flitser (hij is niet meer zo lekker donker), omdat de flitser op je camera staat en in dezelfde richting flitst als dat je lens gericht is, dan kun je wellicht de achtergrond naar achteren plaatsen, of als dat niet gaat zul je je onderwerp verder van de achtergrond af moeten halen. Nadat dit gebeurt is, kun je de overige afstanden weer "innemen" en schieten maar. Is een beetje trial and error, maar zo moet het volgens mij wel lukken.

Al met al is dit een heel verhaal geworden.

Succes! :)

PS: mocht je minder waarde hechten aan het inzetten van je flitser, maar wil je dit doel gewoon bereiken, dan kun je ook nog het volgende proberen (principe is wel heel anders, maar het gaat om het bereiken van je doel):
- wacht tot het donker is
- zet je camera op statief
- stel je camera in met een sluitertijd van 1 of meerdere seconden
- neem je zaklamp of flitser in de hand
- ontspan de camera
- flits of beschijn de tulp van opzij gedurende de ontspantijd

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2013 11:36 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Wow, een overheerlijke uitleg voor dummies. Volgens mij is dit wel jou ding Henry, duidelijke uitleg geven. Dank je. En zo'n snoot kan je idd makkelijk zelf maken.

Ik ga er eens mee verder rommelen met alle tips die je hebt gegeven.. ben nog genoeg daagjes vrij en tulpen genoeg hier in LIsse ;)

Uiteraard de rest ook bedankt voor de tips en tricks!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 31 maart 2013 13:55 
Lid
Fotografie

Annemiek, mocht je flitser in de laagste stand nog teveel flitslicht afgeven om je tulp mooi uit te lichten (en je staat al met je rug tegen de muur; m.a.w. je kunt niet meer naar achteren), draai je diafragma dan ietsje dicht(er). Je had immers eerst vastgesteld bij welke minimale f-waarde je een mooie donkere achtergrond hebt bij 1/250sec, dus je hebt in je diafragma nog speelruimte. Je kunt ook in je snoot "iets" stoppen om het licht wat te dempen. Een snoot richt immers het licht meer, waardoor de lichtopbrengst op je onderwerp ook wat groter wordt. Ik ben benieuwd naar je resultaten.

BerichtGeplaatst: 31 maart 2013 15:42 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Andere gruwelijk simpele tip.

Maak de achtergrond donker. Dit wil je met het maken van de foto bereiken, maar dat hoeft natuurlijk niet. Neem een zwart stuk papier of doek. Dan hoef je met je camera ook weer geen halsbrekende toeren uit te halen. Simpel en zeer effectief

BerichtGeplaatst: 01 apr 2013 19:53 
Lid
Fotografie

Annemiek, heb je al kunnen experimenteren? Ik ben benieuwd naar het resultaat! :)

BerichtGeplaatst: 01 apr 2013 22:17 
Lid
Fotografie

Oeh... heb verwachtingen gecreƫerd... haha.
Helaas kwam het circuit er tussendoor, die even mijn interesse heeft doen afvloeien van het flitsen ;)... maar wordt vervolgd (zij het met een bosje nieuwe tulpen vrees ik ;) )

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 15:19 
Lid
Fotografie

Vandaag wat zitten spelen met een tulp, flitser, snoot van A4-tje en statief. Het is vooral een hoop schuiven, draaien, snoot goed richten (ook niet makkelijk met flitser op schoen). Hieronder een paar voorbeelden in chronologische volgorde... in klein formaat om jullie een idee te geven.

1.Fotografie 2.Fotografie

3.Fotografie 4.Fotografie

5.Fotografie 6.Fotografie

Exif foto's:
1. F11 1/125 90mm ISO125
2. F16 1/125 65mm ISO125
3. F25 1/125 54mm ISO100
4. Zelfde, alleen opgelicht in ACR
5. F20 1/125 119mm ISO100 (met zwart shirt als achtergrond)
6. Zelfde, alleen opgelicht in ACR
Alle foto's heb ik alleen verscherpt na verkleinen.

Ik geloof wel dat ik de zwarte achtergrond het makkelijkste vind :P Aan de andere kant kom ik toch aardig in de buurt van een hele donkere achtergrond, als je bekijkt dat de deur die achter de tulp staat, beige is. Dus dan mag ik zeker niet klagen. Het richten van de snoot is alleen erg lastig. Het maken daarentegen is een eitje, haha.

Kortom, leuk om te doen, maar makkelijker met echt een donkere achtergrond. Dus dan zou ik voor buiten bv een scherm of zo (zo'n 6 in 1 kleuren/reflectiescherm) overwegen.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 15:54 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Wanneer je de afstand tussen tulp en achtergrond nu veel groter maakt, is het flitslicht niet meer krachtig genoeg om nog een fatsoenlijke schaduw op die achtergrond te werpen. Je kunt dan je achtergrond in je foto nog makkelijker zwart krijgen

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 17:18 
Lid
Fotografie

Jeroen, bij foto 3 en 4 is de afstand denk ik 2,5 meter. Bij de eerste 1 meter. Dus heb hier wel al wat mee gespeeld.
Maar zou inderdaad nog meer kunnen.
Ik vond het vooral lastig om de flits goed te krijgen met de snoot. Goed mikken, gaatje net groot genoeg, of weer te groot.. Maar ben lekker bezig geweest :D

