Het is 05 jun 2024 17:16

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur Converter
 Converter
BerichtGeplaatst: 01 maart 2015 19:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24487
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs schreef:
Of dit, ik ben eigenlijk op zoek naar veel mm's voor weinig geld. Nu zag ik dit:

http://www.dx.com/nl/p/designer-s-650-1 ... PNaAxnb9Ag

Dan zou ik nog eerder voor een converter gaan. Dit soort lenzen missen echt de nodige kwaliteit en bovendien de nodige lichtsterkte. Goedkoop zal helaas uiteindelijk duurkoop blijken te zijn.
Maar verkijk je niet op veel mm's, die zijn niet zaligmakend. Een beetje zwart-wit gesteld: des te langer die brandpuntsafstand des te moeilijker wordt het fotograferen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Converter
BerichtGeplaatst: 01 maart 2015 20:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9848
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Op YouTube staan toch hele goede kwaliteit video's. er zitten hele goede tussen.

Waarschijnlijk zal ik niet verder inzoomen dan 800mm.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Converter
BerichtGeplaatst: 01 maart 2015 20:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Er worden hier een aantal dingen besproken, maar daardoor loop je de kans dat je in de conclusie zaken door elkaar haalt, waardoor de conclusie niet meer klopt.

In het kort:
Met een converter vergroot je de brandpuntsafstand met de vergrotingsfactor van de converter. Als de vergrotingsfactor 2x is, dan wordt een 150-500mm lens dus een 300-1000mm lens. Omdat er niet zoiets bestaat als een "gratis lunch", zit er aan een converter ook een nadeel.

Als je een converter plaatst tussen de camera en je lens, verandert ook je grootste diafragma-waarde. Stel je grootste diafragma was zonder converter f/5, dan wordt deze met de 2x converter f/10. Als je dit probeert voor te stellen wat dit betekent, dan is een diafragma met een waarde f/5 een "best wel groot gaatje" waardoor het licht (via je lens) je body binnen komt. Het gaatje van een diafragma met waarde f/10 is veel kleiner. Er komt dan ook bij een waarde van f/10 veel minder licht je camerabody binnen.

Voor het maken van een foto is dit allemaal niet zo belangrijk, want minder licht wordt gecompenseerd door een langere sluitertijd. Dus als je bij f/5 een sluitertijd had van 1/200sec, dan heb je bij f/10 een sluitertijd van 1/100sec nodig voor de juist belichte foto.

Het probleem is dat het merendeel van de lenzen niet meer automatisch kan scherpstellen bij een diafragmawaarde f/8 of kleiner (dus bij f/11, f/16, f/22, etc.). Waarom niet? Er komt simpelweg te weinig licht binnen om scherp te kunnen stellen.

Digitale camera's stellen namelijk scherp bij het grootste diafragma-opening. Het maakt hierbij niet uit of de zon fel of extra fel schijnt. Het gaat om je maximale diafragma-opening. Het "gaatje" van het diafragma bij een waarde van f/10 is daarbij niet groot genoeg.

Betekent dit dat je helemaal geen foto's met zo'n combinatie kan maken? Nee, dat betekent dat niet. Het betekent alleen dat je niet meer automatisch kan scherpstellen. Ik twijfel er even over of je dan nog wel handmatig kunt scherpstellen en of de camera dan nog wel een juiste sluitertijd kun berekenen. Erik heeft eerder aangegeven van niet. Ik kan dit even niet voor je testen, dus kan dit niet hard tegenspreken.

Daarnaast lees ik dat je bij een lange brandpuntsafstand bereid bent om vanaf statief te schieten. Dit is een goed voornemen, want om foto's zonder bewegingsonscherpte te maken moet de sluitertijd minimaal 1/brandpuntsafstand zijn. Liever iets sneller. Wat betekent dit? Als je met een brandpuntsafstand van 300mm een foto maakt, moet je een sluitertijd hanteren van minimaal 1/300sec. Het liefst iets sneller, dus 1/500sec of 1/640 sec. Als je met een brandpuntsafstand van 1000mm een foto gaat maken heb je minimaal 1/1000sec nodig, maar 1/1250sec of 1/2000sec is nog beter.

