De man in het filmpje start met het instellen van zijn camera door de sluitertijd gelijk te maken aan de flitssynchronisatietijd van zijn camera (1/250sec, zoals dit het geval is bij vele DSLR's). Zonder flitser stelt hij met een meting op de achtergrond dan met zijn camera vast dat dit vraagt om een driafragma van f/18, voor het juist belichten van de pachtergrond. Omdat er een flink verschil zit in belichting van de achtergrond en model (kun je zien als je naar het plaatje kijkt), zal het model bij deze instelling (een juiste belichting van de achtergrond) te donker op de foto komen (maar dat bewijs zien we later).
Met deze gegevens in het achterhoofd, zet hij zijn camera in de M(anual) mode. Op 4:53 minuten zie je het resultaat van zijn testfoto met de instelling f/18 en 1/250sec en inderdaad: lucht is goed belicht, maar model is te donker.
Vervolgens gaat hij met de flitser aan de slag. Hij heeft deze in manual mode ingesteld op 1/4 van het maximale vermogen. Op 5:25 min is zijn conclusie dat het model met 1/4 flitsvermogen nog iets te donker is, dus hij gaat het vermogen van de flitser verhogen van 1/4 naar 1/2 van het flitsvermogen. Heb je gezien dat dit de achtergrond niet beinvloed?
Met f/18 en 1/250s manueel ingesteld op de camera en met 1/2 flitsvermogen van de camera, ook manueel ingesteld, heeft hij dus een mooi belichte foto: zowel model als achtergrond.
....en nu komt het!!
Hij zegt dat als je een lichtere achtergrond wilt hebben, dat je dan de sluitertijd moet verlagen. Hij verlaagt de sluitertijd vervolgens van 1/250sec naar 1/125sec. Waarom? Hiermee vergroot hij dus de tijd dat de sluiter open staat met een factor 2 en geeft het omgevingslicht (ambient light) de kans om meer invloed uit te oefenen op de foto, dus om een grotere rol te spelen in de foto.
In zijn laaste foto (rond 6:05min) kun je dus zien dat door de instelling van de sluitertijd te vergroten, het omgevingslicht inderdaad meer invloed heeft gekregen. Waarop? Op de omgeving! Waarom niet op het model? Omdat de flitser dit niet "toelaat". De flitser flitst immers met een puls (van veel kleiner dan 1/250sec) de juiste hoeveelheid licht af om het model goed uit te lichten. Let op! Camera in M-mode en flitser in M-mode (anders gaat het verhaal niet op. Samengevat: model wordt uitgelicht door de flitser, het omgevingslicht belicht de achtergrond. Duidelijk?
Oke.... en nu terug naar jouw verhaal. Wat je zeker moet doen is:
- camera in M-mode
- flitser in M-mode
Stel eerst vast bij welke f-waarde je een mooie donkere achtergrond hebt bij 1/250sec. Neem bij voorkeur een zo groot mogelijk diafragma, dus als het met f/16 kan, dan dit liever dan f/22. Als het ook met f/11 kan, dan... Etc. Stel deze f-waarde in op je camera. Je hebt nu dus je camera in de M-mode met een ingestelde 1/250sec en een gevonden en ingestelde f-waarde. De achtergond bij deze instellingen is lekker donker (of: zo donker als dat jij de achtergrond wilt hebben).
Stel vervolgens het flitsvermogen in van de flitser, de flitser moet wel in M-mode staan, waarbij je de flitser het onderwerp goed laat belichten (camera-instellingen laten staan, je kunt niet naar 1/320sec of sneller!!). Begin met 1/4 vermogen en stel bij tot je tevreden bent.
Zorg er voor dat je fliser niet de omgeving teveel beinvloed, dus gericht laten flitsen (desnoods een snoot [even opzoeken op internet] maken). Oke... snoot = kokertje om de flitser die het licht veel gerichter richt op je onderwerp. Kun je van die limonaderietjes in stoppen, maar is voor dit experiment niet nodig. Zorg zoals Korandoke al heeft aangegeven, dat het flitslicht niet op je achtergrond komt. Een uitdaging omdat je flitser op je hot-shoe zit... Belangrijk is dat je je bij het fine tunen van het flitsvermogen concentreert op de belichtingnvan je onderwerp. Je achtergrond is hierbij dus even minder belangrijk geworden.
Als de flitser ook in de laagste stand teveel licht produceert, dan deze gewoon iets naar achteren plaatsen. Omdat je niet off-shoe kunt fototgraferen (je hebt neem ik aan geen kabeltje), dan met de camera met flitser in de hot shoe een stap naar achteren doen, net zo lang tot je onderwerp goed belicht is. Je hebt nu dus het flitsvermogen en de afstand tot je onderwerp bepaald, alles bij de hand,atig ingestelde instellingen van je camera.
Tot slot stemmen we beide situaties (achtergrond en onderwerp) op elkaar af. Als je achtgrond toch teveel beinvloed wordt door de flitser (hij is niet meer zo lekker donker), omdat de flitser op je camera staat en in dezelfde richting flitst als dat je lens gericht is, dan kun je wellicht de achtergrond naar achteren plaatsen, of als dat niet gaat zul je je onderwerp verder van de achtergrond af moeten halen. Nadat dit gebeurt is, kun je de overige afstanden weer "innemen" en schieten maar. Is een beetje trial and error, maar zo moet het volgens mij wel lukken.
Al met al is dit een heel verhaal geworden.
Succes!

PS: mocht je minder waarde hechten aan het inzetten van je flitser, maar wil je dit doel gewoon bereiken, dan kun je ook nog het volgende proberen (principe is wel heel anders, maar het gaat om het bereiken van je doel):
- wacht tot het donker is
- zet je camera op statief
- stel je camera in met een sluitertijd van 1 of meerdere seconden
- neem je zaklamp of flitser in de hand
- ontspan de camera
- flits of beschijn de tulp van opzij gedurende de ontspantijd