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 17:40 
Lid
Fotografie

leuk dat je het resultaat van het experimenteren hier laat zien.
oplichten van een onderbelichte foto is niet zo'n slimme strategie.
je maakt daar vooral in de schaduwen ruis mee zichtbaar.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 17:43 
Lid
Fotografie

Ik weet niet of het ruis is of de structuur van het t-shirt Frans ;) Als ik terug kijk op de originelen, dan denk ik het laatste :)

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 18:05 
Lid
Fotografie

geldt in zijn algemeenheid annemiek.
donker delen in een foto bevatten per definitie meer ruis door een lagere signaal/ruisverhouding dan lichte delen.
met oplichten maak je dat beter zichtbaar.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 18:30 
Lid
Fotografie

Okee, dank je voor de uitleg :)

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 18:47 
Lid
Fotografie

Annemiek, leuk dat je toch wat met mijn uitleg hebt gedaan :)
Over de resultaten kan ik kort zijn. Je slaagt met vlag en wimpel voor het Strobist-examen :clap
Als je de flitser nog eens off-shoe kunt gebruiken, dan kun je buiten nu ook dit effect realiseren, waarbij door het off-shoe gebruik het licht ook nog eens mooier je onderwerp bereikt, maar dan beschik je over het voordeel dat je camera en je flitser op verschillende afstanden van het onderwerp kunt houden. en wordt je dus wat flexibeler. Er bestaan hele goedkope radio triggers. Kijk maar eens op ebay en zoek maar eens op Yongnuo rf602

Let op!
Hoe lichter de omgeving, hoe sterkere flits je nodig hebt en op een gegeven moment is je flitser dus niet krachtig genoeg meer. En ja... soms krijg je zelfs met 1/1000s en f/22 een goed belichte foto (onderwerp + achtergrond), dus dan lukt het simpelweg niet :)

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 19:08 
Lid
Fotografie

Tuurlijk doe ik wat met de uitleg die ik krijg. Soms alleen niet direct.. komen er weer andere dingen tussendoor. En nu toevallig veel uitleg gekregen over 2 onderwerpen (flitsen en panning), dus moest even mijn aandacht verdelen... ;)

Ik vind het leuk om op deze manier te leren en uit te proberen en ben dan ook blij met alle uitleg die ik krijg. Ik weet dat er op het net veel te vinden is, maar ik doe vaak eerst en ga dan pas vragen stellen en info opzoeken. Het is dan heel leuk als er mensen zoals jij (en uiteraard de anderen ook) bereid zijn om dit uit te leggen. Dus dank daarvoor!

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 19:54 
Lid
Fotografie

Trouwens... nu je toch helemaal in de "flits-sferen" zit, nog even een aardig "weetje".
Wist je dat als je met je flitser afstand neemt tot je onderwerp, je licht harder wordt? M.a.w.: als je dichter op je onderwerp zit, heb je (relatief gezien) dus zachter licht.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 20:44 
Lid
Fotografie

Echt waar joh?! Dat is wel bijzonder en zou ik inderdaad niet verwachten. Die ga ik onthouden, thanks!

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 20:59 
Lid
Fotografie

Oke, dan hier nog even de "wetenschappelijke" verklaring op z'n "dummies" uitgelegd.
Licht zijn golven die rechtdoor gaan. Licht buigt als het ergens tegenaan botst.
Licht wat de flitskop verlaat, gaat in principe "alle kanten op". Als je een korte afstand bewaart tot het onderwerp, zullen er lichtstralen tegen je onderwerp aan komen die nog verschillende richtingen uit (willen) gaan. Als je verder van je onderwerp af gaat staan, zullen enkel die lichtstralen tegen te onderwerp aankomen die richting je onderwerp zich voortbewegen. Deze lichtstralen zijn dus meer "gericht" dan de lichtstralen die pas de flitser verlaten. En... meer gerichte lichtstralen is dus harder licht.

Met mijn opmerking "relatief gezien" in mijn vorige post bedoel ik dat een grote lichtbron zachter licht produceert dan een kleine lichtbron. Maar als je het licht van dezelfde lichtbron bekijkt als deze dichtbij of veraf van je onderwerp staat, dan is het licht dus zachter als deze lichtbron dichter bij je onderwerp staat.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 21:09 
Lid
Fotografie

Soort van varen: gooi je roer naar links en je gaat naar rechts :P
Je gaat echt helemaal los in je uitleg, geweldig! Haha. Blij dat jij m'n vraag gelezen hebt :up

BerichtGeplaatst: 02 apr 2013 22:01 
Lid
Fotografie

Ach, als mensen er echt van willen leren, wil ik best de theorie wel begrijpelijk vertellen.
Maar ik ben niet de enige die dit wil en die dit kan. Er zijn hier op het forum nog wel meer :)

Tot slot: Flitsfotografie is een behoorlijk complex onderwerp en je moet het goed bestuderen om het te begrijpen. Als je het goed kan toepassen is het een onderwerp wat veel voldoening schenkt. Als je flitsfotografie beheerst ben je minder afhankelijk van het toevallig aanwezige omgevingslicht. Vreemd genoeg zijn mensen bereid om vele uren te spenderen aan het experimenteren met hun diafragma en sluitertijd, maar slechts weinigen nemen de tijd om hun flitser te leren kennen...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende