Henry schreef:
Matthijs,
hier vind je wellicht informatie die je verder kan helpen met de techniek achter de camera.
Zo is er een topic over
de ISO-waarde, eentje over
het diafragma en eentje over
sluitertijden.
Het diafragma heeft een relatie met
de scherptediepte.
Hier nog niet behandeld, maar zeker ook interessant is de informatie over
de witbalans.
Dus... als je er meer over wilt weten, de informatie kun je ook vinden in het juiste forumonderdeel.
Tot slot: je hebt kort geleden een macrolens gekocht. Als je meer over macrofotografie wilt weten, dan kun je dat
hier vinden

Heel erg bedankt voor alle informatie die je allemaal hebt opgezocht!
Over het algemeen weet ik wel hoe dat in elkaar steekt, maar mijn probleem is dat ik vaak mijn ISO vergeet anders te zetten waardoor de ruis bij HDR naar voren komt.

xafke schreef:
Hoe oud is Matthijs?
Ik denk dat het goed zou doen als je eens een paar uur "les" van iemand van ons kon krijgen over de belichtingsdriehoek (hoe ISO, sluiter en diafragma samenwerken)
Dat zou je een behoorlijk stuk vooruit helpen. Zo heel moeilijk is het niet maar wel zeer belangerijk.
En eigenljik moet je die kennis hebben VOOR je verder kan gaan met iets als HDR bv.
Dat is net de uitdaging als je aan de slag wil met een DSLR toestel.
Als je van de Belgische kust bent mag je mij contacteren. Ik help je daar graag even mee.
Wat ik ook zou voorstellen is een ander programma te gebruiken om je opnames af te werken. Ik denk dan bv aan Corel Aftershot dat zeer goed is en maar 50 euro kost. Dat programma kan overweg met RAW bestanden.
U ook hartelijk bedankt voor het aanbod en de tips!
De basis van fotografie ken ik ondertussen al wel een beetje, maar HDR is iets helemaal nieuws voor mij. En meestal knutsel ik zoiets wel zelf uit maar omdat ik geen idee had waar die kleurruis vandaan kwam heb ik hier maar even om hulp gevraagd.
Helaas is het voor mij nog zo'n 1,5 uur rijden naar Blankenberge en mijn ouders hebben dat er niet voor over, én ik mag van mijn ouders ook niet zomaar bij iemand naar binnen of met iemand mee opstap...
xafke schreef:
A ok Henry.
Heb net even je FB bekeken Mathijs en dat ziet er al behoorlijk goed uit hoor.
Vraag ik me af hoe je tot tochwel mooie opnames komt en dan hier even sukkelt met tochwel een eerder eenvoudig probleem.
Bedankt voor uw compliment!
Zoals ik al had aangegeven is dit iets totaal nieuws, dan kan er wel ééns iets fout gaan.