De vraag is hoe je aan die korte sluitertijd komt. Eigenlijk is daar maar 1 antwoord voor: fotografeer bij voldoende licht en/of verhoog je ISO-waarde. Probleem is dat foto's bij fel zonlicht vaak niet zo mooi zijn en dat het verhogen van de ISO-waarde op een gegeven moment tot ruis in je foto gaat leiden. Ik denk dat jouw camera al bij iso 800 ruis in de foto gaat produceren.

Nu kun je best wel van onderwerpen die niet bewegen (een flatgebouw) met een veel lagere sluitertijd een goede foto maken vanaf statief, maar alles wat beweegt vraagt echt die snelle sluitertijd en geloof me, in de natuur beweegt er ontzettend veel...

Als je dit allemaal op een rijtje zet, dan snap je gelijk waarom een 600mm f/4 lens zo vreselijk duur is. Er moet voldoende glaswerk worden ingebouwd om te zorgen dat er bij die brandpuntsafstand voldoende licht de lens in kan komen. Veel glas van goede kwaliteit is ook zwaar.

Om wat dichter bij huis te blijven, kijk maar eens naar foto's van een 300mm f/2.8 lens en vergelijk die maar eens met een 300mm f/5.6 lens. De frontlens van de f/2.8 lens is veel groter (in diameter) en de lens is veel zwaarder.

Tot slot de wondere wereld van de fotobewerkingspakketten. Met deze pakketten kun je je foto bewerken, echter onscherpte is niet te verwijderen. Dus onscherp = onscherp. Je kunt wel als je erg goed kan tekenen er een mooie tekening van maken. De vraag is dan alleen waarom je de foto dan genomen hebt en niet gelijk tot het maken van een tekening bent overgegaan....

Zoals ik al aangaf, er bestaat niet zoiets als een "gratis lunch".

:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Converter
BerichtGeplaatst: 01 maart 2015 23:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9848
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:super bedankt voor de uitleg!!!
Kan ik al ik F/9 heb ook nog scherpstellen? Ik geloof van niet als ik het goed heb begrepen. Maar het kan toch wel bij veeel licht? Stel dat het nu zomers en onbewolkt, kan ik een cobverter dan goed gebruiken? Ook met automatisch scherpestellen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Converter
BerichtGeplaatst: 01 maart 2015 23:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als het gaatje kleiner is dan een f/8 diafragma, zoals bij een f/9 of f/10 .... of f/22, zal er te weinig licht op je sensor komen. Felle zon, bewolkte dag, het zal wel iets uitmaken, maar reken er niet teveel op. Ga er van uit dat vanaf f/8 de combinatie niet meer werkt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Converter
BerichtGeplaatst: 02 maart 2015 13:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9848
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dankuwel!

Ik ga toch kijken of ik hem kan aanschaffen, ik zet hem zoiezo in "gezocht". Als ik dan iets tegenkom voor een mooie prijs dan doe ik het misschien wel. Ik ga hem dan niet altijd gebruiken, ik denk alleen op statief. Ook omdat je dan veel beweging hebt


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Converter
BerichtGeplaatst: 04 maart 2015 14:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9848
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zijn er ook converters die minder dan 1,4 vergroten?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Converter
BerichtGeplaatst: 04 maart 2015 19:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben ze nog niet tegengekomen :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Converter
BerichtGeplaatst: 06 apr 2015 19:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9848
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet niet of het hier goed staat of moet ik een nieuw topic openen?

Ik had nog een vraagje, dat is namelijk over tussenringen: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =mympBuyer

In de beschrijvingen staat dat alles handmatig moet worden ingesteld + scherpstellen. Klopt dat?
De kwaliteit gaat er ook niet op achteruit (zeggen ze), moet ik dat geloven?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Converter
BerichtGeplaatst: 06 apr 2015 21:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2433
Woonplaats: Zuid Nederland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs, het ongeduld spat er vanaf met je vragen. Ga nu gewoon voor een 18-200mm en ga fotograferen.
Dan komt de ervaring vanzelf en merk je waar je affinitieit ligt en kun je gerichte vragen stellen en keuzes maken.
Wederom; just my 2 cents!

Arno


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Converter
BerichtGeplaatst: 06 apr 2015 21:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9848
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien ben ik ook iets te enthousiast...

Ik ben graag van alle markten thuis. En macrofotografie vond ik eigenlijk altijd wel leuk maar daar heb ik geen geschikte lens voor. Daarom vond ik dit een goedkope oplossing :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed